همه آنچه باید پیش از ازدواج بدانیم – 34

چشم مان را باز کنیم، خواستگار کم می‌آید

بیش از یک ماه است که ما هر روز برای شما مطالبی درباره ازدواج می‌نویسیم. بخشی از این مطالب درباره ویژگی‌ها و علائم خطری است که باید پیش از ازدواج در طرف مقابل بسنجید و گروهی دیگر هم به مهارت های زندگی مربوط است که بر اساس پژوهش‌ها ، بیشترین علت مشاجره‌های خانوادگی میان زوج ها به بهانه آنها بوده است.
کد خبر: ۶۹۶۹۵۷
چشم مان را باز کنیم، خواستگار کم می‌آید

در این مدت بسیاری از شما از مطالب راضی بوده‌اید اما گروهی هم پیام هایی برای مان فرستاده‌اند که نشان می‌ دهد نگرانند مبادا با سنجش اصول پیش از ازدواج، مجرد باقی بمانند.

جالب است که این ابراز نگرانی ها فقط از طرف خانم ها بوده است و آقایان همیشه ابراز رضایت کرده‌اند تا معیارهای دقیقی برای انتخاب شریک زندگی داشته باشند. برای مثال دختر خانمی، در پیامی مفصل ابراز کرده است که شمار خواستگارهایش کم است و می‌ترسد اگر به اصول مشاوره‌ ای عمل کند ناچار شود به همه خواستگارهایش جواب منفی بدهد.

خانمی دیگر هم نوشته است که باید هرطور شده ازدواج کند چون سنش در حال افزایش است و نمی‌خواهد مثل برخی دخترها در خانه پدری‌اش بماند، بنابر این حاضر نیست پیش از ازدواج به مسایلی همچون ابتلای طرف مقابل به اختلال روانی، همسان نبودن سطح اجتماعی- فرهنگی و یا وجود تفاوت بسیار زیاد در دیدگاه ها و باورها و اهداف شان با هم توجهی کند.

یک نفر هم نوشته است که به نظرش هر مطالب علمی درباره ازدواج،بی معنی است و ترجیح می‌ دهد برای تعیین سرنوشتش، به جای مراجعه به مرکز مشاوره، به فالگیر مراجعه کند.

این ها که گفتیم شوخی نیست. کاملاً جدی است و ما حتی آن را با زبانی ملایم برای تان نوشته‌ایم در حالی که این چند مخاطب با زبانی بسیار تند و غیر مؤدبانه نظر داده‌اند اما حتی اگر از میان چندین هزار مخاطب مطالب مان ، شمار ناراضی ها کمتر از انگشتان یک دست هم باشد برای ما اهمیت دارد و مایلیم به گفته های شان پاسخ بدهیم.

اول - در روانشناسی مشاوره ، اصلی وجود دارد که می‌گوید « اگر کسی نخواهد در زمینه‌ای کمک بگیرد و راهنمایی شود، نمی‌شود به زور کمکش کرد. » در واقع این اصل، کمک گرفتن را اختیاری می‌داند و توضیح می‌دهد که اغلب وقتی کسی مقاومت می کند کمک کردن به او بی‌فایده است به عبارتی دیگر بیدار کردن آدم های خواب کار سختی نیست اما وای به روزی که کسی خودش را به خواب بزند و شما اصرار داشته باشید هر طور شده بیدارش کنید.

آنچه ما به شما می‌گوییم چکیده‌ای از پژوهش های علمی انجام شده درباره اصلی ترین علل طلاق زوج هاست و عقل سلیم گواهی می‌دهد این اطلاعات آماری که بخش زیادی از آنها نیز بومی و حاصل یک عمر تلاش پژوهشگران است طبیعتاً باید بیشتر از خطوط کف دست آدم‌ها یا نقاشی‌های روی کارت‌های مقوایی فالگیرها یا نقش و نگار قهوه دم کشیده کف فنجان شان، مفید باشد.

به نظر شما اگر فالگیرها می‌توانند به شما بگویند با چه کسی ازدواج کنید تا خوشبخت شوید، چرا این نسخه را برای خودشان نپیچیده‌اند تا زندگی با رفاه صد در صد داشته باشند و ناچار نشوند برای گذران زندگی کف دست و فنجان و کارت تماشا کنند؟

دوم – این نکته را باید در قالب یک مثال برای تان توضیح بدهیم. بدن ما انسان ها به کلسیم نیاز دارد. شیر حتی وقتی ترش می‌شود مقداری کلسیم دارد ، شما حاضرید برای تأمین کلسیم بدن تان شیر ترشیده بنوشید؟

ما وقتی گرسنه می‌شویم به غذا برای تأمین انرژی نیاز داریم اگر شما گرسنه باشید قبول می‌کنید کنسرو ماهی را بخورید که می‌دانید فاسد شده و سم بوتولیسم آن احتمالاً جانتان را می‌ گیرد ؟

ما اگر تشنه شویم آب می‌خواهیم، آیا حاضرید از آب رودخانه ای که می‌دانید ضایعات کارخانه‌ای، به شدت آلوده و سمی‌ اش کرده برای رفع تشنگی استفاده کنید؟

همه مایلیم در زندگی سرمایه گذاری اقتصادی مناسب داشته باشیم، اگر شما هیچ بانکی برای سرمایه گذاری پیدا نکنید ، قبول می کنید سرمایه تان را به یک کلاهبردار بدهید که به شما تضمین می‌ دهد نمی‌خواهد سرتان کلاه بگذارد؟

شما می‌خواهید سریع به مقصدتان برسید و پی تاکسی می‌گردید اگر کسی بگوید من گواهی‌نامه ندارم ولی می توانم ماشین را برانم حاضرید کنارش بنشینید و به جاده بزنید؟

پاسخ همه این پرسش ها در صورت سلامت روانی افراد، منفی است چون آشکارا به شما هشدار می‌دهند شاید هر کدام از آن ابزارهای غلط بخشی از نیازهای شما را در کوتاه مدت برآورده کند اما در دراز مدت روزگارتان را سیاه می‌کند.

ازدواج هم پاسخ به مجموعه وسیع از نیازهای انسان است اما به نظرتان منطقی است که برای تأمین این نیازها ابزاری نامناسب را انتخاب کنیم که اگر لجبازی و ترس های غیرمنطقی را کنار بگذاریم و چشم باز کنیم، خطر نهفته در آنها را می‌بینیم؟ به هر حال تصمیم گیری با شماست و وظیفه ما فقط آگاهی رسانی است.

بد نیست برای حسن ختام به این آمارها که در دوره های مختلف زمانی از سوی وزارت ورزش و جوانان منتشر شده توجه کنید.

  • در سه سال گذشته ، آمار طلاق نسبت به ازدواج در کشور، رشدی 20 درصدی نشان می‌ دهد.
  • هم اکنون آمار طلاق در تهران نسبت به چند سال گذشته رشدی 35 تا 40 درصدی داشته است.
  • 50 درصد طلاق ها در 5 سال اول زندگی و 15 تا 20 درصد طلاق ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد. از آنجا که گروهی از این زوج ها بدون شناخت صحیح از هم ازدواج می‌کنند در سال های نخست زندگی مشترک تلاش می‌کنند با هم آشنا شوند که سرانجام شان به جدایی می‌کشد. گروهی دیگر هم به این علت جدا می‌شوند که مهارت مدیریت کردن چالش های زندگی مشترک را ندارند.
  • اگر در دادگاه خانواده دوری بزنید و پای درد دل زوج ها بنشینید متوجه می شوید، خیلی از آنها که امروز می‌گویند حتی یک ساعت هم نمی‌توانند با هم زندگی کنند روزگاری پیش از ازدواج به هم می‌گفتند حتی یک ساعت هم نمی‌توانند بدون هم زندگی کنند.
  • مریم یوشی زاده/ خبرنگار جام جم آنلاین/

    دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جوان مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
۰
۰
خیلی متشكر از مطالب خوبتون. من خودم واقعا شرایط رو از نزدیك درك كردم و با افراد زیادی برای ازدواج صحبت كردم. واقعا خیلی از خانما میل به ازدواج دارند ولی به بهانه های كم ارزش جواب منفی میدن. خیلی هم معلوم نیست منتظر چه جور آدمی هستن با اینكه خودشون شرایط بالایی ندارند؟؟؟ بهر حال من خیلی از خانما رو می شناسم كه قبل ازدواج خودشون رو خیلی موجه و هم فكر نشون میدن بعد شروع به بهانه گیری و ناسازگاری میكنن و سر انجام باعث طلاق میشه!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها