محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با یادآوری تماس های تلفنی در سطوح مختلف با دولت مصر برای فراهم شدن امکان ارسال کمک های دارویی و غذایی به مردم غزه گفت: منتظریم وعده های دولت مصر در این زمینه عملیاتی شود.
کد خبر: ۷۰۲۱۲۸
منتظر پاسخ مصر برای ارسال کمک​های دارویی به غزه هستیم

به گزارش ایرنا، رییس دستگاه دیپلماسی عصر دوشنبه پس از پایان نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای رسیدگی به وضعیت غزه و انجام دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه شرکت کننده در این نشست در جمع خبرنگاران افزود: به صورت جدی دو بار تماس تلفنی با وزیر خارجه مصر داشتم و امروز نیز آقای امیرعبداللهیان با همتای مصری خود دیدار و گفت و گوی مفصلی داشته است.

ظریف اظهار داشت: امیدواریم دولت مصر کمک کند تا کمک های دارویی و غذایی ایران به مردم غزه برسد و امکان اعزام مجروحان که بیشتر آنان کودکان هستند، به ایران فراهم شود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: به رغم دو عده ای که وزیر خارجه مصر داده است، هنوز پاسخ جدی نگرفته ایم همچنان امیدواریم که این وعده ها عملیاتی شود.

وی درباره ارزیابی خود از نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد گفت: پیام این نشست به جهانیان این بود که اکثریت مردم سکوت و بی تفاوتی نسبت به مساله فلسطین و بحران غزه را نمی پذیرند.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال مردم فلسطین در مقابل یک حمله وسیع غیرانسانی قرار گرفته اند که طرف مقابل همه ابزارهای پیشرفته نظامی را در اختیار دارد و از تمامی آن ابزارها علیه مردم استفاده می کند.

وی ادامه داد: مردم غزه در یک ماه گذشته، مقاومت نشان دادند که این مقاومت با وجود فجایع انسانی که در غزه رخ می دهد، برای جهان اسلام و کشورهای غیرمتعهد به عنوان حامیان اصلی فلسطین قابل احترام است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ضرورت دارد کشورهای اسلامی، غیرمتعهدها و کشورهای عربی هم یک اقدام هماهنگ در جهت دفاع از مردم غزه و محکوم کردن و فشار آوردن برای پایان دادن به جنایت های رژیم صهیونیستی و حامیان آن انجام دهند.

ظریف گفت: حرکتی که عدم تعهد با توجه به ریاست دوره ای ایران در این جنبش انجام داده است از ابتدا نقش برجسته بین المللی را در این زمینه ایفا کرده است.

وی افزود: متاسفانه جامعه بین المللی نقش فعالی به خاطر حمایت هایی که آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی داشته اند و هر گونه حرکتی حتی جزیی را نیز متوقف کرده اند، نداشته است.

وی به نقش موثر و پیشگام جنبش عدم تعهد در زمینه اقدامات بین المللی اشاره کرد و گفت: جلسه ای که امروز به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد از جهات بسیاری حائز اهمیت بود؛ تعداد شرکت کنندگان در این نشست که با وجود فرصت کم برای تشکیل جلسه وجود داشت و همزمانی آن با تعطیلی عید فطر در کشورهای اسلامی، قابل توجه بود.

رییس دستگاه دیپلماسی به حضور تعداد قابل توجه وزرای امور خارجه، قائم مقام وزیر، معاونان وزیر و همچنین سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: حضور این مسوولان از 40 کشور نشان دهنده اهمیتی است که جنبش برای مساله فلسطین قائل است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: به تصدیق همه ناظران و کنشگران و اعضای جنبش از قوی ترین بیانیه هایی که این جنبش عدم تعهد در حمایت از مقاومت ، محکوم کردن رژیم صهیونیستی و در انجام اقدامات عملی برای کمک به مردم فلسطین برای پایان دادن به تجاوزات و رفع حصر غزه رژیم صهیونیستی صادر شده، بیانیه امروز تهران بوده است.

وی به درخواست کشورهای شرکت کننده در اجلاس امروز از اعضای دارای حق وتوی سازمان ملل برای خودداری از اعمال نظر آنها در صدور قطعنامه های مختلف اشاره کرد و گفت: در نشست امروز از قطع روابط با رژیم صهیونیستی نیز استقبال و از دیوان بین المللی کیفری خواسته شد تا مجموعه اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

ظریف آزادی اسرای فلسطینی، تشکیل اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، انجام اقدامات لازم برای کمک رسانی به مردم غزه و همچنین برنامه ریزی برای بازسازی ویرانی های این منطقه را از دیگر تصمیمات نشست امروز دانست و گفت: وزیر خارجه فلسطین امروز اعلام کرد که بیش از 17 هزار خانه به طور کامل و 23 هزار خانه نیز به صورت نسبی تخریب شده است. این گفته به معنی این است که در عرض یک ماه، 40 هزار خانه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به ویرانه تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه لازم است برای بازسازی این ویرانی ها اقدام ضروری صورت بگیرد، افزود: باید این پیشنهادات و برنامه ها در صحنه عملی به پیش رود و حرکت منسجمی اتفاق بیفتد.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: به طور قطع، شورای امنیت به وظیفه خود عمل نکرده و آن هم به دلیل کارشکنی های ناشی از تهدید به وتو بوده است.

وزیر امور خارجه افزود: ضرورت دارد که شورای امنیت سازمان ملل بیش از این، ننگی را که از خود به جای گذاشته ادامه ندهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
س ی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
تركیه و مصر از اسراییل بدترن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها