سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

گفتگوها با ایران سازنده بود

ماری هارف گفت: قصد ندارم وارد جزئیات مذاکرات با ایران شوم اما مذاکرات سازنده ای داشتیم.
کد خبر: ۷۰۳۱۶۹
گفتگوها با ایران سازنده بود

به گزارش واحد مرکزی خبر،هارف افزود: همانطور که در یادداشتی که ما شب گذشته منتشر کردیم امروز برنز معاون وزیر خارجه، شرمن و جیک سولیوان در ژنو هستند و به طور دو جانبه با یک مقام ایرانی دیدار می کنند که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در این مذاکرات حضور دارد.

در تیم مذاکره کننده ما همچنین راب مالی که او مدیر بخش ایران ،عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی است حضور دارد. جیم تیمبی هم که یکی از کارشناسان ارشد امور هسته ای و مشاور ارشد وزارت خارجه است هم در این مذاکرات حضور دارد و علاوه بر وی پل اروین که او از مدیران شورای امنیت ملی برای مقابله با گسترش تسلیحات هسته ای است هم در این مذاکرات حضور دارد.

وی افزود: ما به طور دو جانبه با ایرانی ها در مذاکرات پنج به علاوه یک در وین دیدارهایی داشتیم و تمامی مقامات ما این دیدار ها را داشتند و ما در ژنو هم شاهد برگزاری این دیدارها در ماه ژوئیه بودیم. این دیدارهای دو جانبه در حاشیه برگزاری مذاکرات اتمی پنج به علاوه یک صورت گرفت که هدایت آن را کاترین اشتون مسئوول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا برعهده داشت.

هارف افزود: می دانم که برخی سوالات درباره نقشی که برنز معاون وزیر خارجه و جیک سولیوان درباره پیشبرد مذاکرات و اینکه آنها در آینده نزدیک مناصبی را که هم اکنون در اختیار دارند ترک خواهند کرد، وجود دارد.

با توجه به سوابق کاری آنها با ایرانی ها درباره این موضوع من امروز اعلام می کنم که آنها در مذاکرات با ایران حتی پس از ترک مناصب کنونی که در اختیار دارند به عنوان کارمند ویژه دولت باقی خواهند ماند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: درباره برنامه مذاکرات انتظار داریم که دور دیگری از مذاکرات پنج به علاوه یک و ایران را در ماه سپتامبر در سطح وزرا در مکانی در محل مجمع عمومی سازمان ملل برگزار کنیم که باید این موضوع تایید شود. ما این احتمال را می دهیم که مذاکرات پنج به علاوه یک را همانند سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و با حضور وزرا برگزار کنیم. جزئیات این دیدارها بعدا معین خواهد شد.

در خلال برگزاری این دور از مذاکرات هم دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت و دیدارهای کارشناسی درباره مسائل پیچیده و فنی که بخشی از مذاکرات است، ادامه پیدا خواهد کرد. همانطور که می دانید ما در مرحله تمدید طرح اقدام مشترک هستیم و دیدارهای گوناگونی برگزار خواهد شد و نه تنها ما بلکه تمامی کشورهای حاضر در این مذاکرات دیدارهایی دوجانبه با ایرانی ها خواهند داشت.

کارشناسان درباره مسائل فنی با هم گفتگو خواهند کرد.بخشی از این مذاکرات هم همانند سال گذشته در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد. ما قصد داریم که دیدارهایی داشته باشیم و پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود: چند هفته آتی زمان مفیدی خواهد بود که مقامات کشورهای مذاکره کنند ه از جمله ایران مذاکراتی جدی را در پایتخت هایشان درباره راه پیش رو داشته باشند تا بتوانند پیشرفت های را برای رسیدن به توافقی فراگیر درباره برنامه اتمی ایران داشته باشند.

هارف درباره سوال یکی از خبرنگاران که پرسید در برخی رسانه های انگلیسی گزارشهایی درباره توافق نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه منتشر شده است نظر شما چیست؟گفت:ما این گزارش ها را دیده ایم و توافقی بین ایران و روسیه برای مذاکرات بیشتر در ماه سپتامبر درباره مسائل اقتصادی و تجاری گوناگون صورت گرفته است. شایعات زیادی درباره این توافق وجود دارد و هنوز مشخص نیست که توافق نفت در برابر کالا پیشرفت محسوسی داشته است و یا نه اما اگر پیشرفتی رو به جلو وجود داشته باشد این مایه نگرانی جدی است و می تواند تحریم هایی را به دنبال داشته باشد. ما این نگرانی را به روس ها و ایرانی ها منتقل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ سوالی یکی از خبرنگاران که پرسید آیا موضوع بازداشت خبرنگار واشنگتن پست در تهران در ژنو مطرح می شود و یانه گفت: ما همیشه موضوع شهروند آمریکایی که در ایران بازداشت شده است را مطرح می کنیم و ما این کار را این بار هم صورت خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها