معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مرکبات و سیب به اندازه کافی تولید می‌شود و هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تولید این میوه‌ها نداریم.
کد خبر: ۷۰۶۱۸۲
واردات میوه‌های فصل ممنوع شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، جهانگیر عرب در نشست خبری با اشاره به این که براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار هیچ‌گونه واردات میوه در هیچ فصلی نخواهیم داشت، افزود: براساس این مصوبه واردات میوه‌های فصل ممنوع است.

وی اظهارکرد: خسارت برف و سرما در باغ‌های غرب مازندران به شاخه و تنه درختان وارد شده اما به علت کوتاه بودن دوره سرما، ریشه درختان مرکبات آسیب ندیده است و از آنجا که محصول مرکبات غرب استان نقشی در تأمین نیاز بازار شب عید ندارد نیازی به واردات مرکبات برای شب عید نیست.

عرب گفت: باغ‌های مرکبات شرق استان که تأمین‌کننده نیاز بازار شب عید است، حدود 30 درصد خسارت دیده که با این حال نیاز مردم را تأمین می‌کند.

وی به باغداران مازندرانی که از سرما و برف خسارت دیدند، اطمینان داد با تصویب و ابلاغ اعتبار مورد نیاز، خسارت این باغداران پرداخت خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از اجرای طرح توسعه کشت گلخانه‌ای محصول سبزی و صیفی خبر داد.

عرب با اشاره به این که افزایش بهره‌وری از منابع پایه تولید به ویژه آب و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح مهم‌ترین اولویت‌های معاونت باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: هم‌اکنون برای تولید یک تن محصول سبزی و صیفی در فضای باز 280 متر مکعب آب مصرف می‌شود که عدد مناسبی نیست.

وی افزود: برای افزایش بهره‌وری آب و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، طرحی در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است که در این طرح، افزایش بهره‌وری ده نوع محصول سبزی و صیفی و ده نوع محصول باغی با به‌کارگیری دانش نوین و مدیریت تولید امکان‌پذیر شود.

این مقام مسئول گفت: در این طرح باید به ازای مصرف هر متر مکعب آب برای تولید سبزی و صیفی و صادرات آن حداقل دو دلار ارز وارد کشور شود.

عرب افزود: این نقشه راه به تائید کارشناسان و مسئولان کشاورزی، دانشگاهیان و کشاورزان نخبه رسیده است و قرار است با همکاری بخش خصوصی به تفکیک محصول اجرایی شود.

وی گفت: در این نقشه پیش‌بینی شده است تا ده سال آینده با به‌کارگیری دانش فنی به ازای تولید هر تن سبزی و صیفی در فضای گلخانه‌ای فقط 28 متر مکعب آب مصرف شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح افزایش بهره‌وری در هشت محصول صادراتی نیز خبر داد و افزود: با به‌کارگیری دانش فنی روز میانگین عملکرد تولید در محصولات خرما، پسته، خشکبار، سیب، انگور، انار، کیوی و انجیر تا پایان امسال میزان بهره‌وری و تولید 50 درصد افزایش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها