در دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان می خوانیم: اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌ ای شنواترین شنوایان‌!
کد خبر: ۶۹۹۱۲۸
«سعی مشکور» عملی است که آمیزه‌هایی از خلوص و صدق داشته باشد

شرح دعا

آیا به شما خبر دهم که زیان­کارترین افراد چه کسانی­ اند؟ آنان که در زندگی دنیا، تلاش­شان گم شده و نابود می­ شود و در عین حال، خیال می­ کنند که نیکو عمل می کنند!» (کهف104)

این خطاب الهی فقط به پیامبر(ص) نیست به همه ماست به آنانی که می ­روند و نمی­ رسند، عمل می­ کنند و نتیجه نمی ­گیرند. می­ جویند و نمی­ یابند. رنج می ­برند و گنج نمی­ برند. تلاش­شان بی­فایده است و سعی­ شان بدون شکر و این خسران است.

اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد.

اما سعی مشکور است که آمیزه ­هایی از خلوص و صدق داشته باشد، «صبغة الله» در آن باشد. ایمان و عمل صالح، طلب آخرت و در زمره ابرار بودن و... شرایط رسیدن به سعی مشکور است.

آری، هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی­شان «مشکور» است.(اسراء/آیه19)

از خداوند می­ خواهیم روزه ما و اعمال الهی ما را سعی مشکور برشمارد و گناهان ما را مورد بخشایش قرار دهد.

اعمال روز بیست و ششم ماه رمضان

در شب بیست و هفتم ماه به ویژه غسل وارد شده و منقول است که حضرت امام زین العابدین(ع)از اول شب تا به آخر شب این دعا را مکرر می‏ خواند "اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ"

نماز سفارش شده امشب هم 4 رکعت است که در هر رکعت بعد از حمد سوره ملک(سوره 67) و اگر حفظ ندارد 25 مرتبه سوره توحید را بخواند.

امام علی(ع) فرمودند: هر کس این نماز را بخواند خدا گناهان او و پدر و مادرش را می آمرزد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها