وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت : حمله به عراق از سوی آمریکا و انگلیس باعث پیدایش داعش در این کشور شد.
کد خبر: ۷۰۴۶۱۶
ظهور داعش نتیجه حمله امریکا و انگلیس به عراق است

به گزارش واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی بخش فارسی شبکه پرس تی وی نوشت: دیوید میلیبند، وزیر خارجه پیشین انگلیس: حمله سال 2003 میلادی به عراق از سوی آمریکا و انگلیس باعث پیدایش گروه شبه نظامی تکفیری داعش در این کشور شد.

میلیبند با ابراز تاسف از دست داشتن انگلیس در این حمله به عراق، روز یکشنبه (19 مرداد) به Observer گفت: نتیجه جنگ عراق بعد از تقریبا یک دهه «باعث سرافکندگی شدید» است.

وی افزود: «واضح است که حمله به عراق، یا اتفاقات به وقوع پیوسته بعد از این حمله که مهم تر نیز هستند، عاملی قابل توجه برای فهم وضع کنونی کشور عراق است.»

میلیبند در پاسخ به این سئوال که آیا جنگ عراق باعث شده وی از حمایتش برای این جنگ پشیمان شود، گفت: تاسف می‌خورد زیرا این تصمیم را برای حفظ هنجارهای مربوط به تسلیحات کشتار جمعی گرفته است ولی در عراق سلاحی از این دست وجود نداشت.

وی با ترغیب مقامات انگلیسی به پذیرش مسئولیت جنگ عراق، اذعان کرد: عواقب این جنگ باعث شده مردم انگلیس و آمریکا از مداخله نظامی در دیگر نقاط جهان حمایت نکنند.

با این وجود، اظهارات میلیبند با گفته‌های تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس، در تضاد است. وی با رد این دیدگاه که جنگ عراق باعث شکل گیری گروه‌های تروریستی از جمله داعش در این کشور شده است، آن را «غیر عادی» خوانده است.

نیروهای انگلیسی به بهانه این که رژیم صدام حسین تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد، در سال 2003 و با نقض آشکار قوانین بین الملل در حمله تحت امر آمریکا به عراق شرکت کردند. این گونه سلاح‌ها هیچ گاه در عراق کشف نشدند.

پایگاه اینترنتی پرس تی وی در پایان آورد: بحران جاری در عراق پس از آن شدت گرفت که شبه نظامیان تکفیری داعش در دهم ژوئن شهر موصل را به کنترل خود درآوردند. تروریست‌های تکفیری داعش اعلام کرده‌اند، حملات شان را به سوی بغداد پایتخت عراق ادامه خواهند داد.

به گفته سازمان ملل، از آغاز سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون تن در عراق آواره شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها