راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی

ویکـی کسب‌ و کار

چند سالی از تولد فروشگاه‌های اینترنتی می‌گذرد، بسیاری از آنها مشابه یکدیگر هستند و در مواردی نظیر هزینه حمل، پیشنهادهای ویژه و... با هم رقابت می‌کنند. تعدادی نیز تخصصی شده و فقط محصول خاصی را می‌فروشند.
کد خبر: ۷۰۰۳۰۳
پیشنهاد خرید بر اساس جیب مشتری

برای مثال اگر بخواهید به صورت حضوری به یک فروشگاه تخصصی مراجعه کنید که فقط چراغ قوه ارائه می‌کند، به احتمال زیاد پس از پرس‌و‌جوی فراوان و طی کردن مسیری طولانی آن را پیدا می‌کنید، در حالی که در اینترنت می‌توان براحتی به همین فروشگاه دسترسی داشت.

آنچه در مطالب قبلی نیز به آن اشاره کردیم، همین نکته را می‌رساند که پس از شکل‌گیری وبسایت‌های عمومی، فروشگاه‌های عمومی، شبکه‌های اجتماعی عمومی و...، حالا نوبت به عرض‌اندام فروشگاه‌ها و وبسایت‌های تخصصی رسیده است. اینجاست که ماجرا شیرین می‌شود، زیرا فروشگاه‌هایی راه‌اندازی می‌شوند که شاید پیش از این به صورت فیزیکی وجود نداشتند؛ مانند فروشگاه تخصصی مداد و خودکار، فروشگاه تخصصی کاور موبایل، فروشگاه تخصصی پیکسل، فروشگاه تخصصی فنجان، فروشگاه تخصصی نمک، فلفل و ادویه‌جات و... .

اما این فروشگاه‌های تخصصی چه مزایایی دارد؟ مزیت عمده این فروشگاه‌ها توجه به پرسش‌ها و بیان ویژگی‌هایی است که از نظر مخاطب حائز اهمیت است. برای مثال فروشگاه تخصصی مداد و خودکار، ضخامت نوک تمام محصولات را بیان می‌کند تا به کاربر امکان مقایسه دهد. روانی جوهر یا میزان عمر مفید هر یک از محصولات خود را نیز با مقیاس متر مطرح می‌کند. این امکانات در فروشگاه فیزیکی برای شما وجود ندارد و این مزیت بزرگ فروشگاه‌های مجازی است.

معایب حل‌شدنی

فروشگاه‌های اینترنتی نواقص و کمبودهایی نیز دارند، مثلا اندازه واقعی محصولات را نمی‌توانید ببینید. اندازه تلفن‌همراهی که در سایت مشاهده می‌کنید، قطعا با اندازه واقعی آن تفاوت دارد و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد و بعد از انتخاب خود پشیمان شوید. اما بسیاری از فروشگاه‌ها برای این مشکل نیز چاره‌ای اندیشیده‌اند. بتازگی بعضی از وبسایت‌ها امکاناتی برای کاربران خود فراهم کرده‌اند تا آنها بتوانند اندازه واقعی محصولات را راحت‌تر تشخیص دهند. مثلا یک فروشگاه تخصصی خرید و فروش تلفن‌همراه با پرسیدن مدل گوشی شما، تصویری از آن روی صفحه‌نمایش نشان می‌دهد و از شما درخواست می‌کند، تلفن‌همراه خود را روی تصویر نمایش داده شده قرار دهید و با کمک ماوس تصویر را هم‌اندازه تلفن خود کنید تا تصویر و تلفن شما یک اندازه شوند. با این کار دیگر محصولات نیز متناسب با همان نسبت نمایش داده می‌شوند، به‌این ترتیب شما از این پس تصاویر را در اندازه واقعی مشاهده خواهید کرد.

پس اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه‌ اینترنتی دارید، دست به فکر شوید و ایده‌ای در زمینه فروشگاه تخصصی یافته سپس اقدام کنید. البته فراموش نکنید وبسایت فقط یک ابزار است و پیش از آن باید تامین‌کنندگان، حاشیه سود، نحوه و شیوه‌های حمل و... را شناسایی و بررسی کنید.

فروشگاهی برای دست‌دوم‌ها

تلفن‌های همراه و تبلت‌ها از محصولاتی هستند که به صورت عجیبی در ایران طرفدار دارند. موبایل، تبلت، نرم‌افزارهای آنها و... همواره جزو بیشترین واژه‌هایی هستند که در زبان فارسی جستجو می‌شوند. بنابراین طبیعی است که سایت‌های بررسی‌کننده این ابزارها نیز پرطرفدار بوده و معمولا مراجعه‌کنندگان بسیار را به خود اختصاص می‌دهند.

فروشگاه اختصاصی برای فروش تبلت و تلفن‌همراه نیز می‌تواند مشتریان زیادی داشته باشد، اما با توجه به این‌که فروشگاه‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و بازار آن کاملا اشباع شده است، چه ویژگی‌هایی می‌تواند برگ برنده شما باشد؟ تمرکز بر تلفن‌های همراه و تبلت‌های کار‌کرده و دست دوم یکی از این موارد است. در چنین فروشگاهی یک گروه از مخاطبان وبسایت می‌توانند تلفن‌همراه خود را برای فروش قرار دهند و گروهی دیگر خریدار هستند. برای این کار باید پرسش‌های متداولی که خریداران هنگام خرید این‌گونه اجناس دارند، از فروشنده پرسیده و در وبسایت قرار داده شود. مثلا فروشنده باید شمایی کلی از تلفن‌همراه خود را نمایش دهد تا خریدار بتواند محل‌هایی را که خط و خش یا ضربه‌خوردگی شدید دارد، ببیند. معمولا طبق دستور‌العمل وبسایت، سه عکس از زوایای مشخص و اطلاعات مربوط به لوازم اضافه تلفن درج می‌شود. همچنین هرگونه نقص یا خرابی وسایل اعلام می‌شود. به طور خلاصه مدیران وبسایت از فروشنده نکاتی را می‌پرسند که برای یک خریدار تلفن‌همراه یا تبلت کارکرده مطرح است و از این طریق به صورت اختصاصی و با راهنمایی کامل، معامله‌ای مناسب شکل می‌گیرد.

برای خرید و فروش کالاهای دست دوم یا همان کارکرده، شیوه‌های معامله‌ای مرسومی وجود دارد که بیشتر وبسایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. به این صورت که خریدار کالا را انتخاب و وجه آن را به حساب فروشگاه واریز می‌کند، وجه به صورت امانت نزد فروشگاه می‌ماند، سپس خریدار کالا را تحویل می‌گیرد و آن را مشاهده و امتحان می‌کند. در صورتی که کالا مورد پسند مشتری قرار گرفت، رسید مربوط را امضا یا از طریق وبسایت اعلام می‌کند. در این حالت مبلغ امانت پس از کسر کمیسیون وبسایت به حساب فروشنده واریز می‌شود. در وبسایت پیشنهادی ما نیز می‌توان از همین شیوه آزمون شده و موفق استفاده کرد.

مشتری‌شناسی

توجه به مشتری و رفتار او، راهنمای مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار یا نحوه عملکرد آنهاست. مشتریان برای خرید تلفن‌همراه یا تبلت به چه شیوه‌ای عمل می‌کنند؟ معمولا بودجه مشخصی را در نظر گرفته و با توجه به آن از دانش فروشنده برای انتخاب خود کمک می‌گیرند. در وبسایت پیشنهادی ما نیز می‌توان به همین صورت عمل کرد و بخشی مانند نوار جستجو در وبسایت قرار داد تا از کاربر بودجه مورد نظر برای خرید پرسیده شود. سپس گزینه‌هایی شامل نو و کارکرده به او نمایش داده شود تا بتواند ویژگی هرمورد را مشاهده کند.

این وبسایت سبب می‌شود شخصی که با بودجه‌ای مشخص فقط چند گزینه محدود دارد، بتواند با همان بودجه تلفن‌همراه دیگری را به صورت کارکرده بخرد. فروشگاه تخصصی نباید فقط محصولات خاص داشته باشد، بلکه ساختار سایت، ویژگی‌های محصول و... می‌تواند به صورت تخصصی و خاص بوده و از این طریق خود را متمایز کند.

یکی دیگر از سرویس‌هایی که این وبسایت می‌تواند ارائه کند، برآورد قیمت تلفن‌همراه شماست. به‌ این‌ صورت که مدل را انتخاب می‌کنید، سپس به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهید و پس از آن با توجه به قیمت‌هایی که پیش از این معامله شده است، سیستم متوسط قیمت تلفن‌همراه شما را محاسبه و در اختیارتان قرار می‌دهد. در واقع این سرویس به شما اعلام می‌کند چنانچه قصد فروش تلفن‌همراه خود را دارید با چه قیمتی می‌توانید معامله کنید.

«خبرم کن»‌ها

«خبرم کن‌»ها در فروشگاه‌های معتبر دنیا کاربرد فراوانی دارند. شاید مراجعه‌کننده به وبسایت، مدل گوشی‌ای را مد نظر داشته باشد که متناسب با بودجه اونباشد و نتواند آن را تهیه کند، در این حالت از طریق گزینه خبرم‌کن می‌تواند مشخص کند زمانی که قیمت محصول مورد نظر به مبلغ مشخصی رسید، سیستم از طریق پیام کوتاه یا ایمیل او را مطلع کند.

ایجاد تفاوت می‌تواند یک کسب‌و‌کار را به سمت و سوی مشخصی هدایت یا به مقصد نزدیک‌تر کند، این امکان زمانی کاربرد واقعی خود را نشان خواهد داد که برای رفع نیاز مشتری بوده و گره‌ای از کار او باز کند. (ضمیمه کلیک)

سجاد تقی‌زاده بهجتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها