مدیر کل سازمان محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: با قطع آب ورودی و گرمای شدید منطقه، تالاب هامون همچون سال‌های گذشته در معرض خشکیدگی کامل قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۰۷۰۴۹
هامون در آستانه خشکیدگی کامل قرار گرفت

خسرو افسری در گفت‌وگو با مهر افزود: هر چند با اقدامات علمی و عملی انجام شده توانستیم بخشی از آب تالاب را حفظ کنیم، اما با توجه به گرمای بالای منطقه و وجود باد، تالاب دوباره در مرز خشکی کامل قرار گرفته و بیشتر از همیشه نیازمند حقآبه است.

وی گفت: سازمان محیط‌زیست سال گذشته نسبت به حفر کانال در مسیرهای ورودی آب اقدام کرد تا با جریان یافتن آب در رودخانه هیرمند جریان آب به سمت هامون هدایت شود.

افسری افزود: برای سرعت بخشیدن به روند آبگیری هامون، این اداره کل به لایروبی برخی رودخانه‌ها از جمله نیاتک و ملکی اقدام کرد تا از انباشت رسوبات که به عنوان مانع مسیر جریان آب را سد می‌کرد جلوگیری کند.

مدیر کل سازمان محیط‌زیست بیان کرد: با احداث کانال انتقال آب از مسیر رودخانه افضل آباد به اطراف کوه خواجه در سال گذشته، نسبت به احیای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاکی در این منطقه اقدام شد. ابتدای امسال نیز با جاری شدن آب در این مناطق پوشش گیاهی آن احیا شد و جان تازه‌ای به مردم عشایر این منطقه داد و موجب شد مراتع احیا شود.

وی افزود: از آنجا که شرایط اقلیمی و توپوگرافی تالاب هامون سبب تبخیر آب و خشک شدن دریاچه در مدت کوتاه می‌شود اداره محیط‌زیست استان نسبت به انسداد قسمت جنوبی تالاب به منظور جلوگیری از پخش آب اقدام کرد تا از خشک شدن دریاچه در زمان کم آب جلوگیری شود.

افسری یادآور شد: ایجاد آب بند در مسیر پل‌های جاده نهبندان نیز از جمله اقدامات دیگری بود که برای جلوگیری از بخار آب و ماندگاری بیشتر پوشش گیاهی انجام شد تا از فرسایش خاک کاسته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها