سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه مگر می‌شود 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود و 6 وزیر ما استیضاح نشوند، گفت: با آقای نادران صحبت می‌کنم تا ببینم برچه اساس این را برداشت دولت تلقی کرده‌اند.
کد خبر: ۶۹۶۶۲۷
پرداخت وام‌های ازدواج بعد از عید فطر

محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت وزیران درباره مصوبات جلسه امروز کابینه گفت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور برای رفع مشکل وام ازدواج که باعث شده بود نزدیک به یک میلیون نفر از جوانان در نوبت دریافت وام باشند در هماهنگی‌ای میان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مقرر شد پس از تعطیلات عید فطر پرداخت وام‌های ازدواج صورت بگیرد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آمار مرکز آمار و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح درباره مساحت کشور دارای تفاوت است گفت: حتما این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد اما تفاوتی که در آمار سازمان جغرافیایی و مرکز آمار درباره مساحت کشور وجود دارد اختلاف در مبانی محاسبه است؛ یعنی اینکه این دو سازمان در این مسئله که آیا خشکی‌ها تنها باید مورد محاسبه مساحت کشور قرار گیرد و یا مرزهای آبی نیز در این مسئله مورد نظر باشد اختلاف دارند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: مگر می‌شود 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم ولی مجلس 6 وزیر ما را استیضاح نکند؟!

وی تصریح کرد: من با آقای نادران که شخصیت محترمی هستند در این مورد صحبت خواهم کرد که دلایل خود را از کجا آورده‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره منابع وام ازدواج تصریح کرد: سپرده‌های قرض‌الحسنه منابع ما برای پرداخت وام ازدواج است.

نوبخت در ادامه این نشست با اشاره به دیدار هیات دولت با رهبر انقلاب اظهار داشت: رهبری در این دیدار بر روی مسئله فرهنگ تاکید داشتند که این مسئله، مسئله دولت‌ها نبوده و موضوع نظام است.

نوبخت با اشاره به اعلام برنامه‌های وزیر کشور در راستای عفاف و حجاب تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است در موضوع اثربخشی این طرح‌ها تفاوت روش وجود داشته باشد اما دولت خود را ملزم به اجرای موضوعات فرهنگی مدنظر نظام می‌داند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح اصلاح قانون احزاب در مجلس و احتمال مغایرت برخی از مواد آن با حقوق شهروندی ادامه داد: روال کار رسیدگی در مجلس به طرح‌ها و لوایح به این صورت است که درباره هر یک از مواد و تبصره‌ها پس از شنیدن نظر مخالف و موافق دولت نیز باید اظهار نظر کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هرجایی و در هر ماده‌ای که ببینیم حقوق شهروندی زیر سوال می‌رود با آن مخالفت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از مسئولین معاونت مدیریت و تامین منابع انسانی رئیس‌جمهور درباره حق بیمه و کسورات اضافه کار کارمندان اظهار داشت: با توجه به اینکه این مسئله در برخی سایت‌ها مطرح شده من از آقای عسکری آزاد می‌خواهم که در این مورد گزارشی ارائه کنند؛ ما به هیچ‌وجه حق کارکنان دولت را ضایع نخواهیم کرد اما ملزم به اجرای قانون هستیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حضور حسین فریدون در مذاکرات وین اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده با توجه به مباحثی که در مذاکرات مطرح می‌شود لازم دارد که برخی مسائل را از مرکز استطلاع و می‌بینید که حتی وزرای خارجه شش کشور نیز به کشورهای خود بازگشته تا مسائل را با مرکز خود بررسی کنند و درکل تیم مذاکره‌کننده با نظر شخصی نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

وی اضافه کرد: در پاره‌ای از موارد نیاز است سوالی گفته شود و گاهی نیز مطلبی باید از اینجا به تیم مذاکره‌کننده منتقل شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره لایحه دولت درباره مطبوعات گفت: هنوز این مسئله در جلسه هیات دولت مطرح نشده است.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست درباره دلایل عدم پرداخت سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها ضمن تشریح منابع در اختیار دولت در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ما دو منبع را برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در اختیار داریم؛ یکی از این منابع از محل افزایش قیمت حامل‌ها است که در تبصره 21 قانون سقف آن 48 هزار میلیارد تومان مشخص شده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: منبع دیگر از بودجه عمومی که 11 هزار و 300 میلیارد تومان از منابع عمومی برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: از 59 هزار و 300 هزار میلیارد تومان منبعی که در اختیار دولت قرار دارد 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای بخش بهداشت و درمان، 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای تولید و اشتغال، 800 تا هزار میلیارد تومان برای مباحث مربوط به پرداخت غیرنقدی نظیر بسته‌های حمایت غذایی و حدود 42 هزار میلیارد تومان نیز برای پرداخت یارانه نقدی صرف می‌شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نقدی کاهش پیدا کرده است گفت: ما از محل افزایش قیمت‌ها هم به تولید کمک می‌کنیم و هم به بهداشت و درمان و هم اعطای بسته حمایت غذایی را خواهیم داشت.

سخنگوی دولت درباره دلیل عدم پرداخت سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها تاکنون گفت: دلیل آن این است که بخش‌های مختلف متوقع دریافت این حمایت‌ها هستند و ما کارگروه‌های مختلف تشکیل داده‌ایم و برای هر بخش سهم‌بندی‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت برای خروج از رکود و اتخاذ سیاست‌های مورد تورمی تصریح کرد: البته ما هم‌اکنون روزی دو جلسه برای تدوین برنامه ششم داریم؛ حال در این میان نمی‌توانیم به بهانه افزایش قیمت حامل‌های انرژی برخی از صنوف به هر نحو که خواستند قیمت‌ها را افزایش بدهند و ما نمی‌توانیم مردم راه بی‌پناه قرار دهیم.

نوبخت با اشاره به افزایش قیمت خودرو با نظر شورای رقابت اظهار داشت: شورای رقابت شورایی دولتی نیست و چون برخی از افراد با حکم رئیس‌جمهور در این شورا حضور دارند به این معنا نیست که ما می‌توانیم نظر آنها را تغییر دهیم؛ همانطور که در دیگر شوراهای تعیین قیمت در پاره‌ای از موارد دولت مخالف افزایش قیمت‌هاست ولی مسئله در جای دیگری تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وزیر علوم و احتمال استیضاح وی در مجلس اظهار داشت: دولت قطعا از اقدامات وزیر علوم حمایت می‌کند و اگر مواردی نیز وجود دارد که باید با دقت بیشتری عمل شود حتما خود ایشان به آن عمل خواهند کرد ولی موضع دولت حمایت قاطع از ادامه کار وزیر علوم در این وزارتخانه است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها