رییس مجلس شورای اسلامی در ژنو:

دوران بازی با دموکراسی سپری شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور با تاکید بر ارتباط هرچه بیشتر دستگاه دیپلماسی با همسایگان گفت: در مجلس فضای کلی حمایت از وزارت خارجه به خصوص در بحث هسته ای است،روند سیاست داخلی نیز مثبت است و اجماع داخلی در بحث هسته ای دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۸۵۶
اجماع داخلی در بحث هسته ای ،حمایت مجلس از مذاکره کنندگان

علی لاریجانی در این همایش که امروز در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان این که در جمهوری اسلامی ایران مذاکرات هسته ای را جدی دنبال می‌کند، تصریح کرد: وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته ای با یک وزن گذاری زیادی وارد شد و گام های اولیه را برداشت اما مهم مذاکرات بعدی است.

وی ادامه داد: مذاکرات هسته ای در داخل همچنان یک موضوع جدی است. البته منطق ایران منطقی معتدل و روشن است و چارچوب های ذهنی ما از یک عقلانیت برخوردار است. در بحث غنی سازی و راکتور آب سنگین اراک 1+5 نباید دنبال بهانه جویی باشد و با این بهانه جویی ها حرفهای نامعقولی بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث های صورت گرفته پیرامون تاسیسات هسته ای فردو گفت: حساسیت 1+5 برای ما ابهام آمیز شده است. اگر مقصود این است که چرا ما تاسیسات هسته ای فردو را در یک جای امن ایجاد کرده ایم برای تهدیدهایی است که از جانب غربی ها می‌شود وگرنه درهای فردو به روی بازرسان آژانس باز بوده و کسی جلوی آنها را نگرفته است.

وی افزود: اگر 1+5 در مذاکرات هسته ای جدی باشد کلیات مساله هسته ای در زمان کوتاهتری قابل حل شدن است.

لاریجانی گفت: از ظریف و دستگاه دیپلماسی و سفرا که این روزها کارهای ارزشمندی انجام می‌دهند تشکر می کنم، آقای ظریف به علت مسایل منطقه ای بار زیادی را به دوش می کشد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور اقتضا می‌کند از دیپلماسی فعالی برخوردار باشیم، گفت: وزیر امور خارجه کار حرفه ای را دنبال می‌کند و وضعیت وزارت خارجه به عنوان یک وزارتخانه استراتژیک امروز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

ارزیابی از شرایط داخلی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی از ارزیابی از شرایط داخلی کشور گفت: در بعد سیاست داخلی همگرایی در کشور بهتر شده است و شرایط هموارتر و روابط قوا صمیمانه تر و سنجیده تر شده است.

وی افزود: البته آرا و نظرات متفاوت است و گاهی نظرات تند است ک این طبیعی است اما آرامش در داخل بیشتر شده است.

لاریجانی ادامه داد: با مجموعه شرایط منطقه و نابسامانی های اقتصادی در داخل باید از خیل مسایل فرعی گذشت و به اجماع داخلی بهای بیشتری داد.

کنترل شتاب تورم

رئیس مجلس با اشاره به این که در بخش اقتصادی در بعضی امور رو به پیشرفت هستیم اما در بعضی نقاط نواقصی دیده می شود یادآور شد: در کل به سمت اصلاح امروز اقتصادی پیش می رویم و وضعیت به هم ریخته گذشته در حال اصلاح است. در موضوع تورم سیاست های دولت و مجلس تا حد خوبی جواب داده و شتاب تورم کنترل شده است.

وی با اشاره به بحث هدفمندی یارانه ها و با بیان این که در این بخش گام های نظام یافته ای برداشته شده است، گفت: بی انضباطی قبلی در بخش یارانه ها رفع شده و منابع برای هدفمندی یارانه ها تا حد زیادی معادل آن چیزی است که خرج می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با مثبت دانستن عملکرد دولت در وضعیت بهداشت گفت: تا حد زیادی وضعیت اقتصادی کشور قابل پیش بینی شده و نوسانات غیرقابل کنترل مرتفع شده است و شاهد ثبات در نرخ ارز هستیم.

به گفته وی در زمینه رکود در بازار به ویژه در حوزه صنعت با مسایل جدی روبرو هستیم که تا حدی کم کاری در این حوزه وجود دارد و بانکها باید نواقص خود را در این زمینه رفع کنند.

وی همچنین به مساله کمبود آب و عدم آب آشامیدنی در شش هزار روستای کشور اشاره کرد و گفت: باید برای مساله کمبود آب راه حل های جدی ای را پیگیری کرد و برای روستاها منابع قابل توجهی در نظر گرفته شده که مقام معظم رهبری نیز با آن مساعدت کردند.

لاریجانی در ادامه سخنانش به فربه شدن بی رویه بخش های اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: همچنان با گسترش بخش های اجرایی روبرو هستیم که البته در این دولت تا حدی کنترل شده است.

موانع پیش روی تولید

وی به موانع زیاد پیش روی تولید اشاره و تصریح کرد: باید تالارهایی گفتگویی بین دولت و بخش خصوصی تعبیه شود، وضعیت بیکاری در کشور عوارض اجتماعی بسیاری به وجود می آورد که باید با آن مبارزه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری پیشرفت های علمی صورت گرفته در کشور تاکید کرد: برای توسعه بخش علمی ساز و کارهای خوبی در مجلس تصویب شده است که متاسفانه در اجرا با مشکلاتی همراه است. باید دانشگاه ها به بخش صنعت و تولید متصل شوند.

وی ادامه داد: در بخش امنیت داخلی کشور باید به مسایل امنیت اجتماعی از جمله سرقت های مسلحانه و تجاوز به عنف توجه بیشتری کرد و نسبت به این پدیده ها حساس بود، برخی تحرکات جزئی در امنیت داخلی کشور وجود دارد که خوشبختانه اشراف خوبی روی آنها است.

به گفته لاریجانی باید در بخش فرهنگی سازمان یافته تر عمل کنیم و نواقص بسیاری در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی سیاست خارجی اشاره و برخی چالش های این حوزه ر ا برشمرد و گفت: مسایل منطقه ای و آشوب های پیرامون آن و برخی رقابت هایی که شکل می گیرد باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اولویت بندی ها در حوزه دیپلماسی گفت: این حرف رئیس جمهور را تایید می کنم که باید حوزه اقتصادی در بخش دیپلماسی پررنگ تر شود. همسایگان برای ما اولویت دارند و من تاکید می کنم با توجه به شرایط در صحنه بین المللی نقش ایران پررنگ تر شود و ارتباط ما با همسایگان جدیتر از گذشته شود.

وی افزود: توصیه من این است که با توجه به شرایط امروز در بخش های مختلف بسته های دیپلماتیک تهیه کنیم و هرچه این بسته ها وسیعتر شود قدرت مانور ما بیشتر می‌شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها