سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک همکاری رو به جلوست و تفاهماتی بین ایران و آژانس صورت گرفته است و گفتگوها برای رفع ابهامات ادامه دارد.
کد خبر: ۷۰۷۷۳۷
افخم: سفر آمانو به ایران سازنده بود

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری امروز چهارشنبه خود گفت: پیش‌بینی شده است در حاشیه نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 انجام شود در عین حال هنوز زمان قطعی و روز مذاکرات مشخص نشده است.

وی افزود: آقای ظریف و خانم اشتون اوایل سپتامبر که زمان دقیق و نیز مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد با هم دیدار خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در حال حاضر مذاکراتی با اعضای 1+5 که در تهران سفارتخانه دارند در سطح سفارتخانه‌ها و ارتباطات در حال انجام شدن و برگزاری است و در صورتی که قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیازی برای ملاقات وجود داشته باشد، آن را اعلام خواهیم کرد.

افخم افزود: ایران مصمم است همکاری خود را با آژانس ادامه دهد و مسیری که در حال حاضر وجود دارد مسیر سازنده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در عین حال امیدواریم این گفتگوها در فضایی کاملاً ‌فنی و حقوقی پیش برود و آژانس مانع از تأثیرگذاری سیاسی در این روند باشد و بر اساس مسیر حرفه‌ای خود، این مذاکرات صورت گیرد.

وی همچنین سفر آقای آمانو به تهران را سازنده دانست و بر همکاری‌های ایران و آژانس تأکید کرد.

سفر ظریف به چند کشور اروپایی در دو هفته آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر آقای ظریف به چند کشور اروپایی در دو هفته آینده خبر داد.

مرضیه افخم در ادامه نشست خبری امروز خود گفت: این سفرها در ادامه رفت و آمدهای سیاسی گذشته است و اینکه ایران گفتگوهای مختلفی با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای اروپایی در مورد موضوع تروریسم و نگرانی درباره گسترش آن آغاز کرده و مشورت‌هایی را با این کشورها انجام داده است.

وی افزود: این سفرها نیز در چارچوب همین گفتگوهاست و ما در چارچوب مسائل بین المللی و با در نظر گرفتن نظرهای دولت عراق این گفتگو را تنظیم می کنیم.

افخم همچنین به مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حضور کشورهای بیگانه در منطقه و به ویژه عراق اشاره کرد و گفت: از ابتدای بحران عراق اعلام کردیم مخالف حضور و دخالت‌های دیگر کشورها در این کشور هستیم در عین حال مواضع دولت ایران و تصمیم آنها برای حل و فصل مشکلات و همکاری با دیگر کشورها در اختیار دولت عراق و مسئولان عراقی است.

وی همچنین با اشاره به رفتار دوگانه آمریکا درخصوص مسائل مختلف ازجمله مقابله با تروریسم و تناقض گفتار آنها افزود: حمایت آمریکا از کشورهای تأمین‌کننده منافع مالی و اطلاعاتی گروه‌های تروریستی روشن است و آمریکا باید در مورد تروریسم مواضع صریح‌تری داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و نقض آتش‌ بس گفت: ما نقض آتش‌ بس در غزه و از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه و بمباران منازل فلسطینیان و شهادت کودکان و زنان غزه را محکوم می کنیم.

افخم افزود: جنایات جدید در غزه حاکی از پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به هر نوع توافق صورت گرفته و نیز نشان‌دهنده روح وحشی‌گری این رژیم درقبال مقاومت و مردم فلسطین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورها درخواست کرد در مقابل این اقدامات جنایتکارانه اسرائیل مواضع جدی نشان دهند و هم اکنون نیز به این موضع پایبندیم و امیدواریم اقدام عملی علیه رژیم صهیونیستی و اقدام جدی برای توقف این حملات را شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص آخرین وضع ارسال کمک های انسان‌ دوستانه ایران به غزه افزود: در این زمینه پیگیری‌ها با مسئولان مصری ادامه دارد ولی هنوز شرایط برای ارسال کمک‌های انسان ‌دوستانه ایران فراهم نشده است و دفتر حافظ منافع ایران در قاهره موضوع را پیگیری می‌کند.

پیگیری ها برای آزادی دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص آخرین وضع آقای نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: گفتگوی مسئولان سفارت ایران در صنعا با مسئولان یمنی در این زمینه ادامه دارد و اطلاعات واصله حاکی از این است که آقای نیکبخت در سلامت به سر می ‌برد.

افخم افزود: هم اکنون پیگیری‌ها برای آزادی و بازگشت ایشان ادامه دارد.

وی با یادآوری این موضوع که ایران از روندهای سیاسی حمایت می کند، گفت: امیدواریم این سازوکارها پاسخی به مطالبات مشروع مردم بوده و آینده سیاسی یمن بر اساس مشارکت و فعالیت همه گروه‌ها و احزاب سیاسی در فضای مسالمت‌آمیز آینده این کشور شکل گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه انتشار یادداشتی از سوی نخست وزیر انگلیس درباره همکاری با ایران درخصوص مقابله با داعش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی درباره خطرات تروریسم و تکفیری‌ها و گسترش فعالیت‌شان گفت‌وگوهایی را شروع کرده و رایزنی‌ها در جریان است و مطالبی که در یادداشت مورداشاره آمده در همین چارچوب است.

افخم افزود: ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و نظر دولت عراق گفتگوها را تنظیم و از آن‌ها استقبال می‌کنیم و امیدواریم این مشورت‌ها با مرکزیت توجه به نقش و جایگاه عراق بیشتر شود تا امکان حل و فصل موضوع تروریسم و فعالیت داعش در عراق فراهم شود.

وی در خصوص انتقادات داخلی از تیم مذاکره کننده برای نداشتن موضع‌گیری ‌های جدی در مقابل طرف مذاکره کننده گفت: منتقدانی هستند که انتظارات و توقعات خاص خودشان را مطرح می‌کنند اما مواضع ما کاملا شفاف است و آنچه درباره نبود موضع‌گیری جدی از سوی تیم مذاکره‌کننده مطرح می‌شود دقیق نیست.

افخم افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی با همه کشورها از جمله آمریکا مبتنی بر اصول و خطوطی است که در چارچوب نظام طراحی شده است و رویکرد ما مبتنی بر گفتگو و تعامل سازنده برای تکریم ملت ایران مبتنی بر احترام متقابل است.

وی گفت: شاید برخی این رویکرد را نمی‌پسندند و به آن نقد دارند اما نقد باید منصفانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق باشد.

افخم تاکید کرد: فضاسازی و انتقال اطلاعات نادرست کمکی به تنویر افکار عمومی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری به سالروز کودتای 28 مرداد اشاره کرد و این کودتا را یادآور دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران دانست که به سرنگونی دولت مردمی و بازگشت شاه دیکتاتور منجر شد.

افخم مسئولیت مستقیم عواقب این کودتا در همه ابعاد حقوقی و بین المللی را متوجه عاملان آن امریکا و انگلیس و خشم و بی‌اعتمادی عمیق ملت ایران از این دو کشور را ناشی از رویکردهای مداخله جویانه و خصمانه آنان دانست.

وی گفت: دخالت در امور داخلی ایران از سوی این کشورها در سال‌های گذشته در صحنه‌های مختلف تداوم داشته و آن‌ها سعی کردند در روندهای مردمی تغییر ایجاد کنند؛ این رویکرد درباره کشورهایی که حکومت مردمی دارند نیز دیده شده است.

افخم با اشاره به اینکه دولت یازدهم در چارچوب سیاست تنش‌زدایی و تعامل سازنده با جهان و در مسیر خطوط کلی سیاست‌های نظام، سیاست خارجی و مدیریت اختلافات با برخی کشورها را از طریق ترغیب طرف مقابل به تکریم و احترام ملت ایران و احترام به رای نظر مردم دنبال می‌کند، گفت: بر همین اساس مبانی سیاست خارجی شکل گرفته است و امیدواریم جهان نسبت به روندهای واقعی ایران و تکریم ایران هرچه بیشتر قدم بردارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها