امسال سال خوبی برای جنگل‌های کشور نخواهد بود؛ آفت و بیماری هنوز در دل جنگل ریشه می‌دواند و مهار نشده که کارشناسان نسبت به افزایش آمار آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال هشدار می‌دهند، به این شکل که بیماری زغالی بلوط در غرب کشور تاکنون زمینه را برای قطع یکصد هزار اصله درخت فراهم کرده یا در شمال کشور نیز اوضاع تعریفی ندارد، برای نمونه بیش از۵۰ هزار هکتار از توده‌های شمشاد در جنگل‌های شمال آلوده به نوعی قارچ شده‌اند، به همین دلیل باید نسبت به خطر انقراض این گونه گیاهی نیز هشدار داد.
کد خبر: ۶۹۴۷۳۱
رقص آتش در جنگل‌های کشور

نکته اینجاست که امسال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رشد چشمگیرتری داشته و جدی‌تر از هر سالی زمینه نابودی اندک باقی مانده جنگل‌های کشور را هموار کرده است. براساس آماری که مسئولان سازمان جنگل‌های کشور اعلام کرده‌اند، دست‌کم آمار آتش‌سوزی در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 50 برابر رشد داشته است.

این در حالی است که توان و قدرت سازمان جنگل‌ها برای مهار آتش‌سوزی‌ها تغییر نکرده، به همین دلیل باید گفت مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها، دغدغه مسئولان و جزو اولویت‌های آنها نیست؛ زیرا با این‌که چند دهه از عمر سازمان جنگل‌های کشور می‌گذرد، تاکنون در این سازمان یگان تخصصی مقابله با آتش‌سوزی جنگل تشکیل نشده است؛ هرچند سازمان جنگل‌ها همیشه از کمبود نیرو و نداشتن امکانات گلایه کرده است، اما باید تاکید کرد مسئولان این سازمان نیز آن طور که باید و شاید برای رفع این کمبودها تلاش نکرده‌اند برای نمونه آنها می‌توانند با بردن لایحه‌ای به مجلس راه را برای حل مشکلات کنونی خود هموار کنند.

افزون بر این باید در این میان به نقش شهروندان نیز در آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کشور اشاره کرد،زیرا مرور حوادث آتش سوزی جنگل ها بیانگر این است که اغلب آتش سوزی​ها از کنار جاده و محل تردد شهروندان شروع شده، به همین دلیل می توان گفت حدود 80 درصد عامل حریق در سطح کشور عامل انسانی است.

این آمار بخوبی بیانگر فقر فرهنگی شهروندان نسبت به استفاده از منابع طبیعی کشور است و ازاین حکایت دارد که تفریح شهروندان معمولا با خطر برای جنگل همراه است،زیرا اغلب آنها اصرار به روشن کردن آتش در جنگل و مراتع کشور دارند، این درحالی است که می توان بدون روشن کردن آتش نیز از طبیعت لذت برد.

بنابراین باید از مسئولان خواست برای کاهش آمار آتش سوزی در کشور در کنار تجهیز سازمان جنگل ها به «یگان تخصصی اطفای حریق جنگل» برای بالابردن فرهنگ حفظ منابع طبیعی شهروندان نیز برنامه ریزی کنند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها