افزایش محسوس دمای هوا، خشکسالی و کاهش سطح مخازن سدها و منابع تامین ˈآبˈ موجب شده که دست اندرکاران صنعت اب گلستان از مردم طلب کمک کنند.
کد خبر: ۶۹۸۳۶۳
صرفه جویی آب تنها راه گلستانی ها است

کاهش بارش های جوی در سال آبی گذشته و جاری، افت سطح سفره های زیرزمینی که عمده ترین منابع تامین آب استان هستند، افزایش جمعیت و رشد مصرف از عواملی به شمار می رود که در کنار رعایت نشدن روش های مصرف بهینه، این روزها زمینه ساز افت فشار شبکه آب در برخی نقاط استان شده است.

در این حال که حدود 90 درصد آب های زیرزمینی نیز درحال استحصال است، تنها مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی می تواند به مدد آب باقی مانده در ته چاه ها و مخازن سدهای گلستان آمده و گذر بحران خشکسالی را از این منطقه آسان تر نماید.

در این زمینه شرکت آب و فاضلاب گلستان در هشداری از شهروندان گرگان و سایر شهرهای استان برای رعایت بیشتر صرفه جویی در مصرف آب شرب درخواست کمک کرد تا در ماه مبارک رمضان زمینه بهره مندی همه مردم از این ماده حیاتی مهیا باشد.

این شرکت اعلام کرده که با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای پایانی هفته و اوایل هفته آینده شاهد بالا رفتن درجه هوا و افزایش مصرف آب خواهیم بود که باعث کاهش حجم مخازن ذخیره در بعضی از ساعتها بخصوص در پیک مصرف شده و برخی مناطق استان را با افت فشار آب بخصوص در طبقات بالای ساختمان ها مواجه می کند بنابراین به منظور برخورداری شهروندان از «آب» در تمامی ساعت های شبانه روز، رعایت الگوی مصرف بهینه و پرهیز از مصارف غیرضروری در حد امکان مورد تاکید است.

این شرکت با اشاره به اینکه مصرف آب شهروندان استان طی سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 9درصد افزایش نشان می دهد، افزوده است: میزان سرانه مصرف آب توسط هر یک از شهروندان بالغ بر 230 لیتر در شبانه روز است که از استاندارد تعریف شده 150 لیتر، بیشتر بوده و بنابراین تصحیح الگوهای رفتاری و مصرفی توسط شهروندان و اعمال دقیق مدیریت مصرف می تواند به گذر از تنش آبی موجود کمک کند.

در این خصوص آبفا با تاکید بر لزوم مصرف بهینه آب از سوی بخش ها و ادارات مختلف پیشنهاد کرده است که ادارات و نهادهایی که بیشترین کاهش مصرف را داشته باشند در جلسه شورای اداری استان مورد تقدیر قرار گیرند.

این شرکت معتقد است که با 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب، امکان بهره مندی همه شهروندان از این نعمت الهی فراهم می شود.

و اما، راهکارهای کلی مدیریت مصرف آب شرب به این شرح است:

حتی الامکان استفاده از آب شرب برای مصارف غیرضروری کاهش یابد.

کلیه شیرآلات و لوله های داخل منزل که نشت یا اتلاف آب دارند، مرمت گردد.

از مصرف آب شرب برای شستشوی ماشین و پارکینگ به جد خودداری شود.

هنگام شستشوی ظروف، البسه و استحمام از باز نگه داشتن مداوم شیر آب جلوگیری شود.

از مشترکین پرمصرف تقاضا می شود که با کاستن از میزان مصرف امکان آبرسانی به همه شهروندان را فراهم نمایند.

در صورت استفاده از مخزن، مراقب سرریز و اتلاف آب در هنگام افزایش فشار شبکه بوده و به فرزندان خود نحوه استفاده صحیح از آب را آموزش دهیم.

همچنین باتوجه به گرمای هوا ازشستشوی حیاط و دیوارها به جهت تغییر آب و هوا خودداری شود.

این شرکت با تاکید بر اینکه بحران آب جدی بوده و نیازمند حمایت شهروندان هستیم، افزوده است به مشترکینی که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشند ، جوائزی اهداء خواهد شد.

همچنین در دستورالعمل مصرف بهینه آب برای ادارات آمده است که باتوجه به استمرار خشکسالی و تشدید کاهش منابع آب ضرورت دارد که بخش های مختلف نسبت به صرفه جویی در مصرف آب به میزان حداقل ده درصد کمتر از تابستان 1392 اقدام کنند.

در این خصوص مدیرعامل آبفا گلستان نیز می گوید: بیشترین مقدار کمبود آب در استان شامل شهرهای گرگان و گنبدکاووس بوده، هرچند که این مشکل در شهرهای بندرگز، آق قلا، انبارالوم، گمیشان، نوده خاندوز، بندرترکمن، مینودشت، فاضل آباد، خان ببین و آزادشهر نیز پیش بینی شده است.

سید منصور هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کمبود آب به بهره برداری از 2 حلقه چاه و بازسازی 2 حلقه دیگر و بهره برداری از 3 حلقه چاه از سوی آب منطقه ای اشاره کرد.

به گفته وی، بازسازی 2 حلقه چاه با افزایش 70 لیتر در ثانیه و حفر 2 حلقه چاه از سوی شرکت آب منطقه ای و نیز تامین بخشی از نیاز آبی از طریق منابع در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از دیگر اقداماتی است که برای رفع کمبود آب در شهر گنبد در دست اجرا می باشد.

از سوی دیگر وضعیت تنش آبی در استان، نبود توازن میان تولید و مصرف شهری در شرایط حال و آینده، عدم برخورداری بخش شرب ازمنابع سطحی و متکی بودن به منابع آب زیر زمینی و برداشت های بی رویه از چاه های کشاورزی بخشی از محدودیت های آب شرب استان می باشد.

مدیرعامل آبفا گلستان با اشاره به برداشت های بی رویه از چاه های کشاورزی در تابستان نیز گفت: در این فصل اوج برداشت آب در بخش کشاورزی با پیک مصرف آب شرب در استان همزمان می باشد که این خود منجر به افت شدید آب در سطح چاه ها خواهد شد.

هاشمی افزود: توجه جدی به افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی و الگوی کشت، توجه به اعتبارات بخش آب شرب در برنامه های کوتاه مدت یک ساله و میان مدت پنج ساله، برنامه ریزی برای بالا بردن سهم منابع آب سطحی از توصیه ها در بخش آب شرب، کشاورزی و صنعت استان است.

به گفته وی، مطالعه و آغاز احداث سدهای مورد نیاز، توجه جدی به بازسازی شبکه های فرسوده آب و تخصیص اعتبارات سالانه برای آن و توجه به پروژه های فاضلاب شهری از دیگر توصیه ها در این بخش می باشد.

استان گلستان به ظاهر سرسبز، اما در محاصره خشکسالی، حدود یک میلیون و 800هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آنان در مناطق روستایی زندگی کرده و از طریق کشاورزی که خود وابسته به آب است، امرار معاش می کنند.

در استان گلستان 14سد در حال بهره برداری است که حجم کل مخزن آنها در شرایط عالی بارشی حدود 300میلیون مترمکعب می باشد و امسال افزون بر 50درصد میزان آب این سدها حتی نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

از سوی دیگر گلستان دارای اقلیمی متفاوت است که حدود نیمی از آن جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب شده و متوسط بارندگی سالانه در این استان بین 300 تا 450 میلی متر متغیر است.

گفته می شود در افق 1404 گلستان به هفت هزار میلیون متر مکعب آب نیاز دارد در حالی که پتانسیل تولید آب استان تنها دو هزار و 450 میلیون متر مکعب است و به عبارتی با چهار هزار و 500 میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها