از امروز در جایگاه​های سراسر کشور اجرایی شد

عرضه سی ان جی برحسب کیلوگرم

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های سی‌ان‌جی گفت: با توجه به تردد حدود سه میلیون و 800 هزار دستگاه خودروی گازسوز، دست‌کم به 1500 جایگاه در سراسر کشور و فقط در کلانشهر تهران به 160 جایگاه جدید نیاز داریم.
کد خبر: ۷۰۲۱۳۶
کمبود 1500 جایگاه سی‌ان‌جی در کشور

به گزارش واحد مرکزی خبر، اردشیر دادرس در نشست خبری ششمین همایش خودرو، سی‌ان‌جی و سوخت‌های جایگزین، همچنین تاخیر در پرداخت کارمزدها، دریافت مالیات‌های مختلف از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مشخص و شفاف نبودن مشوق‌ها را از جمله موانع در تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در احداث جایگاه برشمرد.

وی ادامه داد: براساس آمارهای شرکت ملی گاز ایران، ضریب نفوذ گاز شهری به 90 درصد و روستایی به 68 درصد رسیده است و از سوی دیگر 4 درصد از گاز کشور به سی‌ان‌جی اختصاص یافته اما 27 درصد از درآمد شرکت ملی گاز از طریق سی‌ان‌جی به دست می‌آید.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: سی‌ان‌جی سوخت جایگزین بنزین است به طوری که هم اکنون قیمت بنزین در بازارهای جهانی 75 تا 80 سنت و گازوئیل 85 تا 90 سنت است که سی‌ان‌جی به میزان 55 سنت صرفه‌جویی برای دولت دارد.

این فعال بخش خصوصی به اجرای گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون حدود 21 میلیون متر مکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود که می‌تواند به 25 میلیون متر مکعب نیز برسد.

دادرس با اشاره به تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور خاطرنشان کرد: در هر 13 کیلومتر یک جایگاه سی‌ان‌جی در ایران وجود دارد اما استاندارد جهانی جایگاه‌های سی‌ان‌جی 5/2 تا سه کیلومتر است و این در حالی است که در کشورهای منطقه نیز هر شش کیلومتر یک جایگاه وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی‌ان‌جی با اشاره به این‌که سه پیشنهاد برای همایش یادشده ارائه شده است، خاطرنشان کرد: اول آن‌که باید به فکر کمپرسور ملی بود تا بتوانیم ایران را بیش از گذشته در صنعت سی‌ان‌جی جهان معرفی کنیم و این کمپرسور را به بازارهای هدف نیز صادر کرد اما پیشنهاد دوم این است که تا 16 سال آینده حدود 11 هزار جایگاه سی‌ان‌جی در کشور لازم است که به نظر می‌رسد باید سند استراتژی آن تدوین شود و به ال‌ان‌جی نیز بیش از گذشته توجه کرد زیرا از ال‌ان‌جی می‌توان براحتی سی‌ان‌جی تولید کرد.

اما پیشنهاد سوم واگذاری مالکیت و مدیریت جایگاه‌های سی‌ان‌جی است که باید تماما در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها