ادامه خشکسالی تهران در پاییز

ذخیره آب سدها مطلوب نیست

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با اعلام ذخایر موجود در پشت سدهای تهران و بیان کاهش 103 میلیون مترمکعبی آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: روند خشکسالی و کاهش بارندگی در پاییز امسال نیز ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۱۰۲۸۳
ذخیره آب سدها مطلوب نیست

خسرو ارتقایی گفت: در حال حاضر که کمتر از یک ماه به پایان سال آبی 93-92 باقی مانده است، وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سدها نداریم و این در حالی است که پیش‌ بینی می‌شود این روند در پاییز امسال نیز ادامه یابد و با کاهش بارش‌ ها مواجه باشیم.

وی افزود: برای نخستین بار، در سه ماه متوالی دمای هوا به‌ طور متوسط 37 درجه سانتیگراد به بالا است و البته 20 روز و بیشتر هم این دما بالای 40 درجه سانتیگراد بوده و در نتیجه همین موضوع افزایش مصرف آب را در تهران تا حدود دو درصد رقم زده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: پیش‌ بینی این شرکت از وضعیت بارش‌های سال آبی آینده، از ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی در پاییز امسال خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد خشکسالی در سطح استان تهران موثر بوده است، افزود: کاهش بارندگی عامل اصلی خشکسالی و تداوم آن است به شکلی که دو سال است استان تهران با کاهش 25 تا 30 درصدی بارش در مقایسه با سال پیش از آن مواجه بوده و این موضوع موجب شده تا روان‌ آب‌ها و یا میزان ورودی آب به مخازن سدها نیز با 20 درصد کاهش روبرو شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو میزان بارش‌های سال آبی 93-92 را 243 میلیمتر ذکر کرد و افزود: این میزان حدود 100 میلیمتر کمتر از دوره بلندمدت است.

ارتقایی از کاهش 103 میلیون مترمکعبی آب مخازن سدهای پنج‌گانه تهران در مقایسه با سال پیش از آن خبر داد و گفت: در حال حاضر در سد امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به‌ ترتیب 125، 48، 47، 185 و 100 میلیون مترمکعب و در مجموع 505 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده و این در شرایطی است که سال گذشته به‌ ترتیب 158، 49، 87، 197 و 117 و در مجموع 608 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: عامل مهم دیگر در پدیده خشکسالی و وضعیت نامطلوب کنونی افزایش دما است که اگر مقایسه‌ای در همین زمینه در ایستگاه‌های موجود حوضه آبریز سدها داشته باشیم، متوسط دما با حدود دو تا سه درجه سانتیگراد افزایش ثبت شده، ضمن آنکه در بعضی ایستگاه‌ها تا 10 درجه تغییر و افزایش دما نیز به چشم می‌خورد.

وی، استمرار دمای هوا در طول فصل گرم را عامل سوم و مهم دیگر اعلام کرد.

ارتقایی گفت: آب منطقه‌ای تهران در مهرماه 92 به این جمع‌بندی رسید که خشکسالی سال آبی گذشته همچنان ادامه خواهد یافت و به همین دلیل با همکاری صمیمانه شرکت آب و فاضلاب استان مدیریت مصرف آب در دستورکار قرار گرفت و تعدادی چاه به مدار توزیع وارد شد.

وی افزود: همچنین با تلاش‌هایی که صورت گرفت، اجازه خالی شدن مخزن سد لتیان از آب داده نشد و به همین دلیل خوشبختانه تاکنون فصل تابستان 93 بدون نوبت‌بندی آب در حال سپری است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو سپس با بیان اینکه از 95 میلیون مترمکعب آب که در سامانه شرق تهران ذخیره می‌شود، تنها 70 میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است و مابقی ذخیره راهبردی محسوب می‌شود، گفت: ورودی‌های آب به مخزن سدهای پنج‌گانه استان تهران به‌ طور متوسط نیمی از خروجی آب است.

وی با بیان اینکه رژیم بارش‌ها در سال‌های مختلف به‌ ویژه در دو سال اخیر تغییر کرده است اضافه کرد: پیش‌ بینی ما از وضعیت بارش‌ها ادامه وضعیت خشکسالی برای پاییز است و ما باید ذخیره راهبردی در پایان شهریورماه و آغاز فصل آبی بعدی و همچنین ذخیره‌ای برای پایان زمستان داشته باشیم.

ارتقایی افزود: متاسفانه شرایط به‌ گونه‌ای است که ذخایر آب در سامانه شرق کمتر از میزان پیش‌‎بینی شده است. در دو سال اخیر، بارش‌ها در 4 فصل سال با کاهش مواجه بوده در حالی که در سال‌ های گذشته و پیش از آن بارش‌ها در فصل‌های مختلف جا به جا می‌شد و این میزان کاهش نمی‌یافت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: از 80 حلقه چاه که مجوز حفاری و یا جا به جایی به آب و فاضلاب داده شده است، 30 حلقه در شمال شرق تهران و 50 حلقه نیز در مناطق جنوب‌ غرب و غرب تهران است و برآورد این است که از محل این تعداد چاه، حدود 40 میلیون مترمکعب آب قابل برداشت باشد.

وی سپس استفاده از روش‌های ارزان تامین آب را موردتاکید قرار داد و افزود: شاید یکی از ابزارهای مناسبی که می‌تواند در شرایط بحران و خشکسالی به کمک تامین آب تهران بیاید، ایجاد کارخانه‌های آب معدنی در اطراف تهران باشد که هم می‌تواند به تامین آب شرب کمک کند و هم می‌‎تواند در شرایط خطر مثل زلزله آب مورد نیاز را در اختیار قرار دهد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها