ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که در مذاکرات وین 6 پیشرفتهای ملموسی داشته اند اما به دلیل وجود فاصله در برخی موضوعات اساسی، تا 24 نوامبر برنامه اقدام مشترک ژنو را تمدید می کنند.
کد خبر: ۶۹۷۱۶۶
توافق ایران و گروه 1 + 5 برای تمدید مذاکرات هسته ای به مدت چهارماه

به گزارش ایرنا، متن فارسی این بیانیه مشترک توسط ظریف و متن انگلیسی آن از سوی خانم اشتون در هتل کوبورگ وین در برابر خبرنگاران قرائت شد.

دو طرف که ریاست هیاتهای مذاکره کننده هسته ای را بر عهده دارند، در پایان مذاکرات وین - 6 تاکید کردند: ˈ ما جلسات مختلفی در شکلهای گوناگون و در فضایی سازنده برگزار کردیم تا به توافق جامع بلندمدت دست یابیم.ˈ

متن کامل بیانیه مشترک ظریف و اشتون چنین است:

ˈبه همراه وزیران امور خارجه 3+3 تصمیم گرفته ایم اجرای تدابیر برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 (3 آذر 1393) که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در این برنامه است، ادامه دهیم. ایران و 3+3 مجددا تاکید می کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و بموقع ادامه خواهند داد.

ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک، در اولین فرصت ممکن جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته های آینده برگزار خواهیم کرد.

طی چند هفته گذشته، ما تلاش های خود را بصورت فزاینده از جمله از طریق حضور فعال وزرا و معاونین وزرای امور خارجه 3+3 که روز 13 ژوییه 2014 به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند، تشدید کردیم. گرچه ما پیشرفت های ملموسی در برخی از موضوعات داشته و مشترکا برای تدوین یک متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده ایم، لکن هنوز فاصله قابل توجهی در باره برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.

ما جلسات مختلفی به شکلهای گوناگون و در فضایی سازنده برگزار کردیم تا به یک راه حل جامع درازمدت مورد توافق مشترک دست یابیم که تضمین کند برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود. ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای 3+3 (انگلیس، فرانسه، آلمان، ایالات متحده امریکا، روسیه و چین) بصورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصل از تصویب و اجرای روان برنامه اقدام مشترک 24 نوامبر 2013 توسط طرفین تلاش کردیم.

ما از دولت اتریش و از سازمان ملل متحد هم بخاطر حمایت فوق العاده آنها برای میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگزاریم .ˈ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نقد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
۰
۰
به نظر بنده اینها یعنی همین 5+1 كه از اسرائیل ملعون دارند خط میگیرند به این دلیل مذاكرات رو عقب انداختند كه چون هنوز در عراق و سوریه نتیجه ای دلخواه نگرفته اند به همین دلیل این مذ اكره كه به قول خودشون مذاكره آخر بود و غیر قابل تمدید باز هم تمدید كردند .اگر اینها در عراق و سوریه به نتیجه دلخواهشون برسند سریعا یه قطعنامه مبنی بر اینكه ایران در پی سلاح هسته ای هست رو صادر می كنند و اونوقت می بینید كه این نشستها جز وقت تلف كردنی بیش نیست . امیدوارم كه این مسئولین كه حول محور مذاكرات می گردند این مسائل رو هم در نظر بگیرند قبل از اینكه دیر بشه و قطعنامه هایی رو صادر كنند این ملعونین .
علی فیروز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
۰
۰
من می ترسم بعد از چهار ماه هم سر خانه اول باشیم ...

نیازمندی ها