نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در باره استعفای نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق به نفع عبادی، تاکید کرد: این امر بسیار مهم بوده و پدیده خوبی محسوب می‌شود زیرا چنین اتحادی که در عراق به وجود آمده است و طرف‌هایی که در اتحاد ملی شرکت کرده‌اند با نخست‌وزیری حیدر عبادی موافقت کردند و آخرین حرکت آنها موافقت مالکی بود که این امر بسیار پسندیده است.
کد خبر: ۷۰۵۹۴۵
ولایتی: استعفای مالکی امر بسیار پسندیده ای بود

علی‌اکبر ولایتی صبح امروز با یان کوبیش، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.

ولایتی گفت: علیرغم خواسته‌های دشمنان که به دنبال ممانعت از برگزاری انتخابات در عراق و خواهان تجزیه این کشور بودند، دیدیم که چطور تمام اقوام در عراق از شیعه و سنی گرفته تا کردها با تجزیه این کشور مخالفت کردند و سرانجام نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد و از همه مهم‌تر اینکه رییس مجلس از برادران اهل تسنن و رییس‌جمهور هم از برادران کرد انتخاب شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به تعیین نخست وزیری در عراق، تصریح کرد: این امر به تسریع حل مسائل در عراق کمک خواهد کرد و به دشمنان خارجی عراق نشان داد که ملت عراق یکپارچه بوده و مصمم هستند. همچنین آنها با اتحاد خود از حملات نیروهایی مانند داعش جلوگیری خواهند کرد و در نهایت ما امروز از آینده عراق اطمینان بیشتری داریم و از کشور یکپارچه و متحد عراق حمایت خواهیم کرد.

وی در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های گفت‌وگوی ما همین بود و آنچه را که در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مدنظر ما بود را به نماینده سازمان ملل در افغانستان اعلام کردم.

ولایتی با اشاره به حضور جمع کثیری از افغان‌ها در ایران، گفت: همین حالا هم قریب به سه میلیون آواره افغان در ایران حضور دارند و از ابتدای بروز بحران در این کشور یعنی از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و حتی پس از آن ایران همواره میزبان افغان‌هایی بوده است که به دلیل وضعیت بد در کشورشان به ایران پناه آورده‌اند.

وی با اشاره به حمایت ایران از تمامیت ارضی افغانستان و حاکمیت رای مردم این کشور، تاکید کرد: ما همواره مخالف افراط‌گرایی بوده‌ایم و از اینکه سرنوشت ملت افغانستان از طریق دموکراسی و مراجعه به آرای مردم این کشور تعیین می‌شود استقبال می‌کنیم. همچنین از هر فردی و هر نتیجه‌ای که انتخاب مردم افغانستان باشد حمایت خواهیم کرد.

ولایتی با اشاره به تلاش برخی برای تجزیه افغانستان، گفت: ما با هرگونه تجزیه در افغانستان مخالف هستیم و از یکپارچگی در این کشور حمایت می‌کنیم. همچنین از تلاش‌های صلح‌جویانه بین‌المللی برای ایجاد ثبات در افغانستان استقبال می‌کنیم چرا که ملت افغانستان همواره مخالف دخالت بیگانگان بوده‌اند و این امر را ما هم در زمان شوروی و هم امروز که آمریکایی‌ها در مسائل داخلی افغانستان دخالت می‌کنند شاهد هستیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوالی در رابطه با کمک‌هایی که ایران می‌تواند برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان داشته باشد، خاطرنشان کرد: بالاخره خود آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امکان ادامه حضورشان در افغانستان وجود ندارد و نباید زمان بیشتری در خاک افغانستان بمانند. همچنین هر چه زمان می‌گذرد آنها بیشتر به این واقعیت می‌رسند که باید هر چه زودتر خاک افغانستان را ترک کنند وگرنه مردم افغانستان آنها را تحمل نخواهند کرد.

وی ادامه داد: طبق گفته‌های نماینده سازمان ملل در امور افغانستان، نظر آمریکایی‌ها این است که دیگر نباید پایگاه‌های متعدد نظامی در افغانستان داشته باشند تا بتوانند در تاریخی که نزدیک‌ است خاک افغانستان را ترک کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: من به نماینده سازمان ملل یادآور شدم که ملت افغانستان هیچگاه حضور بیگانگان را در داخل کشورشان تحمل نخواهند کرد و ایران از هر آنچه که ملت افغانستان بخواهد حمایت می‌کند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها