مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

چهارمحال و بختیاری ششمین استان خشک کشور/کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در بروجن

در پی خشکسالی ها و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی شهرستان دشتستان استان بوشهر، شمار زیادی از چاه ها و چشمه های آب این منطقه خشکیده و باعث شده تا نخیلات منطقه از تشنگی و کم آبی خشک شده و از بین بروند.
کد خبر: ۶۹۸۳۶۰
نخل های تشنه دشتستان، سر فرود آوردند

براساس اعلام نخلداران مناطق وحدتیه، دالکی و پشتکوه دشتستان درسال های اخیر براثر کم آبی، خشکسالی و خشک شدن چاه ها و چشمه ها شمار زیادی از نخلستان های این مناطق ازبین رفته و بخشی از نخیلات نیز دچار افت کیفت و کاهش میزان تولید محصول شده اند.

عبدالحمید کریم آزاد معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار دشتستان گفت: بخشی از چشمه های منطقه دالکی که منبع مهم آبیاری نخیلات منطقه بودند بر اثر وقوع زلزله هفتم آذر سال 92 خشک و بی آب شد.

وی افزود: با توجه یه این که 30 هزار اصله نخل در این منطقه از طریق این چشمه ها، آبیاری می شده احیای این چشمه ها از سوی دستگاه های مربوط ضروری است.

معاون عمرانی وبرنامه ریزی فرماندار دشتستان گفت: کشاورزی و نخلداری یکی از منابع مهم اقتصادی و درآمدی مردم شهرستان دشتستان است که حل مشکلات پیش روی آنها باید در راس برنامه های مسئولان مربوط باشد.

کریم آزاد افزود: الگوی کشت در مناطق مختلف شهرستان در برنامه کاری جهاد کشاورزی قرار گیرد تا هم کشاورزان متضرر نشوند و هم به منابع آبی و خاکی خاص منطقه صدمه وارد نشود.

وی بر کشت محصولات کم آب، اختصاص یک شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های اجرایی برای رسیدگی به موضوع چاه های غیرمجاز تاکید کرد.

کریم آزاد با اشاره بر ضرورت اطلاع رسانی در زمینه مصرف بهینه و صحیح از منابع آب گفت: تشکیل تعاونی های آب بران و توسعه سیستم های هوشمند سازی کنتورهای چاه های کشاورزی در این شهرستان ضروری است.

معاون فرمانداری دشتستان خواستار برقی کردن چاه های مجاز کشاورزی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی، تسریع در اجرای سد دالکی و شبکه آبیاری شبانکاره و بتنی کردن کانال های آبیاری، اصلاح شیوه های آبیاری و توسعه کشت های گلخانه ای و ترغیب کشاورزان به آن، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و اطلاع رسانی دراین زمینه شد.

حسین باشی زادگان قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در چند سال اخیر 257 حلقه چاه آب در شهرستان دشتستان بر اثر خشکسالی و استفاده بی رویه و غیرمجاز از منابع زیرزمینی خشک شده اند.

وی افزود: درسال گذشته بیش از 60 میلیون مترمکعب آب به صورت غیرمجاز در قالب حفر چاه، کف شکنی و استفاده نادرست از منابع زیرزمینی در شهرستان برداشت شده است.هم اکنون سه هزار و 53 حلقه چاه مجاز در دشتستان از منابع آبی زیرزمینی برداشت می کنند.

باشی زادگان گفت: هزار و 64 حلقه چاه مجاز در پنج سال گذشته در شهرستان دشتستان به دلیل کاهش منابع آبی زیرزمینی کف شکنی و لایروبی شده اند که این امر هزینه های بالایی داشته است.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: به دلیل کاهش منابع آبهای زیرزمینی و تقویت آنها برخی دشت های آبی شهرستان از جمله دشت بوشکان و ارم، ممنوعه اعلام شده است.

باشی زادگان درباره حل مشکلات تامین آب نخیلات دالکی که چشمه های آنها بر اثر زلزله سال گذشته خشک شده است، افزود: یکی از راهکارها برای آبیاری این نخیلات، انتقال آب از چشمه های پایین دست برای آنهاست.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: آب به عنوان یک منابع توسعه ای در هر کشوری مورد نظر است و باید با مصرف صحیح و بهینه، منابع آبی موجود را برای نسل های آینده حفاظت کنیم.

وی افزود: در سال گذشته هشت هزارو700 هکتار از اراضی شبکه و دشت شبانکاره دشتستان زیر پوشش آبیاری قرار گرفت.

باشی زادگان گفت: 368 هکتار از اراضی مستعد با آب مورد نظر برای اجرا و توسعه طرح کشت گلخانه های درشهرستان آماده و مهیا است.این طرح با مشارکت سرمایه گذاران و کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری باشند آماده اجرا و بهره برداری است.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: در این استان بیش از هزار کنتور هوشمند برای استفاده بهینه از آب چاه های کشاورزی و کاهش مصرف آب نصب شده است.

دشتستان قطب کشاورزی استان بوشهر و کشور است و سالانه حدود 120 هزار تن خرما در این شهرستان تولید می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
*
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
۰
۰
این خطری استكه ما را تهدید می كند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها