رییس اداره منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر در استان سمنان گفت: بیماری «اورس واش» در جنگل های استان، درختان ارزشمند اورس را تهدید می کند.
کد خبر: ۷۰۸۷۰۷
اورس واش جنگل های سمنان را تهدید می کند

حمیدرضا عبدوس امروز شنبه در بازدید خبرنگاران از مناطق جنگلی این شهرستان با اشاره به وجود 150 هزار هکتار جنگل اورس در استان سمنان افزود: 40 درصد از این جنگل ها آلوده به بیماری اورس واش هستند.

وی خسارت این بیماری به جنگل های اورس را سنگین دانست و گفت: بیماری اورس واش که در دوره خشکسالی کنونی تشدید شده است بتدریج درختان اورس را خشک می کند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر افزود: اورس واش بیماری نیمه انگلی است که در یک دوره بلندمدت درختان اورس را که رشد کندی دارند؛ ازبین می برد.

عبدوس با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری باید به صورت مکانیکی صورت گیرد، افزود: 65 هکتار از جنگل های شهرستان مهدیشهر با 80 میلیون ریال اعتبار امسال تحت پوشش مبارزه با این بیماری قرار گرفته است.

وی کمبود اعتبارات و واقع شدن درختان اورس در مناطق سخت گذر را مشکل اساسی در مبارزه با این بیماری برشمرد و افزود: برای مبارزه با این بیماری بویژه در شرایط کنونی که خشکسالی منطقه را فراگرفته است، نیازمند مساعدت مسئولان استان سمنان هستیم.

اورس، اُرِس یا هُرس (در گویش های مختلف ایران نام آن متفاوت است) گونه ای سرو است محل رویش آن مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از دو هزارو ٥٠٠ متر است و در اغلب اراضی رشته کوه های البرز و زاگرس و کوهستانی دیده می شود.

اورس درختی بسیار مقاوم و سازگار با هر نوع آب و هواست و برگ هایی چون دیگر گونه های سرو و بوی بسیار تندی دارد. بسیار دیر رشد و از جمله درختان حفاظت شده به شمار می آید که قطع آن ممنوع است.

درخت اورس دارای رشد بسیار کندی است و به گفته کارشناسان سالانه بین یک تا دو سانتیمتر رشد می کند و اغلب درختان اورس در استان سمنان دارای قدمت 200 سال به بالا هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها