در حالی که وزیر بهداشت اعلام کرده تخلفاتی در لبنیات‌ موجود در مورد وجود روغن پالم گزارش شده ،رئیس سازمان ملی استاندارد گفته ۸۰ درصد فرآورده‌های لبنی کشور بدون روغن پالم است.
کد خبر: ۷۰۲۶۷۹
شیر خطرناک می​خوریم یا نه؟

در تازه ترین اظهار نظر بعد از آنکه وزیر بهداشت تاکید کرد که تصمیم گرفته شده که نظارت‌ها افزایش پیدا کند و شرکت‌های متخلف از طریق رسانه ها به مردم اعلام شود تا این اتهام از گردن شرکت‌های لبنیاتی که از این روغن استفاده نمی‌کنند، برداشته شود ،رئیس سازمان ملی استاندارد از عدم وجود روغن پالم در ۸۰ درصد فرآورده‌های لبنی خبر داد و گفته در حال حاضر 300 نوع فرآورده لبنی در ایران تولید می‌شود که در 8 نوع آن استفاده از روغن پالم مجاز است.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در نشست خبری در مورد اظهارات اخیر وزیر بهداشت در رابطه با استفاده از چربی گیاهی پالم در فرآورده‌های لبنی پرچرب پرداخت و اظهار داشت که استفاده از روغن‌های گیاهی در لبنیات موضوع جدیدی نیست و در بیشتر کشورهای دنیا از روغن‌های گیاهی و حتی روغن زیتون در لبنیات استفاده می‌کنند.

وی یاد آور شده که در ایران نیز چون روغن پالم یک روغن ارزان و قابل دسترس است بر اساس مجوز سازمان استاندارد در 8 نوع فرآورده لبنی از این روغن استفاده می‌شود واین 8 نوع شامل پنیر پروسس آنالوگ، استریت‌های مخلوط، پنیر تازه با چربی گیاهی، پنیر خامه‌ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزای پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفته در استفاده از چربی‌های گیاهی، سازمان استاندارد تاکید نموده که باید در نشانه‌گذاری محصولات استفاده از این روغن قید شود، وچنانچه این نشانه‌گذاری قید نشود تولیدکننده متخلف شناخته شده و با توجه به قوانین موجود سازمان استاندارد اجازه برخورد با متخلف وجود دارد.

وی اضافه کرد؛ از سال 92 یک تحقیق میدانی در مورد 124 نمونه شیر و فرآورده‌های لبنی توسط سازمان استاندارد انجام شده است که بر اساس این تحقیقات حدود 20 الی 25 درصد از این مواد نمونه‌گیری شده دارای چربی گیاهی بوده‌اند ولی ازآنجایی که وزارت بهداشت به این تشخیص رسیده که استفاده از چربی گیاهی حتی در 8 ، 9 فرآورده لبنی غیربهداشتی و غیرمجاز است لذا می‌تواند یافته‌های خود را به سازمان استاندارد منتقل کند و این سازمان بر اساس یافته‌های علمی وزارت بهداشت تعاریف جدیدی از استاندارد فرآورده‌های لبنی و استفاده آنها از روغن پالم را تدوین نماید.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داده که تاکنون چنین چیزی به سازمان استاندارد ابلاغ و منتقل نشده بنابراین بر اساس استانداردهای قبل با متخلف در زمینه‌های عنوان شده برخورد قانونی خواهد شد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به رواج تولید لبنیات با روغن پالم، رئیس سازمان غذا و دارو به جام‌جم خبر داده که هم‌اکنون بازرسی‌های جدیدی در حال انجام است و هفته آینده نیز اسامی شرکت‌های متخلف تولیدکننده لبنیات به افکار عمومی اعلام می‌شود.

رسول دیناروند، استفاده از این روغن گیاهی در تولید برخی شیرها و ماست‌های پرچرب را تایید کرده ویاد آور شده هم‌اکنون برخی تولیدکنندگان متخلف، روغن پالم را به جای چربی طبیعی شیر و ماست جایگزین می‌کنند که برای کنترل این وضع، وزارت بهداشت تیم‌های نظارتی خود را فعال کرده و تا هفته آینده نیز درباره نحوه برخورد با این متخلفان، تعیین تکلیف می‌شود.

ماجرای روغن پالم

تاریخچه استفاده از روغن در لبنیات کشور باعث شد که یکی از روزنامه ها نیزدر تیر ماه امسال از قول علی رجبی رئیس اتحادیه لبنیات تهران عمده مشکلات در حوزه صنایع لبنی به خطر انداختن سلامت مصرف‌کنندگان بداند واز وجود روغن پالم وارداتی از کشورهای جنوب شرقی آسیا که درصد چربی محصولات لبنی را تامین کنند خبرداده بدهد.

رجبی حتی از استفاده بیش از حد مجاز از این مواد نگهدارنده خبر داده بود که می‌تواند موجب به خطر انداختن سلامت مصرف‌کنندگان شود.

احتمال تمایل مردم به سمت محصولات سنتی

حالا با اما واگرهای پیش آمده در مورد وجود روغن پالم در محصولات پر چرب لبنی که باعث شده مردم دیگر رغبتی برای خرید آن نداشته باشند این احتمال می رود استفاده از محصولات لبنی سنتی مدنظر قرار گیرد و واحدهای تولید کوچک لبنیات و به خصوص مراکز سنتی پر رونق تر شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
۰
۰
اما اگر ندارد چرا نمی گویید ضرر داره!
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
۰
۰
كار از این حرفها گذشته اكثرروغنهای سرخ كردنی هم حاوی روغن پالم است. واقعا كه سلامتی مردم به راحتی نادیده گرفته میشود
آبی ریزه گیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
۰
۰
آقای كوین ریچاردسون جادوگر شیرها اگه جرات داری بیا با این شیرهای كشور ما روبرو شو.

نیازمندی ها