در حالی که تشکل‌های تولیدی و اصناف از احتمال پایان تثبیت قیمت‌ها و صدور مجوز برای افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی خبر می‌دهند، مقامات اتاق اصناف و دولت این موضوع را رد می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۱۸۲۹
روایت متفاوت اصناف و دولت از احتمال پایان تثبیت قیمت‌ها

به گزارش خبرنگار ما، با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، طبق توافق اصناف و دولت مقرر شد افزایش قیمتی در کالاهای اساسی و پرمصرف مردم اعمال نشده و به نوعی قیمت کالاها به مانند قبل از اجرای مرحله دوم هدفمندی تثبیت شود.

این در حالی است که تقریبا تمام تولیدکنندگان به علت رشد هزینه‌های تولید، ناشی از رشد قیمت انرژی خواهان افزایش قیمت محصولات خود هستند، اما به دلیل شرایط خاص کشور و همچنین عدم کشش بازار و فروکش کردن انتظارات تورمی مردم ترجیح دادند افزایش قیمت‌ها را به تاخیر بیندازند. لذا بجز یک مورد که آن هم افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات بود، افزایش قیمت دیگری اعمال نشد.

در همین حال با این‌که برای پایان این تاخیر زمانی برای رشد قیمت‌ها تاریخ مشخصی قید نشده، اما برخی تولیدکنندگان و تشکل‌های وابسته به آنها از پایان ماه مبارک رمضان به عنوان زمان پایان تثبیت قیمت‌ها نام برده و از آغاز مذاکرات در ستاد تنظیم بازار برای صدور مجوز افزایش قیمت به برخی کالاها خبر می‌دهند.

طیف متنوعی از تولیدکنندگان و اصناف از صنایع لبنی گرفته تا نانوایان، صنف پودر شوینده، تولیدکنندگان محصولات گوشتی و بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها و جام‌جم از در پیش بودن پایان تثبیت قیمت‌ها و افزایش قیمت‌ها خبر دادند.

با این حال آنان ادبیاتی دوگانه و ناشفافی را در این باره برگزیده‌اند تا به‌طور مستقیم درخواست افزایش قیمت خود را مطرح نکنند و در عین حال از ضرورت افزایش قیمت‌ها نیز سخن گفته باشند.

این ادبیات مورد استفاده اتاق اصناف ایران نیز است به‌طوری که رییس اتاق اصناف ایران در عین حال که از لزوم منطقی شدن قیمت‌ها با اجرای مرحله دوم هدفمندی سخن می‌گوید. در عین حال خاطرنشان می‌کند که اصناف خواهان گرانی نیستند!

از سوی دیگر دولت نیز هرگونه تصمیم برای افزایش قیمت‌ها را تکذیب و ساخته و پرداخته رسانه‌ها می‌داند. در نتیجه میان گفته‌های اصناف و دولت تناقض وجود دارد؛ تناقضی که ظاهرا به این دلیل پدید آمده است که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند تبعات و پس لرزه‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها در افکار عمومی را متحمل شوند و این‌چنین است که جز سخن متناقض و غیرشفاف اظهارنظری قابل دریافت نیست.

آغاز رایزنی برای پایان تثبیت قیمت‌ها

در نخستین اظهارنظر اصناف، دبیر شورای پودر شوینده در گفت‌وگویی که روز گذشته با فارس داشت، اعلام کرد: با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان و زمان تثبیت قیمت‌ها، جلسات مربوط به تعدیل قیمت پودر شوینده برگزار خواهد شد.

جمشید فروزش افزود:‌ تاکنون افزایش قیمتی در مورد مواد شوینده اتفاق نیفتاده، ولی قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان این‌که تولید‌کنندگان پودر شوینده خواستار افزایش 15 درصدی قیمت این محصول هستند، گفت: رشد قیمت مواد اولیه پتروشیمی، هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی، مهم‌ترین دلایل این درخواست تولید‌کنندگان است.

پیش از این قائم مقام انجمن صنایع شوینده بهداشتی ایران به فارس گفته بود که بعد از پایان ماه رمضان قیمت‌ محصولات این حوزه افزایش خواهد یافت.

مجتبی سلیمی‌نژاد اضافه کرده بود، تمام تلاش این مجموعه بر اعمال افزایش نرخ با مساعدت سازمان‌های نظارتی بوده، به‌گونه‌ای که قیمت‌ها به صورتی افزایش یابند که هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان منتفع شوند. البته این مجوز افزایش قیمت در سال گذشته از مسئولان ذی‌ربط دریافت شده و قرار است امسال اجرایی شود.

درخواست جدید افزایش قیمت برای لبنیات

با این‌که لبنیات تنها صنفی بود که توانست مجوز افزایش قیمت 15 درصدی را در ماه رمضان بگیرد، اما باز هم این صنف تقاضای افزایش قیمت مجدد خرید شیرخام و محصولات خود را مطرح می‌کند.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی دیروز به به فارس گفت که تولیدکنندگان برای افزایش قیمت شیر خام درخواست داده‌اند، اما هنوز بحثی در این باره در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده است.

وی افزود: درباره پرداخت یارانه یا تخصیص نهاده‌های دامی در سطح گسترده به دامداران نیز هیچ‌گونه تصمیمی گرفته نشده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار کرد: مسئولان و کارگروه ستاد تنظیم بازار در رابطه با افزایش قیمت شیر خام پیشنهاد خاصی ارائه نکرده‌اند و تمام مسائل مطرح شده در رابطه با افزایش 15 درصدی قیمت یا تخصیص یارانه برای کنترل قیمت شیر خام جزو خواسته‌های تولید‌کنندگان و کارخانجات صنایع لبنی است.

زمزمه‌های افزایش قیمت به گوش می‌رسد

در همین حال رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درخصوص افزایش قیمت‌ها بعد از ماه رمضان به جام‌جم گفت: برخی اصناف قبل از شروع ماه رمضان تقاضای افزایش قیمت داشتند، اما کنترل دولت روی بازار اجازه این افزایش قیمت را نداد و فقط لبنیاتی‌ها بودند که 15 درصد محصولاتشان گران شد.

محمد آقاطاهر در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از قیمت‌های جدید چیست، افزود: در این‌باره نمی‌توانم اظهار نظر خاصی کنم. برخی از صنوف تقاضای افزایش قیمت‌ داده‌اند، اما هنوز دولت به آنها این اجازه را نداده است. درخصوص گرانی‌ها هم به قطع نمی‌توانم بگویم که حتما گران می‌شود، اما زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد.

همچنین رییس اتحادیه خواربارفروشان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و به جام‌جم گفت: قیمت‌ها تغییر نخواهد کرد و بنده می‌توانم قیمت‌ها را در اختیار شما قرار دهم و آن را با قیمت‌های قبل از ماه رمضان مقایسه کنید.

فرهمند جم افزود: این اطمینان وجود دارد که هیچ افزایش قیمتی در صنف ما اتفاق نخواهد افتاد.

قیمت نان منطقی نیست

محمدرضا نظر‌نژاد، رییس اتحادیه نانوایان سنگک نیز درخصوص احتمال افزایش قیمت نان با اتمام ماه رمضان اظهار کرد: اکنون و با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت نان سنگک منطقی نیست و قیمت این نان باید حدود 1200 تومان باشد.

وی افزود: هزینه‌های تولید نان به دلیل اجرای مرحله دوم هدفمندی افزایش یافته که انرژی در این خصوص نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؛ بنابراین تا آنجا که به صنف ما مربوط می‌شود، قیمت نان باید منطقی شود.

وی تصریح کرد: مدت‌هاست که تقاضای افزایش قیمت نان را مطرح کرده‌ایم، اما تاکنون پاسخی به ما داده نشده است.

در 6 ماهه دوم، شاید

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز درباره رشد قیمت‌ محصولات این صنف به جام‌جم گفت: با این‌که برخی اصناف زمزمه‌های افزایش قیمت را دارند، اما صنف ما افزایش قیمت نداشته و نخواهد داشت؛ بلکه در ماه رمضان کاهش 3 تا 4 درصدی هم درخصوص گوشت گوسفندی را شاهد بودیم.

علی‌اصغر ملکی افزود: در شش ماهه ابتدایی سال به‌دلیل این‌که دام از علوفه صحرایی تغذیه می‌کند، مشکلی در قیمت به‌وجود نخواهد آمد، اما در شش ماهه دوم این دام‌ها از سطح صحراها جمع‌آوری می‌شوند و باید از نهاده‌ها استفاده کنند و ممکن است در صورت افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت گوشت گوسفندی هم کمی افزایش داشته باشد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته قیمت بسیاری از محصولات از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ افزایش داشت، اما تلاش کردیم که قیمت گوشت گوسفندی افزایشی نداشته باشد و در این مدت تغییر قیمتی را شاهد نبودیم.

مدتی است قصد افزایش قیمت داریم

در این میان رییس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی هم درباره افزایش قیمت محصولات بعد از ماه مبارک رمضان به جام‌جم اعلام کرد: بنده در این باره نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اما می‌توانم درددل‌هایم را بازگو کنم.

حمید سمنانی با اشاره به وضع اقتصادی کشور و کاهش قدرت خانوار گفت: صنف ما جزو اصناف حاشیه است، به این دلیل که در دسته محصولات کالاهای اساسی قرار ندارد.

وی افزود: اگر یک سال همه مردم ایران از همبرگر، سوسیس و کالباس استفاده نکنند، به جز بحث اشتغال مشکلی برای خانوارها به وجود نمی‌آید، اما تصور کنید که یک خانواده در یک هفته از لبنیات و برنج استفاده نکند. مسلم است که در کوتاه‌مدت افراد این خانواده با مشکل پروتئینی روبه‌رو می‌شوند. تصور کنید که یک خانواده مدت کوتاهی از نان استفاده نکند چه اتفاقی می‌افتد؟ پس باید دقت داشت که عموم مردم باید از اجرای یک قانون نفع ببرند.

سمنانی ادامه داد: محصولات ما در سبد خانوار نیست، اما تولیدکنندگان این صنف مدتی است که قصد افزایش قیمت دارند. به این دلیل که هزینه آب، برق، گاز، بیمه، کارگر و حمل و نقل افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان هم می‌گویند با شرایط فعلی تولید برای ما صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

توافقی نکرده‌ایم

در همین حال رییس اتاق اصناف کشور درباره احتمال پایان تثبیت قیمت‌ها با اتمام ماه مبارک رمضان به جام‌جم گفت: کشور ما اکنون در حالت رکود قرار دارد و برنامه دولت این است که هرچه زودتر از این رکود خارج شود، اما هیچ توافقی با اصناف مبنی بر این‌که قیمت‌ها بعد از ماه مبارک رمضان افزایش داشته باشد، نشده است.

علی فاضلی افزود: ما در جلساتی که با دولت داشتیم چنین موضوعی مطرح نشد؛ البته اصناف همیشه درخواست منطقی‌شدن قیمت را دارند، نه این‌که قیمت‌ها به طور غیر واقعی افزایش یابد؛ چون از قیمت غیرواقعی هیچ‌کس از جمله اصناف سود نمی‌برند.

این مقام مسئول ادامه داد: اصناف نقش تعیین‌کننده‌ای برای خروج از رکود اقتصادی می‌توانند انجام دهند و برای تحقق این موضوع هیچ کوتاهی‌ای انجام نخواهند داد؛ اما دولت نیز باید درخواست‌های منطقی اصناف ازجمله اعمال تغییر در ضریب سود آنها را مورد توجه قراردهد که البته در این باره در حال همکاری و تفاهم کامل با دولت هستیم.

واکنش تند وزارت صنعت

در همین حال خبرنگار ما نظر معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت را به عنوان یکی از دستگاه‌های اصلی تصمیم‌گیر درخصوص افزایش قیمت‌ها را جویا شد که مجتبی خسروتاج در واکنش به این پرسش گفت: خیر، هیچ افزایش قیمتی در کار نیست و همه حرف‌ها شایعه است.

وی اظهار کرد: سیاست دولت این است که تورم را کنترل کند تا افزایش قیمتی نداشته باشیم و صحت این موضوع در مدت فعالیت دولت مشخص است.

قائم‌مقام وزیر صنعت ادامه داد: هیچ برنامه‌ای چه در ماه رمضان و چه بعد از ماه رمضان برای افزایش قیمت نداشته و نداریم و خبرهای منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت صحت ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها