عملیات «قادر» که مرحله نخست آن روز 23 تیر ماه 1364 آغاز شد، یکی از عملیات های آفندی موفق و ارزشمند رزمندگان غیور و ولایتمدار ارتش جمهوری اسلامی ایران و نهمین عملیات ارتش در پنجمین سال جنگ تحمیلی محسوب می شود.
کد خبر: ۶۹۵۸۴۶
عملیاتی برای قطع راه های ارتباطی دشمن بعثی

این عملیات آفندی موفق در منطقه شرق«پیرانشهر» به شرق «اشنویه» و ارتفاعات جنوبی «برده بوک» و توسط تیپ23 تکاور، لشگر 28 پیاده کردستان، تیپ یکم لشگر 77 پیاده خراسان، گردان تکاور لشگر 64 ارومیه، تیپ 55 هوابرد شیراز با کمک و پشتیبانی گردان های توپخانه، مهندسی، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

عملیات قادر در حالی طرح ریزی و اجرا شد که رکود قابل توجهی در جبهه های جنگ بوجود آمده بود و به دلیل به کارگیری وسیع سلاح های شیمیایی توسط رژیم بعثی عراق در عملیات بدر که آخرین عملیات قبل از عملیات قادر بود؛ اهداف تصرف شده هنوز تثبیت نشده بود.

در این زمان نیز تنها منطقه ای که می توانست با توجه به وضعیت آب و هوایی عملیات گسترده ای در آن انجام شود؛ منطقه عملیاتی شمال غرب بود که در صورت موفقیت، اهداف قابل توجهی را تامین می کرد که مهم ترین این اهداف تصرف ارتفاعات مهم و حساس منطقه، قطع خطوط ارتباطی و تدارکاتی ضد انقلاب داخلی، انهدام نیروهای دشمن و آزاد سازی بخشی از خاک عراق را می توان نام برد.

همچنین نزدیک شدن به راه های اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن، افزایش کارآیی یگانهای خودی، ضعیف شدن دشمن و به دست آوردن ابتکار عمل در منطقه یاد شده از دیگر اهداف انجام این عملیات آفندی موفق و ارزشمند می باشد.

مرحله نخست عملیات قادر در روز 23 تیر ماه 1364 و با هدایت و کنترل قرارگاه مشترک ارتش و سپاه «قرارگاه حمزه سید الشهدا» و با فرماندهی مقتدرانه شهید سپهبد «علی صیاد شیرازی» در منطقه عمومی سیدکان با رمز مقدس «یا صاحب الزمان (عج)» آغاز شد.

این عملیات مهم در تاریخ هشتم مرداد 1364بعد از 17 روز تلاش خستگی ناپذیر رزمندگان اسلام با موفقیت به پایان رسید.

در این عملیات و همچنین عملیات قادر دو، 15 فروند بالگرد هوانیروز با 437 ساعت پرواز در 760 نوبت ضمن انهدام ادوات زرهی و سنگرهای دشمن، تعداد 353 مجروح و هزار و 563 رزمنده را ترابری و نزدیک به 15 تن آذوقه و مهمات را جابجا کردند.

از نتایج این عملیات موفق آفندی دست یابی به پایگاه های منطقه و آزادسازی ارتفاعات باشکین، سرسپندار بربزین دوست و حصار دوست، تصرف بخشی از خاک عراق و نزدیک شدن به آماد راههای اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن اشاره کرد که به دلیل پاتک های سنگین مواضع تصرفی تثبیت نشده بود.

همچنین در این عملیات تعداد هزار و 250 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده و 20 نفر نیز به اسارت رزمندگان ارتش اسلام در آمدند.

رزمندگان اسلام در این عملیات توانستند سه فروند هواپیما، چهار دستگاه تانک، سه عراده توپ و 67 دستگاه خودرو به همراه تعدادی از پایگاه ها و زاغه های مهمات از جمله ضایعات انهدامی رژیم بعثی عراق را منهدم کنند.

در این عملیات ارزشمند سربازان ولایت در ارتش جمهوری اسلامی ایران با همراهی و مشارکت رزمی و تاکتیکی یگانهای سپاه پاسداران توانستند باردیگر اقتدار رزمندگان غیور اسلام را در جبهه های جنگ تحمیلی به نمایش بگذارند.

یازده تیپ و دو لشگر مجهز ارتش عراق نیز در این عملیات متحمل ضربات شدید رزمندگان ارتش شدند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها