گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

ستاره نتانیاهو رو به افول است

همزمان با اعلام برقراری آتش‌بس میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی، سرزمین‌های اشغالی و باریکه غزه ساعات متفاوتی را تجربه کردند در حالی که رهبران مقاومت در جشن مردم غزه شرکت کردند.
کد خبر: ۷۱۰۴۹۱
پایکوبی در​ غزه، سرخوردگی در تل‌آویو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آماج حملات و انتقادات فراوان سیاستمداران و رسانه‌ها بود. پژواک این اختلافات در میان اعضای کابینه نتانیاهو شدیدتر شنیده می‌شد.

به گزارش فارس، تقریبا نیمی از کابینه اسرائیل با تصمیم بنیامین نتانیاهو برای توافق با آتش‌بس نامحدود با حماس مخالف بودند، اما نخست‌وزیر به طور یکجانبه این تصمیم را اتخاذ کرد. به گفته برخی منابع در کابینه رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر اسرائیل براساس یک بند قانونی، برای پذیرش آتش‌بس، به تائید کابینه نیازی ندارد. اولین فردی که با این تصمیم مخالفت کرد، نفتالی بنت، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی بود. به گفته یک منبع صهیونیستی، بنت از مقامات ارشد در دفتر نخست‌وزیر خواست قبول آتش‌بس را به رای کابینه امنیتی مشروط کنند، اما مطلع شد که قانونا نتانیاهو نیازی به این کار ندارد. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و اسحاق آهارونوویچ، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و برخی دیگر از وزیران نیز با این اقدام مخالف بودند.

زهاوا گلئون، رئیس حزب مرتز هم عملیات صخره سخت رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را یک شکست استراتژیک برای این رژیم خواند و گفت: آتش‌بس دستاوردی برای حماس و ضرری برای ساکنان جنوب اسرائیل بود.

این انتقادات تنها محدود به اعضای کابینه نتانیاهو نبود. روسای شهرداری‌ها در مناطق صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه اعلام کردند اسرائیل با پذیرش آتش‌بس در برابر مقاومت سر تسلیم فرود آورد. ایتمار شمعونی، شهردار عسقلان تصریح کرد: ما دو ماه داخل پناهگاه‌ها سختی نکشیدیم و 64 نظامی ارتش و چهار غیرنظامی کشته نشدند که چنین نتیجه‌ای حاصل شود. این همه ضربه اقتصادی و روحی متحمل شدیم و در نهایت هم شکست خوردیم.

رسانه‌های اسرائیلی نیز در کنار سیاستمداران این رژیم در گزارش‌های روز گذشته خود به انتقاد از پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو پرداختند. در همین زمینه، روزنامه هاآرتص در گزارش خود نوشت: نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیری که مواضع بسیار شدیدی علیه حماس اتخاذ کرده بود، جنگ با حماس را در ضعیف‌ترین و بدترین موقعیت به پایان برد. شبکه 10 اسرائیل نیز تاکید کرد حضور محمود زهار در میان مردم غزه و مشارکت در جشن و پایکوبی آنان اسرائیل را بشدت سرخورده کرده؛ به گونه‌ای که مقامات این رژیم به سبب شکست در غزه احساس حقارت می‌کنند.

شادی در غزه

برعکس سرزمین‌های اشغالی اما خیابان‌های غزه تا چند ساعت شاهد شادی و شعف مردمی بود که پیروزی مقاومت را جشن گرفته بودند. به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس و عزیز الدویک، معاون شورای قانونگذاری فلسطین از جنبش حماس و محمد الهندی، یکی از سران جنبش جهاد اسلامی هم در این مراسم حضور داشتند. مردم غزه با آمدن به خیابان‌ها، اقدام به پخش شیرینی کردند و فریاد تکبیر و «لااله‌الاالله» سردادند. همچنین بخش‌های مختلف کرانه باختری از جمله نابلس، طولکرم و جنین نیز سه‌شنبه شب شاهد شادی مردم بود.

شخصیت‌های فلسطینی نیز در اظهارات خود پیروزی مقاومت در این نبرد را تبریک گفتند. رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در کنفرانس خبری خود در بیروت پس از اعلام آتش‌بس در نوار غزه، این پیروزی را تبریک گفت و اظهار کرد: هر کس در پیروزی مقاومت شک دارد به رسانه‌های اسرائیلی و اظهارات مقامات آن گوش دهد و ببیند محبوبیت بنیامین نتانیاهو چقدر سقوط کرده است.

محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی حماس گفت که رژیم صهیونیستی یک شکست سخت سیاسی، امنیتی، نظامی و استراتژیک در حمله خود به نوار غزه تجربه کرد.

الزهار گفت: آنها به لطف سلاح‌های آمریکایی و جنگنده‌ها، برتری نظامی داشتند، اما ما سجیل‌هایی (کنایه از موشک‌ها) داشتیم که آنها را به صورت عصف ماکول (علوفه جویده شده) درآوردیم. از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پس از اعلام آتش‌بس میان این جنبش و رژیم صهیونیستی، با صدور بیانیه‌ای، بستر مردمی مقاومت، پشتیبانی قاطع ملت فلسطین از آن، ابتکار رزمندگان فلسطینی در جنگ و وحدت ملی را از عوامل اصلی موفقیت در جنگ پنجاه و یک روزه غزه دانست.

مفاد آتش‌بس

بر اساس توافق صورت گرفته که با میانجیگری مصر به عمل آمد، دو گذرگاه اصلی میان غزه و فلسطین اشغالی فورا برای انتقال محموله‌های امدادی و اقلام ساختمانی گشوده می‌شود.

بر این اساس، روند انتقال محموله‌های پزشکی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی مورد نیاز برای بازسازی زیرساخت‌ها، شبکه‌های آب، برق و تلفن تسهیل می‌شود. در این میان گفته می‌شود نظارت بر مرزهای غزه و روند ارسال کمک‌ها برای بازسازی آنجا بر عهده تشکیلات خودگردان خواهد بود.

این توافق همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده بر فعالیت ماهیگیران غزه را کاهش می‌دهد. بر این اساس، محدوده مجاز ماهیگیری در ساحل غزه، از شعاع سه مایل دریایی، دو برابر شده و به شش مایل افزایش می‌یابد. از سوی دیگر منطقه حایل در مرزهای غزه که 300 متر بود به صد متر کاهش پیدا می‌کند تا فلسطینی‌ها دسترسی بیشتری به زمین‌های زراعی خود داشته باشند. همچنین قرار شده است طرفین ظرف یک ماه آینده در مورد آزادی اسرای فلسطینی، بازگشایی بندر غزه و ساخت فرودگاه در این منطقه مذاکره و تصمیم‌گیری کنند. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم در قاهره برگزار خواهد شد. در مورد بازگشایی گذرگاه رفح نیز قرار است در آینده نزدیک توافقی بین حماس و مصر صورت گیرد.

از سوی دیگر، آخرین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری نباپرس فلسطین پس از اعلام آتش‌بس در نوار غزه حاکی از شهادت 2137 نفر و مجروحیت 11 هزار و صد نفر در جنگ پنجاه و یک روزه اخیر است. رژیم صهیونیستی در طول این تجاوز بیش از 60 هزار و 664 بار به غزه حمله کرده است.

در طول این حملات 2358 منزل به طور کلی تخریب شد و 13 هزار و 644 منزل نیز به صورت جزئی آسیب دیده و به هزاران نفر ضرر وارد شده است. همچنین بیش از نیم میلیون فلسطینی در اثر حملات آواره شده‌اند و بیشتر آنها در 90 پناهگاه وابسته به سازمان ملل زندگی می‌کنند. در این جنگ بیش از هزار کودک فلسطینی نیز معلول شدند. حجم خسارت‌های اقتصادی وارد شده به غزه 3460 میلیون دلار برآورد شده است.

واکنش‌های خارجی به پیروزی مقاومت

پیروزی مقاومت و مردم فلسطین در جنگ پنجاه‌ویک روزه غزه با واکنش‌های مختلفی در سطح منطقه و جهان روبه‌رو شده است، به طوری که بسیاری آن را بشارتی برای بازسازی غزه و آزادسازی نهایی دیگر سرزمین‌های اشغالی توصیف کردند.

به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن تبریک به مردم فلسطین به خاطر آتش‌بس در نوار غزه آن را یک «پیروزی بزرگ» برای ملت فلسطین توصیف کرد و این دستاورد تاریخی را مقدمه‌ای برای به دست آوردن پیروزی‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر دانست.

در این بیانیه آمده است: ما به ملت فلسطین شجاع و گروه‌های مقاومت و خانواده‌های شهدا و اسیران به خاطر این آتش‌بس و وادار کردن اسرائیل به تحقق خواسته‌های رهبران فلسطین تبریک می‌گوییم و اعلام می‌کنیم که اگر مقاومت نبود چنین پیروزی‌ای به دست نمی‌آمد.

از سوی دیگر، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به آتش‌بس در نوارغزه اعلام کرد غزه باید تحت کنترل دولت متحد و یکپارچه فلسطین باشد. دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از توقف درگیری‌ها در غزه اعلام کرد که هر گونه اقدام در نقض آتش‌بس، غیرمسئولانه خواهد بود.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا که کشورش از مهم‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی و عاملان کشتار و ویرانی در نوار غزه است، در بیانیه‌ای از توافق‌نامه آتش‌بس در نوارغزه استقبال کرد.

جان کری با استقبال از میانجیگری مصر و همکاری گسترده میان واشنگتن و قاهره و تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: ما با چشمان باز به مرحله بعدی نزدیک می‌شویم و خواهان راه‌حلی طولانی‌مدت برای غزه هستیم.

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از برقراری آتش‌بس در غزه استقبال کرد و دو طرف را به رعایت مفاد آن فراخواند.

به گزارش ایرنا، این اتحادیه از طرفین خواست برای تقویت و استحکام آتش‌بس در نوار غزه گام بردارند. وزارت امور خارجه انگلیس نیز شامگاه سه‌شنبه از برقراری آتش‌بس بلندمدت درغزه میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این آتش‌بس فرصتی خطیر است و دریچه‌ای برای رسیدن به یک توافق جامع، بازخواهد کرد.

کشورهای فرانسه، ایتالیا و سودان نیز هرکدام با صدور بیانیه‌هایی از توافق آتش‌بس در غزه استقبال و اظهار امیدواری کردند که این توافق همیشگی باشد و شرایط را برای حل و فصل سیاسی میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی در مدت زمان طولانی هموار سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها