مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: در دو ماه آبان و آذر امسال احتمالا دو سد لار و لتیان را در مدار نخواهیم داشت.
کد خبر: ۷۰۲۱۳۵
احتمال خروج دو سد لار و لتیان از شبکه آب

محمدرضا جانباز در پاسخ به ایسنا مبنی بر شرایط آبی در پاییز امسال که گفته می‌شود سخت‌تر از تابستان خواهد بود، گفت: مشکل تامین آب شرب در پاییز به یکی دو استان برمی‌گردد که شاخص آن استان تهران است. در سدهای لار و لتیان بیشترین کمبود آب را داریم و مجموع آب مخازن سدهای تامین‌کننده آب تهران بسیار کمتر شده است.

وی با تاکید بر این‌که پیک مصرف آب را در تهران در دو هفته گذشته رد کردیم و امیدواریم گرما به حدی نباشد که در یکی دو هفته پیش رو چنین پیکی داشته باشیم، افزود: با توجه به این که‌ آورد رودخانه‌های لار و لتیان به حداقل می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که در پاییز بارش نیز نداشته باشیم، در آبان و آذر، دو سد لار و لتیان کمترین آب را خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که راهکارهایی را برای گذر از کم‌آبی پاییز در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در تامین آب تهران پیش رو است البته این سخن برای ایجاد نگرانی و به معنی قطع احتمالی آب نیست بلکه برای اطلاع‌رسانی شفاف شرایط را بیان می‌کنیم.

جانباز تصریح کرد: با توجه به این که سامانه شرق تهران در ماه‌های مذکور دچار مشکل می‌شود، به احداث تصفیه خانه هفتم سرعت دادیم تا آب ماملو وارد مدار شود و از سوی دیگر بخشی از آب سامانه غرب را به سامانه شرق تزریق می‌کنیم.

وی با اشاره به این که بخشی از کارها معطوف به تامین آب جدید با توجه به توزیع ناموزون بارش‌هاست، گفت: برنامه‌ریزی برای آبرسانی به کلیه شهرهای کشور و همچنین آبرسانی توسط مجتمع‌های آبرسانی روستایی بالای 20 خانوار در دستور کار قرار دارد، 12 کلانشهر به طور خاص در اولویت قرار گرفتند و در هیچ کدام از مناطقی که احتمال قطع آب وجود داشت، این اتفاق رخ نداد.

جانباز با تاکید بر این‌که برنامه وزارت نیرو، جیره‌بندی یا قطع آب نیست گفت: ‌در حال حاضر 1/99 درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شهری هستند بنابراین از 1152 شهر، 1113 شهر تحت پوشش قرار گرفته‌اند. کل مشترکین آب شهری کشور 5/14 میلیون مشترک است و 560 هزار فقره انشعاب آب و طول حدود 142 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که 124 تصفیه‌خانه در مدار هستند، گفت: پنج تصفیه‌خانه طی چند ماه اخیر وارد مدار شدند، از سوی دیگر 79 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار دارند و تا پایان برنامه پنجم این رقم را باید به 92 درصد برسانیم که پیش‌بینی می‌شود به این شاخص نرسیم. متوسط شاخص سالانه 0.7 درصد بوده که در سال گذشته از متوسط بیشتر رشد داشته‌ایم، اما از برنامه‌ریزی صورت گرفته عقب‌تر بودیم و 162 تصفیه‌خانه فعال هستند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور همچنین با اشاره به این‌که 130 طرح آبرسانی در کشور در حال اجراست، افزود:‌ ارزش این طرح‌ها 18 هزار میلیارد تومان است که از این میزان اعتبار 1100 میلیارد تومان در سال جاری در نظر گرفته شده است. بنابراین حتی با تخصیص صد درصد آنچه مشخص شده، حدود 15 و 16 سال زمان برای تکمیل طرح‌های آبرسانی نیاز است.

در آینده نمی توانیم برای کل نیاز خانوار آب شرب تامین کنیم

وی در مورد جداسازی آب شرب و بهداشتی نیز تاکید کرد: باید به سمت جداسازی آب شرب و بهداشتی برویم؛ چرا که کیفیت آب در دسترس در حال کاهش است و در آینده نمی‌توانیم برای کل نیازهای خانوار آب شرب تامین کنیم هر چند از نظر فنی و اصولی استفاده از آب شرب برای همه نیازها درست نیست.

جانباز با اشاره به این‌که سرانه مصرف آب در کشور بیش از 250 لیتر است در حالی که در دنیا کمتر از 150 لیتر به ازای هر نفر آب استفاده می‌شود، گفت: 5 تا 15 لیتر از 250 لیتر سرانه مصرف به ازای هر نفر در شبانه‌روز، مربوط به آب مورد نیاز برای‌ آشامیدن و پخت و پز است و بقیه آب مصرفی به شست‌وشوی ظروف، سبزیجات، فلاش‌تانک‌ها، آبیاری فضای سبز و شست‌وشوی حیاط، خودرو و... تخصیص پیدا می‌کند بنابراین جداسازی آب شرب و بهداشتی به صورت پایلوت در منطقه ثامن مشهد در حال اجراست.

وی با تاکید بر این‌که در اطراف حرم امام رضا 2200 نفر ساکن هستند و روزانه 85 هزار زائر اقامت دارند، افزود: عمده مصرف آب در این بخش مربوط به هتل‌ها، زائرسرها و مهمانسراهاست. در حالی که 10 هزار میلیون متر مکعب آب در حوزه مصارف بهداشتی در روز استفاده می‌شود، تنها 300 متر مکعب نیاز آب شرب ساکنان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها