یک روزنامه صهیونیستی:

ارتش اسرائیل از غزه فرار کرد

نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد دیروز در تهران برگزار شد تا تصمیماتی سراسری برای حمایت از غزه و مقابله با رژیم صهیونیستی صورت گیرد. در این نشست 40 کشور به نیابت از 118 عضو این جنبش حضور یافتند. لذا مصوبات آن را باید موضوع همه اعضاء جنبش عدم تعهد به مسئله فلسطین دانست.
کد خبر: ۷۰۲۳۰۰
درسهای یک نشست

این نشست در کنار مصوبات و بیانیه پایانی دارای نکاتی بس مهم است که در چند محور قابل بررسی است. نخست آنکه حضور 40 کشور در این نشست نشانگر اعتماد جهانی به جمهوری اسلامی ایران و اذعان جهانیان به نقش ایران در صلح و امنیت جهانی است. این حضور نشان داد که ادعای غرب مبنی بر حامی تروریست بودن ایران از سوی جهانیان مردود بوده و همگان ایران را محور صلح و ثبات می‌دانست.

جالب توجه آنکه همگان بر حمایت از مواضع و طرح‌های ایران تأکید کردند که بیانگر نگاه منفی جهانی به غرب و جایگاه برتر ایران در صلح جهانی است.

دوم آنکه حاضران در نشست بر اصل حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی و به ویژه پایان انفعال سازمانهای بین‌المللی در برابر فاجعه غزه و لزوم تسلیم مقاومت در برابر صهیونیستها تأکید کردند. محورهای مذکور همان اصولی است که جمهوری اسلامی ایران در باب مسئله فلسطین تاکید داشته و دارد. مواضع نمایندگان و مقامات 40 کشور بر لزوم توجه و اجرای این اصول نشانگر جهانی شدن تفکرات و طرح‌های ایران در قبال مسئله فلسطین است. به عبارتی مقاومت اکنون از مرزهای ایران و منطقه به سراسر جهان گسترش یافته چنانکه در کنار حمایت مقامات کشورهای حاضر در این نشست از مواضع مقاومت، ملتها با برپایی تظاهرات ضد صهیونیستی و دولتها با اتخاذ اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی از مقاومت حمایت کرده‌اند. نمود عینی آن را در مواضع قاطع کشورهای آمریکای لاتین در حمایت از فلسطین می‌توان دید که نشانگر جهانی شدن نگاه امپریالیستی و حمایت از آزادی‌خواهی است.

نکته مهم در قبال نشست تهران هراس کشورهای غربی از همراهی جهانی با مواضع ضد صهیونیستی ایران است چنانکه همزمان با این نشست، رسانه‌های غربی برای کم‌رنگ‌سازی جایگاه ایران در برقراری ثبات در منطقه به ارائه گزارش‌های متعدد در باب مواضع سران غرب در محکوم‌سازی حمله صهیونیست​ها به مدرسه سازمان ملل پرداختند.

اولاند رئیس‌جمهور و فابیوس وزیر خارجه فرانسه، کامرون نخست‌وزیر انگلیس، مقامات آمریکایی در کنار رسانه‌های همسو با آنها با محکوم‌ کردن حمله به مدارس سازمان ملل تلاش کردند تا خود را حامی غزه و محور توجهات افکار عمومی قرار دهند. آنها برای تکمیل این سناریو از کمکهای مالی به غزه سخن گفتند. چنانکه انگلیس از اختصاص 13 میلیون پوند برای این مسئله خبر داد.

بررسی رفتارهای رسانه‌های غرب نشان می‌دهد که محور این تحرکات کم‌رنگ‌سازی نشست تهران و پنهان‌سازی نقش ایران در ایجاد اجماع جهانی در قبال تحولات منطقه‌ای و جهانی است. اجماعی که غرب همواره به دنبال ایجاد آن بوده اما به دلیل بی‌اعتمادی جهانی به آنها نتوانسته اجرایی سازد، حال آنکه ایران به دلیل جایگاه ویژه جهانی توان اجرای آن را داشته که هراس و خشم غرب را به همراه داشته و برای پنهان‌سازی آن به هر ابزاری چنگ می‌زند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها