وزیر نفت برنامه های این وزارتخانه را برای افزایش تولید و رسیدن به تولید ۵ و ۷ دهم میلیون بشکه در روز تا سه سال آینده تشریح کرد.
کد خبر: ۷۰۸۲۲۵
زنگنه:افزایش تولید نفت و میعانات گازی تا ۳ سال آینده

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای بیژن زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دوم سیما مهم ترین و فوری ترین کارها در زمان تصدی خود در وزارت نفت را افزایش صادرات و تولید گاز ذکر کرد و گفت: با وجود همه تحریم ها و فشارها صادرات خوشبختانه افزایش یافت و تولید گاز نیز مهم بود و توانستیم بدون مشکل برای مردم از زمستان سرد پارسال عبور کنیم، علاوه بر این ادامه طرح ها از مهم ترین کارها به شمار می رفت.

وی وزارت نفت را به صورت متمرکز بزرگترین تولید کننده کشور دانست و گفت: وزارت نفت از نظر حجم طرح ها هم بی نظیر است و این مهم بود که تلاش کنیم طرح ها را ساماندهی کنیم که به نتیجه برسند، طرح هایی که عموما در میدان های مشترک و در حوزه گاز قرار داشت.

زنگنه افزود: فکر می کنم قدم مهمی برای هوای پاک در سال گذشته برداشته شد که توزیع بنزین یورو 4 آغاز شد و ما به همین شکل شهرهای بزرگ را اضافه می کنیم به گونه ای که شاهد تغییر محسوس در هوای تهران هستیم.

وی تصریح کرد: برنامه ما این است که ضمن حفظ میزان تولید کنونی، تولید نفت را ظرف سه سال به 4 و 7 دهم میلیون بشکه برسانیم که 700 هزار بشکه اضافه تولید از محل میدان های مشترک خواهد بود.

زنگنه تصریح کرد: ظرف همین مدت ظرفیت میعانات گازی را هم (بیشتر از منبع پارس جنوبی) به یک میلیون بشکه برسانیم که در نتیجه ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی به 5 و 7 دهم میلیون بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت گفت: با راه اندازی 17 فاز جدید در پارس جنوبی و 10 فاز قبلی و همچنین با اضافه کردن میعاناتی که در کنگان و تابناک تولید می شود، می توانیم به یک میلیون بشکه ظرفیت میعانات گازی برسیم.

وی این میزان تولید را جهش بزرگی برای کشور دانست و گفت: بخش مهمی از درآمد این تولید باید به سمت صندوق توسعه ملی برود تا ظرف دادن تسهیلات برای سرمایه گذاری های جدید شود.

زنگنه در ادامه گفت: ‌ما بی سابقه ترین برنامه راه اندازی و فعالیت در دریا و خشکی را امسال در فازهای پارس جنوبی داریم که برنامه ما رسیدن به افزایش تولید 100 میلیون متر مکعب در روز و سال آینده هم اضافه کردن 100 میلیون متر مکعب دیگر است.

وی با تاکید بر خاتمه فازهای باقی مانده تا سال 96 تصریح کرد: سال گذشته به علت دیر به مدار رسیدن واحدهای پارس جنوبی و کمبود گاز 27 میلیارد لیتر فراورده به ارزش 18 میلیارد دلار در نیروگاه ها مصرف کردیم.

وزیر نفت افزود:‌در 5 ماهه امسال 54 درصد صرفه جویی در دادن سوخت مایع به نیروگاه ها در مقایسه با سال گذشته شده که برای محیط زیست بسیار مهم است، در آمد زیادی هم برای کشور ایجاد می کند.

وی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارس جنوبی دانست و گفت: این پالایشگاه به علت مشکلاتی که داشت مدتی متوقف شده بود در حالی که اهمیت فوق العاده ای برای کشور دارد.

وی میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را 36 میلیون لیتر ذکر کرد و افزود: با به مدار آمدن این پالایشگاه ما برای حدود 12 تا 13 سال از نظر حجم بنزین مورد نیاز داخلی خودکفا می شویم در حالی که از نظر کیفیت هم بنزین تولید استاندارد یورو 5 را خواهد داشت.

زنگنه پیشرفت فیزیکی این طرح را 75 درصد ذکر کرد و گفت: با پی گیری ها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون کار به خوبی در حال انجام است و هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول 1394 تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه به طور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند.

وی افزود: سال آینده تصور می کنم بیش از 12 میلیون تولید بنزین از آنجا اضافه شود، شاید شروع راه اندازی خط دو را هم داشته باشیم ولی سال 1395 ان شاء‌الله همه مجموعه وارد مدار می شود و ما صادر کننده گازوئیل و هم نفت سفید و عمده دیگر محصولات این پالایشگاه خواهیم بود و با اتکا به این تولیدات می توانیم به همه کشور بنزین یورو 4 و در برخی شهرها یورو 5 را بدهیم.

وزیر نفت مهم ترین کار در مورد پتروشیمی ها را تامین خوراک آنها دانست و گفت: مرحله بعد و به عنوان یک وظیفه ملی دنبال کردن پتروشیمی هایی هستند که در مراحل آخر کار قرار دارند چرا که اینها متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیستند یا این شرکت سهام اندکی در آنها دارد.

وی افزود: واحد ایلام به مدار آمد و ظرفیت آن باید تکمیل شود، ‌در گلستان، در همدان، کردستان و مهاباد داریم که این واحدهای نیمه تمام باید کامل شوند.

زنگنه تصریح کرد: بقیه واحدهایی هستند که پبشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ای ندارند و بزرگترین مشکل آنها فایننس طرح ها بوده است، برخی از اینها را امیدواریم با فاینانس های چین گشایش شود و بتوانند فعال شوند، برخی با صندوق توسعه است و دشواری دارد و برخی هم باید راه حل های دیگر برایشان پیدا کنیم.

وی درباره میادین مشترک نیز گفت: بزرگترین کار را با عراق در غرب کارون داریم با میدانی که بخشی از آن با عراق مشترک است و آن 700 هزار بشکه افزایش تولید که امری بی سابقه در تاریخ صنعت نفت ایران چه از نظر میزان تولید در این مدت کم و چه از جهت تامین آن از میدان های مشترک است.

زنگنه گفت: با قطر هم فازهای پارس جنوبی را مشترک داریم که فکر می کنم بتوانیم سه ساله تمام کنیم و این هم جهش بزرگی در تولید گاز و میعانات گازی ایران و تولید خوراک برای پتروشیمی های پایین دستی است.

وی افزود:‌ ما از یک میلیارد دلار تولید سالانه پتروشیمی در سال 76 به 25 میلیارد دلار ظرفیت رسیدیم و برنامه ما رساندن به 80 میلیارد دلار ظرفیت تولید پتروشیمی است که این امر به یک سرمایه گذاری نزدیک به 75 تا 80 میلیارد دلار نیاز دارد که بخش مهمی از آن باید از منابع مالی خارجی تامین شود.

وزیر نفت درباره سیاست این وزارت خانه برای جلوگیری از خام فروشی گفت: تصمیمی که گرفتیم و کار آن را شروع کردیم بر این مبنا قرار دارد که تا ظرف 4 سال آینده هیچ بشکه میعانات گازی صادر نکنیم، بلکه در داخل فرآورش شود.

وی افزود: برنامه ما تولید یک میلیون بشکه میعانات گازی است که امیدواریم زیر 4 سال به آن برسیم.

زنگنه مهمترین اقدام برای جلوگیری از خام فروشی را در پتروشیمی ها ذکر کرد و گفت: گاز مایع، یا گاز طبیعی یا اتان باید به مواد پتروشیمی تبدیل شود و اگر بتوانیم ادامه بدهیم بالادستی های پتروشیمی که مثلا اتیلن یا پروپیلن تولید شود در صنایع زیر دستی توسعه پیدا کند.

وزیر نفت گفت‌:‌ما طراحی کردیم که بین 6 تا 8 واحد عظیم پتروشیمی در نقاط مختلف کشور درست کنیم که گاز طبیعی را به پلاستیک تبدیل کنند و زیر دست آنها هم شهرک های پتروشیمی پایین دستی ایجاد شود که کار بزرگی برای جلوگیری از خام فروشی،‌ ایجاد اشتغال در کشور، ارزش افزوده، تولید محصولات نهایی و عرضه آن به بازار است.

وی درباره مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفت و گاز تصریح گفت: هر کس از بخش خصوصی بیاید ما نفت یا فرآورده های آن یا میعانات را می فروشیم ولی باید حداقل هایی را داشته باشند.

زنگنه گفت: سالم ترین ومنطقی ترین راه بورس انرژی است که ما در حد نمونه نفت خام و میعانات گازی را عرضه کردیم ولی باید مشکلات آن رفع شود.

وزیر نفت درمورد اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت گفت: مذکراتی با وزارت علوم انجام شد تا دانشگاه ها در افزایش ضریب بازیافت نفت از میدان های نفتی مشارکت جدی کنند.

وی افزود:‌ما 6 تا 7 دانشگاه داریم که امکان چنین پژوهش هایی را دارند از این رو ما گفتیم به هر یک از این واحد ها تعدادی از میدان های نفتی اختصاص داده شود تا آنها بر مبنای موافقت نامه هایی 10 ساله و تمام وقت مسائل این میدان ها را کامل دنبال کنند به صورتی که ما افزایش تولید داشته باشیم و مشکلات بهره برداری آنها حل شود.

زنگنه تصریح کرد: دانشجویان ارشد و دکتری روی همین ها کار کنند و پس از یک مدت ما دارای یک عده افراد هستیم که تخصص آنها و تمرکزی فعالیتشان روی یک میدان خاص خواهد بود که این کار بزرگی است.

وی در مورد شرکت های دانش بنیان هم گفت: ما آمدیم 10 خانواده کالایی را مشخص کردیم در نفت که نیاز به ساخت دارند، کالاهایی که پرشمارند و تولید آنها در داخل اقتصادی است.

وزیر نفت افزود: این شرکت ها باید تدوین فناوری کنند، این فناوری را پیاده کنند، با استانداردهای لازم تولید و تایید شده به ما تحویل دهند.

وی تصریح کرد:‌ما پیگیری کردیم که تا مهر ارقام و اقلام اصلی آن در تولید داخلی این موضوع مشخص شود تا هم تولید داخلی و اشتغال راه بیافتد و هم ما به روش آسانتری برای تامین نیازهایمان برسیم.

زنگنه در ادامه به بندی در قانون بودجه امسال درمورد بهینه سازی اشاره کرد و گفت: ما کارهای زیادی در این موضوع شروع کردیم که یک رقم ساده آن با بودجه ای بالغ بر 8 هزار میلیاد تومان گاز رسانی به شهرهای کوچک و روستاهایی است که گاز نداشتند و می خواهیم ظرف 3 سال آن را به پایان برسانیم.

وی افزود:‌ همه کارهای آن انجام شده و ما در حال ارسال موضوع به شورای اقتصاد برای کسب مجوز آن هستیم.

زنگنه کمک به توسعه مترو در شهرهای بزرگ را هم راه حل دیگری برای بهینه سازی مصرف انرژی دانست و گفت: در 8 شهری که مترو ایجاد می شود ما گفته ایم مبلغی را پرداخت خواهیم کرد تا با اتکا به این تعهد، واگن ها و دستگاه های جدید را خریداری کند.

وی تصریح کرد:‌در راه آهن و توسعه حمل و نقل ریلی هم همین موضوع گفته شده علاوه بر این که حدود 140 هزار تاکسی عوض و گاز سوز می شود و 17 هزار اتوبوس گذاشتیم، این امر موجب کاهش مصرف می شود و از محل صرفه جویی ما بازپرداخت می کنیم.

وزیر نفت همچنین گفت: با تفاهمی که با شهرداری تهران انجام شد قرار است 400 هزار موتورسیکلت برقی وارد شود که تاثیر زیادی در بهبود هوای تهران دارد.

وی افزود: ما ذیل موارد تاکید شده در اقتصاد مقاومتی طرح ها را تعریف کردیم، اهداف برای آن گذاشتیم و منابع آنها را بررسی کردیم.

زنگنه در پایان به بخشی از صحبت های خود در یکی از برنامه های سیما اشاره کرد و گفت: در آن برنامه به حداقل 8 هزار میلیارد تومان اصل پول نفتی اشاره شد که ب.ز. برده و نداده است، آنجا من گفتم این فرد تنها نبود و حتما کسان دیگری هم سهیم بوده اند.

وی ضمن قدردانی از قوه قضائیه افزود: برداشت سوئی از این صحبت ها انجام شده و منظور اینجانب هرگز مدیران نفتی نبوده اند چرا که مدیران بالای نفتی از جمله وزیر پیشین نفت افرادی زحمت کش و صادق بوده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها