وزیر نیرو با بیان این که در بخش عرضه و تامین آب و برق در کشور سرمایه گذاری های زیادی انجام شده است ،شیوه مصرف را مطابق قواعد منطقی ندانست و گفت که در این دوبخش بیش از حد مصرف می کنیم.
کد خبر: ۶۹۴۵۰۷
شیوه مصرف آب و برق منطقی نیست

حمید چیت چیان به عنوان سخنران پیش ازخطبه های نماز جمعه این هفته تهران، افزود: این میزان مصرف در حالی است که با همین سطح رفاه و تولید می توانیم محصولات را با آب کمتری تولید کنیم.

وی با بیان این که آب و برق دو کالای بسیار حیاتی و مهم هستند که تامین آنها در سراسر کشور به عهده وزارت نیرو است ، اظهار داشت: آب وبرق نه فقط در رفاه و آسایش مردم نقش اساسی دارد بلکه این دو خدمت از ارکان و زیرساخت های اساسی توسعه اقتصادی هر کشوراست.

وی با بیان اینکه، فعالیت های صنعتی، کشاورزی و خدمات نیازمند آب وبرق هستند، تصریح کرد:کوچکترین خدشه درتامین این دو خدمت بزرگ و زیر ساختاری لطمات بزرگی به بخش های اقتصادی و اجتماعی وارد می کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال های پس ازپیروزی انقلاب پیشرفت های بزرگ و مهمی برای تامین این دو خدمت صورت گرفته و سرمایه گذاری های زیادی در این بخش ها انجام شده است، گفت: کشور در فناوری های آب و برق به پایه خوداتکایی رسیده ، به گونه ای که بزرگ ترین سدها در کشور احداث شده و پست ها و شبکه های برق و آب در مرحله طراحی، اجرا و بهره برداری توسط متخصصان ایرانی انجام می شود.

وی با اشاره به بیش از30 میلیون مشترک تحت پوشش شبکه برق و فعالیت460 واحد بزرگ نیروگاهی در کشور تصریح کرد:ظرفیت نصب شده تولید برق 71 هزار و 400 مگا وات است و ایران در این زمینه رتبه 14 جهان را دارا است.

چیت چیان اظهارداشت: دربحش آب بیش از 340 سد توسط وزارت نیرو احداث شده و هم اکنون نیز در حال احداث 129 سد هستیم .

وی با بیان این که بیش از 33 میلیارد متر مکعب آب توسط سدها تنظیم و در اختیار بخش های مختلف قرار می گیرد و 18 میلیون مشترک شامل 23 میلیون واحد تحت پوشش خدمات آب شهری قرار دارند ، گفت: هیچ شهر و روستایی در کشور نیست که در شمول خدمات آب و برق کشور قرار نگرفته باشد.

به گفته وزیرنیرو ایران در بخش برق بیش از 200 هزار میلیارد تومان و در بخش آب حدود100 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه، دربیشتر کشورها کشاورزی به صورت دیم انجام می شود، ادامه داد: این در حالی است که ایران در سطح زیر کشت آبی رتبه چهارم را دارد و 8.2 میلیون هکتار در سراسر کشورزیر کشت آبی است.

چیت چیان گفت:هر چند ایران از نظر منابع انرژی فسیلی غنی است و سرمایه گذاری های زیادی هم در این بخش انجام داده اما از نظر منابع آبی فقیر است البته سرمایه گذاری های زیادی انجام شده تا خدمات به خوبی ارایه شود.

وزیر نیرو با طرح این سوال که آیا کافی است به ظرفیت ها و سرمایه گذاری شده این دو بخش تکیه کنیم و آیا نیازی به توجه به نحوه مصرف نیست؟، ادامه داد:دانشمندان معتقدند اگر کشوری 40 درصد منابع آب تجدید شونده را مصرف کند منابع آب در آن کشور در حال پایدار است اما در ایران از این حد عبور کردیم و 80 درصد منابع را مصرف می کنیم و این مشکلات حادی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ،آب در بسیاری از تالاب های ایران بیش از حد استفاده شده است،گفت: سطح آب های زیر زمینی پایین آمده و 298 دشت دارای بیلان منفی منابع زیر زمینی است ضمن آنکه جریان آب سطحی در روخانه ها نسبت به متوسط 46 سال گذشته به کمتر از نصف رسیده است.

چیت چیان افزود:درحالی که از یک سو با افزایش مصرف آب مواجه هستیم از طرفی به دلیل خشکسالی ،میزان سرانه آب تجدید پذیرنده کاهش یافته است.

به گفته وی، مصرف آب در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است به نحوی که مصرف آب شهری به ازای هر نفر در روز 250 لیتر می رسد که این رقم در آلمان 159 لیتر است.در ایران بیش از 1.5 برابر کشوری مثل آلمان آب استفاده می شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد:92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و این در حالی است که راندمان آب در ایران 33 درصد است .

به گفته چیت چیان در دنیا به ازای هرهکتار برنج کاری 15 هزار متر مکعب آب مصرف می شود و این رقم درایران 25 هزار متر مکعب است.

وی با تاکید بر اینکه غیر از مصرف کمیت آب ، در حفاظت کیفی آب نیز تجه کافی نداریم ، اظهارداشت: فاضلاب صنعتی، سموم و کودهای شیمیایی که اضافه به محصولات داده می شود منجر به آلودگی بیشتر منابع آب شده و این زنگ خطر است.

وزیر نیرو ادامه داد که مصرف انرژی و آب در ایران همراه با اسراف است در حالی که احادیث ، شیوه و سنت بزرگان دین گواه برجلوگیری از اسراف است.

وی با بیان اینکه ،محدودیت های آب نتیجه اعمال و رفتار خودمان است ، گفت: باید در شیوه مصرف تجدید نظر کنیم و البته رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز ما را به این امر هدایت می کند.

وی با بیان اینکه اگر راندمان آب در کشاورزی اضافه نشود نیاز به واردات منابع غذایی افزایش می یابد، افزود:بر اساس تعالیم دینی ، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مطالعات کارشناسی چاره ای جز صرفه جویی نداریم البته صرفه جویی به معنای ریاضت نیست بلکه درست مصرف کردن است.

وزیر نیرو درباره راهکار های صرفه جویی واستفاده بهینه از آب گفت:تبدیل شیوه های غرقابی به آبیاری تحت فشار ، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه ای ، تغییر کشت های بسیار آب بر به کشت هایی که کمتر به آب نیاز دارند،جلوگیری از واریز شدن ضایعات و فاضلاب ، استفاده از شیرها و سردوش هایی که مصرف کمتری دارند و جدا سازی سامانه تامین مورد نیاز فضای سبز شهرها و مصارف صنعتی از مصارف شرب از راهکارهای صرفه جویی به شمار می رود.

چیت چیان گفت: همچنین آب افرادی که بیش از اندازه مصرف می کنند و باعث تضییع حقوق دیگران می شود باید قطع شود ضمن آنکه بازچرخانی مکرر آب در بخش های صنعتی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وزیر نیرودرباره مصرف برق نیز اظهارداشت: مصرف برق سالانه هشت درصد افزایش می یابد و این در حالی است که باید در تمام ساعات ،مصرف را کنترل کنیم و کنترل مصرف برق وسایل سرمایشی ادارات مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اظهارامیدواری کرد با همکاری مردم ، از نظر مصرف جزو کشور های پیشرو قرار گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها