معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه حمایت از بخش خصوصی یک سیاست قطعی در دولت تدبیر وامید است گفت: ما باید مدافع بخش خصوصی باشیم و شرایط فعالیت آنان را در خارج از کشور نیز فراهم کنیم.
کد خبر: ۷۰۵۴۴۳
حمایت از بخش خصوصی سیاست قطعی دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به رکود اقتصادی حاکم در کشور افزود: برای خروج از شرایط رکود نیازمند جذب منابع هستیم و باید بتوانیم در این راه از سرمایه‌های خارجی نیز استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم جذب منابع مالی برای نجات اقتصاد ایران از شرایط رکود گفت: بخشی از این منابع باید از طریق فروش نفت تامین شود که با توجه به تحریم‌ها و موانع پیش روی فروش نفت، لازم است مذاکرات و گفتگوهایی با کشورهایی که می توانند نفت ایران را بخرند انجام شود.

دکتر جهانگیری لازمه تحقق و پیشبرد اهداف را ارتقای جایگاه و منزلت جهانی ایران از طریق کاهش تهدیدها و تقویت فرصت های بین المللی دانست و از سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی خواست شرایط و بسترهای لازم را برای حضور بخش خصوصی و پیمانکاران ایرانی در بیرون از کشور فراهم کنند تا زمینه بازار کار و فروش کالاهای ایرانی در کشورهای دیگر مهیا شود.

وی افزود: شرکت‌های فنی _ مهندسی ایرانی از توانمندیهای بسیار بالایی برخوردار هستند و قادر هستند پروژه های مختلفی همچون احداث نیروگاه، سد سازی و پروژه های مربوط به نفت و گاز را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه سفرا باید از مولدان سرمایه اجتماعی برای کشور باشند، بر لزوم افزایش ارتباط میان سفرا و بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بسیاری از مقامات، سفرا و وزرای خارجی در ملاقات‌هایشان با مسئولان جمهوری اسلامی ایران پیگیر مطالبات و کارهای بخش خصوصی کشورهایشان هستند و بدین طریق از فعالان بخش خصوصی خود حمایت می کنند.

معاون اول رییس جمهور خطاب به روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تصریح کرد: شما سفیران باید در فراهم کردن فرصت های جدید و به تصویر درآوردن انگاره های واقعی از ایران و اسلام و جمهوری اسلامی نقش‌آفرین باشید.

وی توسعه صادرات غیرنفتی در مقطع فعلی را از اولویت‌ها و ضرورت‌های مهم کشور برشمرد و افزود: یکی از محوری ترین مباحث گنجانده شده در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز حمایت از توسعه صادرات است که باید برای این منظور تلاش جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: لازم است برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و افزایش صادرات غیرنفتی، شرکای تجاری واقعی پیدا کنیم تا اگر شرایطی چون تحریم‌های ظالمانه بر کشور تحمیل شد کشورهایی که سالها با ما مراودات تجاری و اقتصادی داشته‌اند، به سادگی همه ضوابط گذشته را نادیده نگیرند.

دکتر جهانگیری همچنین بر لزوم جذب سرمایه های خارجی تاکید کرد و گفت: در بخشهای مختلف کشور نیازمند بیش از 100 میلیارد دلار منابع برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف هستیم و قابل قبول نیست کشورهای کوچکی در اطراف ایران بتوانند با سرمایه گذاری بیشتر، از منابع مشترک نفت و گاز، بهره‌برداری بیشتری انجام دهند و سهم ملت ایران را ببرند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید در یکسال گذشته اظهار داشت: زمانیکه دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد تقریباً در همه بخشها، کشور از مشکلات متعددی رنج می برد و سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی هرکدام به نوعی با مشکلاتی مواجه بودند.

وی افزود: امروز می توان با قاطعیت اعلام کرد که در یک سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد کشور در همه بخشها به ثبات و آرامشی نسبی دست پیدا کرده است.

جهانگیری با اشاره به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در جمع سفرای جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌های ایشان از عملکرد سیاست خارجی دولت گفت: سخنان رهبرمعظم انقلاب بیانگر عملکرد مناسب دولت در یکسال گذشته است و حمایتهای ایشان سرمایه بزرگی است که در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی فروش نفت و نبود شرایط استفاده از منابع خارجی گفت: با وجود این مشکلات آینده خوبی برای کشور پیش بینی می شود و ملت ایران نیز به آینده امید بسته و خوش‌بین هستند و ما نیز باید این امید را پاس بداریم.

وی افزود: لازم است سیاست گذاری مناسبی در همه بخشها انجام شود تا جوانان ایران نسبت به آینده کشور خود مایوس نباشند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری وضرورت استفاده از دیپلماسی اقتصادی، تصریح کرد: سیاست خارجی و سیاست اقتصادی با یکدیگر در تعامل جدی هستند و می توانند پشتیبان یکدیگر باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها