پاسخ رئیس دستگاه قضا به اتهامات:

غرب باید بپذیرد که حق قصاص از تعالیم قرآنی ماست

رئیس دستگاه قضا حق قصاص را از جمله هجمه‌های مدعیان حقوق بشر دانست و گفت: حق قصاص از تعالیم قرآنی ماست و مطابق قرآن در قصاص حیات است و غرب باید این امر را قبول کند چرا که نگاه ما به انسان با آنها تفاوت دارد.
کد خبر: ۷۰۴۴۱۰
غرب باید بپذیرد که حق قصاص از تعالیم قرآنی ماست

آیت‌الله "صادق آملی لاریجانی" در همایش سالانه رؤسای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که عصر امروز دوشنبه( 20 مرداد ماه) برگزار شد اظهارداشت: برخورد دوگانه کشورهای سلطه‌گر غربی، احترام و آبرویی برای اعلامیه حقوق بشر نگذاشته است به طوری که گاهی آنها علیه کشور ما مطالبی را عنوان می‌کنند اما جنایات جنگی در غزه را نمی‌بینند و از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: اشکالاتی که به حقوق بشر ما وارد می‌شود همان بحث ایمانی و نگاه الهی ما به حقوق بشر است و اشکال در واقع به مبانی اسلامی و معرفتی ماست.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه این مطلب افزود: هنگامی که از حقوق بشر سخن می‌گوییم ابتدا باید ببینیم که حق چیست؟ و این درحالی است که در چرایی ماهیت حق، بحث‌های فلسفی مدون و دقیقی وجود دارد و بدون داشتن تصویری از انسان و جهان ما نمی‌توانیم حق انسانی را تصویر کنیم.

وی تصریح کرد: ادعای بعدی غرب این است که معارف دینی ما یک تصویر خاصی از انسان عرضه می‌کند که این امر نگاه خاصی را نسبت به حقوق بشر ایجاد می‌کند و این درحالی است که ما تفسیر بر امور جامعه دینی خود داریم که بسیاری از اشکلات را در حقوق بشر رفع می‌کند.

رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد: نگاه ما به انسان و عالم در تبیین حق انسانی دخیل است ما تا انسان را نشناسیم نمی‌توانیم بگوییم که کسی موضوع این حق است.

وی تصریح کرد: آیا اگر نگاه ما به انسان یک نگاه مادی‌گرایانه محض باشد با نگاهی که یک انسان را دارای ساحتی معنوی بدانیم در باب حقوق یکسان است؟ضمن این که در اعلامیه حقوق بشر موارد زیادی وجود دارد که به حقیقت انسان ارجاع داده شده؛ به طوری که در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده که انسان کرامت ذاتی دارد اما سوال این است که کرامت ذاتی انسان به چه معناست؟

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: یکی از مهمترین مواد اعلامیه حقوق بشر ماده 29 آن است که در آن افراد در اعمال حقوق و آزادی‌های خود مشمول محرومیت‌های قانونی خواهند بود اما در کلیه مواد حقوق بشر حقوق و آزادی‌هایی برای انسان دیده شده است.

وی افزود: در تک تک مواردی که برای قوانین حقوق اساسی بشری ذکر شده ارجاع به انسان وجود دارد که یکی از آنها رعایت مقتضیات اخلاقی است که برخی به نسبی بودن آن قائلند و ما آن را مطلق می‌دانیم و نظم و رفاه همگانی از دیگر مواردی است که در اعلامیه حقوق بشر به آن اشاره شده است اما در نهایت ما مجبوریم برای تصویر حق انسانی تدبیری از انسان داشته باشیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس یک نظام الهی به وجود آمد و تمام قوانین آن برخاسته از تعالیم توحیدی است و این اصل دوم قانون است که به نحو دموکراتیک مردم به آن رأی دادند و در اصل چهارم قانون اساسی تصریح شده که مقرراتی که برخلاف شرع باشد از درجه اعتبار ساقط است و این درحالی است که بسیاری از ایراداتی که از ما می‌گیرند در این چارچوب است.

وی ادامه داد: هویت دینی ما در گرو معارفی است که به آن ایمان داریم چرا که ما هم حقوق بشر را قبول داریم منتها این حقوق بشری که تلقی دینی ما می‌گوید با آنها متفاوت است.

وی اضافه کرد: دفاع از جهاد حقوق بشری یک نیاز است و درخواست من از نمایندگان و سفرا این است که به این نکته توجه داشته باشند ما نمی‌گوییم هرکاری قوه قضاییه می‌کند شما دفاع کنید؛ اما هر کار درستی که می‌شود از آن دفاع کنید چرا که ما هدف شده‌ایم برای هجمه‌های کشورهای مدعی حقوق بشر.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: فساد فی‌الارض یک موضوع قرآنی است و کسی که صد کیلو هروئین را در کشور قاچاق می‌کند به طوری که هر گرم آن 17 نفر را آلوده می‌کند اگر قوه قضاییه با آنها برخورد کند آیا اشکال دارد با این حساب مدعیان حقوق بشر به ما بگویند چه کار کنیم آیا هزاران هزار انسان بی‌گناه که تمام استعداد و جوانی‌شان هدر می‌رود و خانواده‌هایی که به زوال کشیده می‌شوند حق ندارند.

وی تاکید کرد: مدعیان حقوق بشر ما را مجموعه‌ای از اخبار نادرست و ضد انقلاب می‌دانند و از منافقینی که دستشان به خون 17 هزار نفر آلوده است دفاع می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا بحث همجنس‌بازان را از دیگر هجمه‌های حقوق بشر دانست و خاطر نشان کرد: اینکه ادعا می‌کنند که ما در این بحث افراد را اعدام می‌کنیم دروغ می‌گویند و این درحالی است که به آنها مجال هم نمی‌دهیم چرا که اسلام پلیدی‌ها را قبول ندارد. ( باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها