معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از تقدیم بودجه سال آینده پیش از ۱۵ آذر سال ۹۳ خبر داد و گفت: این لایحه بر اساس روش جدید بودجه‌ریزی و با حذف تبصره‌های تکراری تهیه شده و تقدیم مجلس می‌شود.
کد خبر: ۷۰۵۰۹۳
بودجه سال ۹۴ پیش از ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شود

محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره لایحه یک فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ارائه داد و اظهار داشت: این لایحه با قید یک فوریت برای الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت تقدیم مجلس می‌شود و در واقع این لایحه در جهت خواست عمومی نمایندگان مجلس و در راستای حرکت به سمت اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور تهیه شده است.

وی خاطر نشان کرد: در زمان رسیدگی به لوایح بودجه سنواتی، بخش قابل توجهی از وقت نمایندگان به احکامی که در تبصره‌ها وجود دارند و هر ساله هم تکرار می‌شوند صرف می‌شود. لذا نمایندگان از دولت توقع داشتند در راستای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور تمام تبصره‌هایی که دائما در بودجه تکرار می‌شوند، در قالب یک لایحه به مجلس ارائه شوند تا به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اضافه شوند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از این خواسته معقول نمایندگان استقبال کرد، گفت: ما تبصره‌های تکراری را یکجا در قالب این لایحه برای تصویب به مجلس تقدیم کردیم تا بودجه بر اساس عملکرد و بودجه‌ریزی عملیاتی تنظیم و تصویب شوند.

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال 94 قبل از 15 آذر سال جاری به مجلس تقدیم می‌شود تصریح کرد: این بودجه با روش جدید بودجه‌ریزی و بر اساس عملکرد و حذف تبصره‌های تکراری که این تبصره‌ها در لایحه مذکور آمده‌اند، تقدیم مجلس می‌شوند.

وی افزود: امیدواریم با تصویب این لایحه از این پس به جای رسیدگی به تبصره‌های تکراری به اجزای اساسی بودجه رسیدگی شود تا یک بودجه سنواتی که تاثیر خوبی بر اقتصاد کشور، و اقتصاد ملی می‌گذارد، به تصویب برسد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به درخواست یک فوریت برای بررسی این لایحه گفت: ما تا زمان بررسی بودجه 94 فرصتی نداریم و اگر در این فاصله لایحه مذکور به تصویب نرسد، مجبوریم این مواد را مجددا در لایحه بودجه بیاوریم. لذا تا بررسی بودجه زمانی باقی نمانده است تا بخواهیم این لایحه را عادی بررسی کنیم، لذا ما درخواست یک فوریت برای آن را کرده‌ایم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از پایان سخنان نوبخت گفت: این لایحه متعاقب درخواست مجلس از دولت به مجلس تقدیم شده است، چرا که برخی از تبصره‌ها هر ساله در لایحه بودجه تکرار می‌شوند و وقت مجلس را می‌گیرند. لذا ما از دولت خواستیم تا یک بار این مواد را به صورت جداگانه به مجلس ارائه کند تا تصویب شوند و در بودجه‌های سنواتی تنها درآمدها و هزینه‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس ضمن مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: لایحه مذکور یک قدم مثبت در جهت حذف احکام غیر بودجه‌ای از لوایح بودجه سنواتی است، اما باید مواظب باشیم که با این لایحه از چاله در نیاییم و به چاه بیفتیم.

وی در تذکری با اشاره به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس مواد مختلف آیین‌نامه این کار قانونی نیست، چرا که در این لایحه 13 قانون در بحث‌های مختلف اصلاح می‌شوند همچنین اگر در یک لایحه اصلاحیه 13 قانون آورده شود، هیئت رئیسه در ارجاع آن به کمیسیون‌ها دچار مشکل می‌شود، لذا نباید کاری کنیم که سنگ بنای آن کج گذاشته شود.

همچنین ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مجلس نیز به عنوان موافق یک فوریت این لایحه گفت: برخی بندهای لایحه بودجه هر ساله تکرار می‌شوند و هیچ تغییری نیز در اصل لایحه بودجه بوجود نمی‌آورند و تنها وقت زیادی را از مجلس و نمایندگان می‌گیرند، لذا باید این مواد در یک قانون مشخص گنجانده شوند تا نیاز به تکرار آنها به صورت هر ساله نباشد.

علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه گفت: پس از تصویب بودجه سال 93 ما از دولت خواستیم چنین لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد چرا که برخی از تبصره‌های بودجه وقت زیادی از مجلس می‌گیرد، زیرا به دولت نامه نوشتیم تا این مواد را به شکلی جداگانه به مجلس بدهد. البته اینجا شبهه‌ای بوجود می‌آید که بررسی این لایحه تنها کار کمیسیون برنامه و بودجه است در صورتی که ما این موضوع را بررسی کردیم و معتقدیم که بخش‌های تخصصی این لایحه باید به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود و اینگونه نیست که تنها کمیسیون بودجه این لایحه را بررسی کند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها