ششمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل و نقل بین ایران و روسیه با آمادگی طرفین برای انجام اقدامات لازم برای تسریع در آماده سازی پیش نویس اسناد قرارداد برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون و توافق در حمل و نقل دریایی، هوایی و جاده ای به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۷۱۰۲۹۹
روس‌ها راه‌آهن گرمسار تا اینچه‌برون را برقی می‌کنند

ششمین اجلاس گروه کاری همکاری‌های حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پس از دو روز بحث های کارشناسی در بخش های مختلف حمل نقل در ساختمان شهید دادمان با تنظیم یادداشت تفاهم به کار خود پایان داد.

متن یادداشت ششمین اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل بین ایران و روسیه امروز به امضای امیر امینی، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایران و رییس طرف ایرانی و الکساندر الکساندروویچ داویدنکو، رییس آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای روسیه رسید.

مفاد مورد تفاهم در این نشست دو روزه کارشناسان ارشد حمل و نقل ایران و روسیه به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که دو هفته آینده برگزار خواهد شد؛ ارائه می شود تا در سند پایانی کمیسیون مشارکت به امضای مسئولان دو طرف برسد.

در بخش حمل و نقل ریلی در ششمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین ایران و روسیه طرفین بر تداوم همکاری‌های مشترک در زمینه پروژه های برقی کردن محورهای ریلی ایران که در اسناد قبلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن روسیه مشخص شده، تاکید کردند.

همچنین طرفین خشنودی خود را از اقدامات انجام شده توسط نمایندگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت بین‌المللی راه آهن روسیه در زمینه اجرایی کردن تصمیمات تفاهم نامه مورخ 3 ژوئیه 2014 از جمله بازدید انجام شده از محور گرمسار- اینچه برون و جمع آوری اطلاعات لازم از سوی طرف روسی برای اجرای پروژه ابراز کردند.

بنابر این گزارش، طرفین آمادگی خود را برای انجام تمامی اقدامات لازم برای تسریع در آماده سازی پیش نویس اسناد قرارداد برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون در چارچوب زمانی تعیین شده در تفاهم نامه فوق الذکر اعلام کردند.

همچنین در متن یادداشت ششمین اجلاس گروه کاری همکاری های حمل و نقل بین ایران و روسیه طرفین علاقه مندی خود را در تسریع اجرای پروژه احداث خط ریلی رشت- آستارا (ایران)- آستارا (آذربایجان) در چارچوب کریدور شمال- جنوب ابراز کردند. در این راستا مقرر شد مفاد صورتجلسه مذاکرات مورخ 16 اردیبهشت 1393 برابر با 6 می 2014 رؤسای راه آهن های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و آذربایجان مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین با توجه به چشم انداز توسعه همکاری های ریلی دو کشور طرفین بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی کوتاه مدت جهت کارشناسان ریلی ایران در زمینه های طراحی، ساخت، برقی کردن، ناوگان (لکوموتیو، واگن، خودکشش)، مدیریت بهره برداری و سایر موارد در مؤسسات آموزشی ایران و یا روسیه توافق کردند.

بررسی مشکلات کشتی های ایرانی و روسی

در ششمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین ایران و روسیه طرفین اطلاعات مربوط به مشکلات کشتی های ایرانی و روسی در بنادر طرف مقابل در دریای خزر را مبادله و توافق کردند فهرست مشکلات مشخص خود را برای یکدیگر ارسال کنند و ظرف مدت دو ماه پس از آن، توضیحات لازم را در خصوص مشکلات به اطلاع یکدیگر رسانده و برای برطرف کردن آنها تلاش کنند.

در این نشست، طرف ایرانی از طرف روسی درخواست کرد تا به کشتی های ایرانی مجوز عبور چند باره به آبراه های داخلی فدراسیون روسیه در طول ناوبری داده شود.

همچنین طرفین مجدداً مسئله تدوین پیش نویس موافقتنامه بین‌الدولی مقررات و شرایط تردد کشتی ها از آبراههای داخلی روسیه را مورد بررسی قرار دادند.

در این اجلاس، طرفین توافق کردند اقدامات لازم را برای تدوین پیش‌نویس یادداشت تفاهم مربوط به کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی‌ها (MOU on PSC) از جمله امکان ایجاد گروه کاری کارشناسی برای تدوین پیش‌نویس یادداشت تفاهم، سازماندهی تبادل متقابل اطلاعات درخصوص نتایج کنترل و بازرسی بنادر، سازماندهی تبادل تجربیات عملی کاری افسران در اجرای کنترل و بازرسی کشتی‌ها را انجام دهند.

همچنین در این اجلاس توافق شد تا با توجه به انقضای یادداشت تفاهم بین وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در مورد تمایل به همکاری در زمینه جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی دریا ناشی از نفت و سایر مواد مضر مورخ 28 مرداد 1388 (19 اوت، 2009 میلادی)، طرفین توافق کردند یادداشت تفاهم مذکور را با تبادل یادداشت رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک برای مدت 5 سال تمدید کنند.

برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای در نیمه اول 2015

در ششمین اجلاس دو روزه گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین ایران و روسیه طرفین در خصوص ضرورت مذاکرات بیشتر درباره مسائل حمل و نقل جاده ای تاکید کردند و برای برگزاری جلسه کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای در نیمه اول سال 2015 با مشارکت نمایندگان سازمانهای ذینفع دولتی و خصوصی به توافق رسیدند.

بنابر این گزارش، در این اجلاس که در ساختمان شهید دادمان برگزار شد؛ طرفین مشکلات مربوط به صدور ویزا برای رانندگان روسی و ایرانی که حمل و نقل جاده ای بین المللی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه انجام می‌دهند را مورد بحث قرار‌دادند و با تاکید کردند که انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران (ایتسا) و آسماپ سرویس مرحله اجرایی شدن قرارداد امضاء شده فیمابین در مسکو در تاریخ 11 فوریه 2013 را آغاز کنند.

تبادل اطلاعات اعم از هزینه ها، زمان کار پایانه های مرزی و اسناد لازم برای اجرای حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای در قلمرو دو کشور و اطلاعات به روز از جمله استانداردهای عملیاتی جهت حمل کالاهای خطرناک و کالاهای ترافیکی با وزن بالا در قلمرو هر دو کشور و همچنین لیست هزینه ها و اسناد ضروری مرتبط باگمرک، مدت اعتبار بیمه شخص ثالث و قیمت از دیگر مفاد مورد تفاهم ایران و روسیه در اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین دو کشور بود.

تهیه و تایید پیش نویس همکاری در حمل و نقل هوایی

در یادداشت ششمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین ایران و روسیه که امروز به معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و رییس آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای روسیه رسید؛ طرفین پیش نویس یادداشت تفاهم حمل و نقل هوایی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را بر مبنای ارتقای سطح همکاری پاراف کردند و مقرر شد یادداشت تفاهم مذکور از طریق مجاری دیپلماتیک به امضای مقامات هواپیمایی دو کشور برسد.

در این اجلاس طرف ایرانی درخواست کرد، برای شرکت های هواپیمایی دو کشور در زمینه ترخیص بار در فرودگاههای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شرایط یکسان ایجاد شود.

در یادداشت ششمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل بین ایران و روسیه طرفین در خصوص ضرورت هماهنگی اقدامات برای حمل بار از طریق کریدور بین المللی شمال– جنوب تاکید کردند و در مورد تبادل اطلاعات از طریق نماینده های رابط طرفین برای اقدامات آتی به توافق رسیدند.

همچنین طرفین موافقت کردند هفتمین اجلاس گروه کاری همکاریهای حمل و نقل در سه ماهه سوم سال 2015 در روسیه برگزار شود.

ششمین نشست گروه کاری همکاری در بخش حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در پنج کمیته در شقوق مختلف حمل ونقلی از سوم تا چهارم شهریور 1393 در ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.

رییس آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای فدراسیون روسیه در حاشیه برگزاری اجلاس دو روزه با وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون وزیر و رییس سازمان بنادر و دریانوردی دیدار کرد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها