جنایات صهیونیست‌ها در غزه آن‌قدر فجیع است که حتی برخی کشورهای عربی که خود را به خواب زده بودند، ماندن در خواب را بیش از این مصلحت ندانسته و دست‌‌کم در ظاهر دست به اقداماتی زده‌اند، اما سوال اینجاست چرا سازمان ملل و دبیرکل آن حداقل برای حفظ اندک آبروی باقی مانده این نهاد بین‌المللی، هیچ قدمی برنمی‌دارند.
کد خبر: ۷۰۱۰۶۳
کودکان غزه زیر چرخ‌های سازمان ملل

در حالی که بیش از سه هفته از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد و شمار کشته شدگان فلسطینی که بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند از 1400 نفر فراتر رفته است، روز پنجشنبه عکس‌هایی از دبیرکل سازمان ملل منتشر شد که او را در سفر به کاستاریکا در حال دوچرخه‌سواری و اقدامات نمادین نشان می‌داد.

این اقدامات نمادین آقای دبیرکل در حالی است که در چنین مقطعی که افکار عمومی جهان با وجود سانسور شدید امپراتوری رسانه‌ای غرب، به انتقاد شدید از جنایات صهیونیست‌ها رو آورده است این انتظار از سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان مهم‌ترین نهاد حافظ صلح در جهان وجود دارد که برای پایان دادن به این جنایات اقدامی عملی انجام دهد؛ اقدامی که با توجه به سرسپردگی آشکار سازمان ملل و شورای امنیت به آمریکا هیچ امیدی به آن نیست.

شورای امنیت سازمان ملل از زمان شروع این جنایات، چند جلسه بی‌حاصل برگزار کرده است که آخرین آنها روز پنجشنبه برگزار شد و مهر تائید دیگری بر ناکارآمدی این نهاد بین‌المللی و نفوذ آمریکا و اسرائیل بر این نهاد و دبیر کل آن زد.

به گزارش ایسنا، برخی کشورهای عربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به این شورا ارائه داده بودند که به دلیل نبود توافق بر سر مفاد و مندرجات آن، نشست مذکور بدون صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد و مقرر شد کشورهای عربی تغییراتی در قطعنامه پیشنهادی خود ایجاد کنند و ادامه نشست روز جمعه پی‌گیری شود. این درحالی است که باگذشت هر روز ده‌ها فلسطینی در بمباران‌های رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند.

نکته جالب و مایه تاسف در این نشست اظهارات بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل بود که گویا در جایگاه سخنگوی رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل عملیاتی را که ضامن سلامتی اسرائیلی‌هاست، تشدید کرد. فلسطینی‌ها در نوار غزه در واقع به خاطر عدم مسئولیت‌پذیری جنبش حماس این مشکلات را تحمل می‌کنند و ما از افزایش قربانیان فلسطینی در نوار غزه بسیار نگرانیم.

حمایت‌های اینچنینی بان‌کی‌مون و شورای امنیت از رژیم صهیونیستی، آنقدر خیال این رژیم را از خنثی بودن این نهاد بین‌المللی، راحت کرده که براحتی به مدارسی که از سوی سازمان ملل به عنوان پناهگاه فلسطینی‌ها تعیین شده‌ است، حمله می‌کند و تنها پاسخ‌هایی که به چنین اقداماتی داده می‌شود موضعگیری‌هایی حداقلی و محکومیت‌های زبانی است.

به عنوان مثال در تازه‌ترین واکنش سازمان ملل به حمله اسرائیل به مدرسه سازمان ملل، ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته، این حمله تصادفی نبوده و باید درباره آن تحقیقات مناسب به عمل آید.چنین رفتاری است که باعث شده بسیاری از مسئولان کشورها از سازمان ملل برای برقراری صلح ناامید شوند و یادداشتی که چندی قبل از سوی معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشورمان در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک منتشر شد، موید همین مطلب است.

ابتکار در این مطلب نوشته است: این روزها در مقابل جنایاتی که در غزه بخصوص در قبال کودکان صورت می‌گیرد، آدمی از انسان بودن خویش شرمنده می‌شود. در این میان ناتوانی سازمان ملل در برقراری صلح ناامیدکننده است و این ناتوانی سازمان‌های جهانی به تشدید افراط‌گری و خشونت در بین جوامع مختلف دامن می‌زند.

وی در این مطلب که پنجشنبه، دوم مرداد منتشر کرده با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مدرسه سازمان ملل در غزه که گروهی از مردم به آن پناهنده شده بودند، آورده است: دیگر چه اتفاقی باید بیفتد که بعضی وجدان‌ها بیدار شود؟ آیا پاسخ خون حتی یک کودک را در این جنایات می‌توان داد، چه رسد به صدها کودک و نوجوان؟ و آیا این پاسخگویی یک مسئولیت مشترک است یا مسئولیت افراد خاص؟

در این مطلب آمده است: روی دیگر این وقایع البته آگاهی وسیعی است که در سطح جهان نسبت به ماهیت رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد و راهپیمایی‌هایی که در سراسر دنیا این روزها صورت می‌گیرد حاکی از موج آگاهی و احساس مسئولیت است. این همبستگی جهانی نقطه قوتی است که می‌شود آن را شهابی در میان ظلمت و تاریکی جنایات اسرائیل علیه بشریت دانست.

معصومه ابتکار همچنین در مطلبی در صفحه توییتر خود با بیان اینکه دولت آمریکا،‌اسرائیل را برای کشتن کودکان غزه حمایت می‌کند، نوشت:‌آیا مردم آمریکا و رهبران عرب از خواب غفلت بیدار خواهند شد؟

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در سخنانی تاکید کرد: امروز که شرایط غزه این‌گونه اسفبار و نگران‌کننده است و اقدام قاطع جامعه بین‌الملل را می‌طلبد، موضعگیری جانبدارانه سازمان ملل بیش از پیش این ضرورت را گوشزد می‌کند و ضعف و ناتوانی آن سازمان را در حفظ صلح و امنیت نشان می‌دهد. ابتکار افزود: چنین اقداماتی توهین به بشریت است و افکار عمومی جهان وقتی سازمان‌های بین‌المللی را عاجز از کنترل اوضاع می‌بیند خود به میدان می‌آید.

رسوایی سیاست‌های دوگانه حقوق بشری

اما تنها نکته مثبتی که شاید این حوادث داشته باشد این است که سیاست‌های دوگانه مدعیان دفاع از حقوق بشر بیش از گذشته برای افکار عمومی روشن شد، همان‌هایی که به بهانه نقض حقوق بشر در ایران هر روز به دنبال تحریم جدیدی علیه کشورمان هستند اما برای کمک به فاجعه‌آفرینی‌های اسرائیل به این رژیم کمک نظامی می‌کنند تا جایی که سخنگوی پنتاگون اعتراف کرده است دولت این کشور در خلال جنگ غزه به اسرائیل تجهیزات نظامی ارسال کرده است.

این اقدام آمریکا در حالی است که این کشور همواره مدعی است ایران ناقض حقوق بشر است و کاخ سفید با اشاره به حمایت‌های ایران از حزب‌الله و حماس که در مقابل جنایات اسرائیل از خود دفاع می‌کنند، ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند.

وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در تازه‌ترین اظهاراتی که داشته بار دیگر چنین ادعاهایی را تکرار کرده و با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفته است: باور دارم که در کنار آن، موضوعاتی دیگر مانند حقوق بشر، حمایت از تروریسم، خصومت با اسرائیل و وجود زندانیان سیاسی نیز باید بررسی شوند، ولی اولویت نخست برای آمریکا، ایران بدون سلاح اتمی است. وی گفته است: شاید تحریم‌های هسته‌ای برداشته شوند، ولی تحریم‌های ما درخصوص حقوق بشر و تروریسم به جای خود خواهند بود.

شرمن با اشاره به حمایت ایران از مقاومت فلسطین گفته است: از این‌رو در همه این حوزه‌ها نه فقط با هوشیاری تحریم‌های فعلی را ادامه دهیم، بلکه هر کاری که می‌توانیم باید انجام دهیم تا جامعه جهانی را برای محکوم کردن چنین اقداماتی بسیج و بر توقف چنین اقداماتی اصرار کنیم. این اظهارات مقامات آمریکایی در حمایت از رژیم صهیونیستی و ادعاهای حقوق بشری در شرایطی مطرح می‌شود که سوال افکار عمومی این است که آیا در سال‌ها و دهه‌های اخیر، جنایاتی به فاجعه‌باری آنچه در غزه در حال وقوع است، اتفاق افتاده و مدعیان حقوق بشر چه زمانی می‌خواهند از خوابی که خود را به آن زده‌اند، بیدار شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها