عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر هم آب داریم، باید بدانیم چه نوع کشتی انجام بدهیم گفت: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان هندوانه برداشت می شود. در حالی که نه تنها نباید خوشحال بشویم، بلکه باید تاسف بخوریم. آیا آقایان نمی دانند برای یک کیلو هندوانه که به دست مصرف کننده می رسد، چند لیتر آب مصرف می شود؟ اکنون هر لیتر آب در بطری آب چه قیمتی دارد و مردمی که در سیستان و بلوچستان با کمبود آب رو به رو هستند، چه پولی برای آب آشامیدنی می پردازند؟
کد خبر: ۶۹۵۱۹۷
فراموشی حوزه مدیریت اّب در استان سیستان و بلوچستان

عباس پاپی زاده پالنگان نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در ایران حدود 95 میلیارد متر مکعب آب قابل استفاده برای حوزه کشاورزی، آب شرب و صنعت داریم، گفت: نزدیک به 90 درصد این آب در حوزه کشاورزی و 10 درصد بقیه در حوزه آب شرب و صنایع مصرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه زمین زیاد داریم، اما نمی توانیم سطح اراضی کشاورزی را توسعه بدهیم مگر آنکه از آب موجود به نحو بهتری استفاده کنیم، افزود: باید بازدهی 84 میلیارد متر مکعب آبی که در اختیار بخش کشاورزی است با فناوری و روش آبیاری نوین بالا ببریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بهره برداری از آب در بخش کشاورزی در کشورما حدود 35 درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته بهره برداری از آب بیش از 45 درصد است، گفت: اکنون 65 درصد آبهای کشور در بخش کشاورزی هدر می رود که اگر آنرا به 55 درصدجهانی برسانیم، به میزان یک سوم بهره برداری ما بیشتر می شود و می توانیم یک سوم زمین های کشور را کشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این میزان آب کشور را نباید در کاشت روش های سنتی به کار ببریم بلکه باید در روش های روز از جمله کشت گلخانه ای به کار بگیریم، افزود: با روش گلخانه ای تا 10 برابر می توانیم کشت و برداشت انجام بدهیم. به عنوان مثال در یک هکتار زمین در خوزستان می توانیم 30 تن خیار برداشت کنیم اما اگر همین کار را در گلخانه انجام بدهیم می توانیم 300 تن خیار با آب کمتر برداشت کنیم.

پاپی زاده با تاکید بر اینکه در تولید برخی محصولات کشاورزی باید بازنگری داشته باشیم، گفت: متاسفانه آمایش سرزمین در کشور انجام نشده است. در نتیجه نمی دانیم در کدام قسمت کشور توان آبیاری خوبی داریم، در کدام قسمت کشور آب زیر زمینی داریم و یا شاید اصلا آب نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر هم آب داریم، باید بدانیم چه نوع کشتی انجام بدهیم، افزود: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان هندوانه برداشت می شود. در حالی که نه تنها نباید خوشحال بشویم، بلکه باید تاسف بخوریم. آیا آقایان نمی دانند برای یک کیلو هندوانه که به دست مصرف کننده می رسد، چند لیتر آب مصرف می شود؟ اکنون هر لیتر آب در بطری آب چه قیمتی دارد و مردمی که در سیستان و بلوچستان با کمبود آب رو به رو هستند، چه پولی برای آب آشامیدنی می پردازند؟

نماینده دزفول با طرح این پرسش که یک کیلو هندوانه تولید شده در سیستان و بلوچستان آیا بیشتر از 200 تومان از کشاورز خریداری می شود، گفت: برای تولید یک کیلو هندوانه در منطقه خشکی که مردم آب شرب ندارند، حداقل 200 لیتر آب مصرف شده است بنابراین به شدت از جهت حساب سود و زیان تولید نه تنها برآورد درستی انجام نمی دهیم بلکه حتی به آن فکر هم نمی کنیم بنابراین مدیریت در حوزه آب در استان سیستان و بلوچستان فراموش شده است.(شریان نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها