همه آنچه باید پیش از ازدواج بدانید – 49

دوست بازی پس از ازدواج

دو انسان، مثل دو جاده​اند که پس از ازدواج قرار است به یکدیگر متصل شوند و مسیرشان یکی شود. در این مسیر برای رسیدن به هدف، بخشی از آزادی های دو انسان نیز تغییر می​کند. بیشتر افراد بالغ در دوره مجردی، به این محدودیت ها و البته امتیازهایی که با تشکیل زندگی مشترک به دست می آورند فکر می​کنند و با سنجش سود و زیان شان، تصمیم می​گیرند ازدواج کنند یا مجرد باقی بمانند.
کد خبر: ۷۰۴۲۵۹
دوست بازی پس از ازدواج

گرچه این دور اندیشی یک گام مثبت برای تشکیل زندگی مشترک موفق است، اما معمولاً فکر کردن درباره محدودیت هایی که با ازدواج پیش می​آید، کلی است یعنی اغلب مجردها تایید می کنند که زندگی مشترک مثل زندگی مجردی نیست و باید حد آزادی های شان را تغییر دهند اما به جزئیات فکر نمی کنند و گاهی اگر بپرسید دقیقاً کدام آزادی های تان را باید کاهش دهید و چه شیوه ای را برای رسیدن به این هدف انتخاب کرده​ اید، نمی​توانند پاسخ قانع کننده​ای ارائه کنند.

به همین علت زیاد پیش می​آید که در روبرویی با محدودیت های واقعی زندگی مشترک ، مستأصل می​شوند و گاه نسنجیده عمل می کنند. یکی از این جزئیات که باید حتماً پیش از ازدواج به آن توجه داشته باشید تعیین سطح روابط تان با دوستان دوران مجردی است.

افراد در مواجهه با این مسأله واکنش های گوناگونی دارند.برخی به علت اصرار همسر یا باور خودشان، تصمیم می​گیرند به طور کلی دوستان آن دوران را کنار بگذارند. برخی می​گویند چرا باید خودشان را تا این حد محدود کنند و بنابر این کاملاً بر عکس عمل می​کنند و طوری به تعامل با رفقای قدیمی ادامه می دهند که انگار نه انگار ازدواج مسئولیت هایی روی دوش آنها گذاشته است.

گروهی هم وجود دارند که دوستان شان را غربال می کنند و از میان آنها شماری را نگه می دارند و برخی را بنا به دلایلی موجه کنار می​گذارند. این گروه سوم، همان هایی هستند که ما توصیه می​کنیم مانند آنها عمل کنید.

قطع ارتباط بی دلیل با همه دوستان دوران مجردی درست نیست و نوعی توهین به خودتان است که ثابت می کنید برای حریم ها و ارتباطاتی که با دیگران برقرار می کنید، ارزشی قایل نیستید.

از سوی دیگر اگر این مسأله به دستور همسرتان باشد یعنی او هیچیک از دوستان تان را نپسندد و شما بنابر میل او دوستان تازه انتخاب کنید تبعیت محض شما از همسرتان با این شیوه،به او می​فهماند به ارزش های شخصی تان احترام نمی گذارید و هر زمان که او امری داشته باشد بی چون و چرا اطاعت خواهید کرد.

اما نگه داشتن برخی دوستان دوران مجردی هم منطقی نیست. این گروه دوستانی هستند که بودن شان زندگی مشترک تان را به خطر می اندازد. برای مثال :

  • دوستانی که به همسرتان احترام نمی گذارند.
  • دوستانی که حد و مرز رفتار با همسرتان را نمی دانند برای نمونه بیش از حد با او احساس صمیمیت می​کنند.
  • دوستانی که می خواهند هر طور شده وارد حریم خصوصی تان شوند.
  • دوستانی که شما را ترغیب به جهت گیری علیه همسرتان می کنند یا در مشاجرات شما و او، آتش دعوا را تندتر می​کنند.
  • دوستانی که برای متاهل بودن تان ارزشی قایل نیستند و همچنان اصرار دارند بخش عمده وقت تان را با آنها بگذرانید.

بنابر این بهترین روش در ارتباط با دوستان ،غربالگری است اما آیا همه آن دوستان برگزیده پس از غربالگری، قابل اعتماد هستند؟ سطح اعتمادتان به آنها و نقش شان در زندگی خصوصی تان باید چقدر باشد؟

معمولاً بهترین روش آن است که مسائل خصوصی زندگی مشترک تان را حتی با نزدیک ترین دوستان در میان نگذارید و در برابر کنجکاوی احتمالی آنها مقاومت کنید. برای نمونه نقاط ضعف همسرتان یا جزئیات رابطه زناشویی تان از جمله اطلاعاتی هستند که به هیچ وجه نباید در اختیار غریبه​ها قرار بگیرد.

به هر حال باید بپذیرید بخشی از زندگی مشترک، حریمی صرفاً دو نفره است و هیچکس نباید از آن خبردار شود و وقتی چالشی پیش می​آید و نیاز به مشورت دارید باید به مشاور یا روانشناسی امین مراجعه کنید و مطمئن باشید او بر اساس اخلاق حرفه​ای و مسئولیت های قانونی، حق فاش کردن آن اطلاعات را حتی در حضور نزدیک ترین اعضای خانواده اش ندارد.

همچنین نباید حضور دوستان صمیمی در زندگی تان به حدی پر رنگ شود که بخشی از کم کاری های همسرتان را جبران کنند. برای مثال به جای او، با شما همصحبت شوند یا تنهایی های تان را پر کنند یا برای زندگی شما اهداف تعیین کنند.

متوسط زمانی که به ارتباط با دوستان نزدیک اختصاص می​دهید نیز مسأله ای مهم در زندگی مشترک است. شما حق دارید بخشی از وقت تان را به تعامل با آنها اختصاص دهید اما مقدار این زمان نباید آنقدر زیاد باشد که به ایفای نقش تان در زندگی مشترک آسیب بزند یا حس حسادت همسرتان را نسبت به دوست تان تحریک کند.

یکی از خطرناک ترین اشتباهاتی که معمولاً زنان مرتکب آن می شوند پنهان کردن دوستان شان از همسر است. این روش چند خطر بزرگ دارد. این امکان وجود دارد که همسرتان به رابطه شما با فردی که نمی​شناسد و برای او وقت صرف می​کنید، مشکوک شود و از وجود غریبه ناشناخته در زندگی مشترک تان، احساس ناامنی کند.

اگر همسرتان دوست ناشناس تان را کشف کند، مسلماً علت مخفی کردن او را جویا می​شود و آنوقت پنهان کاری شما هر علتی که داشته باشد، به ضررتان خواهد بود. از این گذشته،پس از فاش شدن ماجرای پنهان کاری، اعتماد همسرتان به صداقت شما خدشه دار می​شود و از خودش می پرسد:چقدر احتمال دارد درباره مسائلی دیگر هم پنهان کاری کرده باشید.

مریم یوشی زاده/ خبرنگار جام جم آنلاین/

دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد اراكی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
۰
۰
ممنون مقاله كاربرد ی بود
نظر شخصی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
اقای مهدی بهتره بدونید كه همه خانمها این طور كه شما می گید نیستند و اگر تلاش كنید می تونید مشترك مورد نظر رو پیدا كنید هر خانمی اگر یه كم عقل تو كله اش باشه باید بدونه كه اگر بخواد با یه مرد تا آخر عمرش خوب و خوش زندگی كنه اولین ومهمترین ویژگی اخلاقش هست البته سایر شرایط هم مهمه. نه به اون حدی كه شما می فرمایید . در واقع كسانی كه مجرد هستند و دنبال اشنایی با طرف مقابلشون هستند دو دسته هستند یا اونهایی كه افراط دارند و یا اونهایی كه تفریط . و یا اینكه كلا به هم دروغ می گن . در مورد همه چی و چون فرصتی برای شناخت شریك زندگی آینده اش رو ندارند مجبورند به پول یا شرایط دیگه بیشتر فكر كنند كه اگر طرف در زمینه اخلاق و خانواده و مسائلی كه نمیشه به طور دقیق اون رو ارزیابی كرد تو زرد از آب در امد چیززیادی از دست نداده باشند .
محمدرضا رزاقی طاهری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
سلام و با تشكر از خانم یوشی زاده
مطلب بسیار جالب و آموزنده ایست و پیشنهاد میدهم مطالبی سریالی از این موضوعات جهت بهبود و تحكیم بنیان خانواده در سایت قرار داده شود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها