رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت خبر داد

پرداخت 800 هزار تا 2.5 میلیون تومان بابت اسقاط خودرو

مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط کشور از اجرای طرحی خبر داد که بر اساس آن مالکان خودروهای فرسوده می توانند با تحویل این خودروها و دادن وکالتنامه اسقاط ، کمکهای بلاعوض پیش بینی شده را به صورت پول نقد دریافت کنند.
کد خبر: ۶۹۶۲۸۸
تسهیلات جدید برای اسقاط خودروهای فرسوده

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسعود رهبر در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این طرح از روز یک شنبه هفته آینده (31 تیر) اجرایی می شود تعداد خودروهای فرسوده سواری را نزدیک به یک میلیون خودرو دانست و گفت: در طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده طبق توافقی که بین واردکنندگان خودرو و مراکز اسقاط خودروهای فرسوده انجام شده است صاحبان خودروهای فرسوده می‌توانند با دریافت 2 میلیون و950 هزار تومان برای اسقاط خودروی خود اقدام کنند.

وی افزود : از این مبلغ که به تحویل دهنده خودروی فرسوده تحویل می شود 2 میلیون و650 هزار تومان را واردکننده و300 هزار تومان دیگر نیز از طرف مراکز اسقاط خودرو تامین خواهد شد.

مسعود رهبر سن فرسودگی خودروها را بین سالهای 49 تا 74 دانست و گفت: البته مالکان خودروهای مدل 74 تا 82 نیز می توانند به صورت اختیاری در این طرح مشارکت کنند.

وی افزود: برای افزایش جذب مالکان خودروهای فرسوده شرکت پست شرایطی فراهم کرده است تا متقاضیان بدون دغدغه و در کمترین زمان با ارائه مدارک هویتی خودرو برای ثبت نامه خود اقدام کنند.

رهبر همچنین به تصمیم جدید دولت درباره شرایط واردات خودرو اشاره کرد و افزود : بر اساس این تصمیم صدور مجوز برای شماره گذاری این نوع خودروها در صورتی امکان پذیر است که واردکنندگان به صورت میانگین 4 دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند و یا گواهی اسقاط ارائه دهند.

وی از تشکیل کنسرسیومی با مشارکت تشکل های مراکز اسقاط خبر داد و گفت: این کنسرسیوم برای جلوگیری از دلال بازی در بازار خودروهای فرسوده ضمن هماهنگی با واردکنندگان متعهد شده است تا نیاز آنان را از طریق مراکز اسقاط برطرف کند.

مدیرعامل تعاونی مراکز اسقاط کشور با بیان اینکه امسال 800 هزار برگه اسقاط خودرو در ازای واردات خودرو نیاز است، افزود: با توجه به فرایند فعلی، اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری بیش از 200 تا 300 هزار دستگاه نخواهد بود.

علیرضا چلویی مدیرعامل موسسه مهاب نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اجرای طرح جدید اسقاط خودروهای فرسوده باعث حذف دلالان خواهد شد، گفت: متقاضیان اسقاط خودروی فرسوده می‌توانند از روز یکشنبه با مراجعه به دفاتر پستی و یا با ارسال پیامک به شماره 50002027 برای این کار اقدام کنند.

وی تعداد خودروهای وارداتی سال گذشته را 87 هزار دستگاه برشمرد و افزود : پیش بینی می‌شود این رقم امسال حداقل به 100 هزار دستگاه برسد و به این ترتیب حدود 400 هزار برگه اسقاط برای واردکنندگان نیاز داریم.

چلویی همچنین با اشاره به برخی از بندهای قانون توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در این قانون کمک بلاعوض دولت، اعطای تسهیلات بانکی و پرداخت بخشی از سود بانکی و همچنین اخذ جریمه متناسب با مازاد مصرف سوخت خودروهای فرسوده پیش‌بینی شده که تاکنون اجرایی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان عوامل آلوده کننده بنزین با استاندارد یورو 2 در هر خودرو برای هر کیلومتر پیمایش باید 2.7 گرم باشد، گفت: این رقم در مورد سمند و پراید حدود 2.2 گرم است و در مورد زانتیا به 0.2 گرم می‌رسد در حالی که برای خودروهای فرسوده بیش از 50 گرم است.

چلویی با بیان اینکه این رقم در مورد استاندارد یورو 4 معادل یک و نیم گرم در هر کیلومتر پیمایش است، افزود: هر خودروی فرسوده معادل 25 خودرو بر روی آلودگی هوا تاثیرگذار است و سالانه معادل 3 میلیون و 200 هزار تومان سوخت اضافه در هر خودروی فرسوده مصرف می‌شود.

به گفته چلویی میانگین مصرف سوخت هر خودرو در هر 100 کیلومتر 7 لیتر است و این رقم برای خودروهای فرسوده به 16 لیتر می‌رسد و هر خودروی فرسوده سالانه حدود 20 هزار کیلومتر پیمایش دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها