تا به حال فکر کرده‌اید با پولی که هم‌اکنون برای برخی خودروهای داخلی می‌پردازید، چه خودروهایی را در دنیا می‌شود خرید و با چه شکل و شمایل و امکاناتی؟
کد خبر: ۶۹۲۹۵۸
میان ماه من تا ماه گردون...

به عبارت دیگر با همین دلار 3100 تومانی در بازار آزاد، اگر وجه پرداختی برای برخی خودروهای داخلی را به دلار تبدیل کنید، چه طیفی از خودروهای متنوع خارجی در برابرتان قرار خواهد داشت؟ این ضرب و تقسیم ساده، ما را به واقعیت‌های جالبی می‌رساند که خواندن آن خالی از لطف نیست؛ خواندنی که البته لبخندی تلخ و تاسف‌‌انگیز بر لب بسیاری از ما می‌نشاند.

شورای رقابت دو روز پیش قیمت‌های جدید برخی خودروهای پرمتقاضی در بازار را اعلام کرد. بر این اساس حداکثر قیمت کارخانه‌ای خودروهایی چون پژو 206، پژو پارس، سمند، رانا و ام‌وی‌ام و سایر خودروهای هم کلاس آنها که جزو خودروهای متوسط به بالا و پرتقاضای قشر متوسط محسوب می‌شود، حداکثر حدود 43 میلیون و 500 هزار تومان است.

اگر این رقم را بر دلار 3100 تومانی تقسیم کنیم به عدد گردشده 14 هزار دلار می‌رسیم. حال ببینید خبرگزاری فارس با این قیمت چه خودروهایی را در بازار بین‌المللی برای ما جستجو کرده است.

البته در پایان این گشت و گذار پر آه و افسوس از دولت و مسئولان بپرسید چرا به اسم حمایت از تولید ملی، در این 30 سال گذشته آن‌طور که باید صنعت خودرو را در فشار واقعی قرار نداده‌اند تا به استفاده رانتی از بازار انحصاری که در اختیار دارند، خاتمه داده و با تعیین یک ضرب‌الاجل، آنان را موظف به ارتقای کیفیت جهانی و کاهش قیمت از طریق بهره‌وری کنند؟ تا کی باید مصرف‌کنندگان ایرانی به اسم حمایت از تولید، خودروهای گران و ناایمن سوار شوند؟ آیا وقت آن نرسیده تعرفه واردات خودرو طوری کاهش یابد که دسترسی مردم به خودروهای باکیفیت تسهیل شده و ضمنا ماراتن رقابت واقعی میان خودروسازان خارجی با رقبایشان شکل بگیرد؟

بهمن موسوی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
كیان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
۰
۰
آقا كدام تولید ملی (دوتا شركت مونتاژ كارشدند صنعت خودرو ایران ) با این خودروهای بی كیفیت سالیانه آمارتلفات الا ماشاله حقوق یك ماه كفاف هزینه تعمیرات وهزاران عواقب دیگه رانمی ده مردم بیچاره چی میكشن از بی تدبیری این مسئولین صنعت خودرو
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
۰
۰
متاسفم برای این دولت كه مردم ما رو فقط داره عقب افتاده تر میكنه
پراید و پژو سمند شد ماشین اینها فقط از نظر ما مردم گاری هستن
متاسفم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها