کاهش پرندگان مهاجر نگران کننده است

تالاب انزلی دلتنگ مهمانهایش + عکس

ورود هر روزه آلاینده‌هایی همچون پساب‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی از طریق 11 رودخانه گیلان به تالاب انزلی موجب شده است که این تالاب طی سال‌های اخیر با آلودگی‌های زیادی دست و پنجه نرم کند؛ معضلی که به همکاری ایران و ژاپن برای احیای این تالاب منجر شد.
کد خبر: ۶۹۲۲۵۸
پاکسازی تالاب انزلی با همکاری ژاپنی‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به این که حجم رسوبات انزلی در برخی نقاط این تالاب، موجب کاهش 8 تا 9 متری عمق تالاب شده است، گفت: ریختن زباله‌های بزرگ نظیر لاستیک، ماشین‌ها و مبل و صندلی، زخم دیگری است که سهل‌انگاران به تالاب وارد می‌کنند. این در حالی است که برخی روستاییان اطراف این تالاب نیز زباله‌هایشان را به این اکوسیستم ارزشمند می‌ریزند.

محمدرضا برجی در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: با همکاری آژانس بین‌المللی ژاپن، احیای مرحله اول تالاب انزلی به پایان رسیده و عملیات اجرایی مرحله دوم این طرح نیز از ماه گذشته آغاز شده است.

در همین زمینه نمایندگان شرکت ژاپنی جایکا با حضور در شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با شرایط جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای همجوار تالاب انزلی به منظور مدیریت اکولوژیک این تالاب آشنا شدند.

نماینده شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با اشاره به این که طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با مشارکت کشورهای ایران و ژاپن اجرایی خواهد شد، گفت: هم‌اکنون طرح جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در روستاهای پاشاکی، لاهیجان و ویرمونی آستارا در حال اجراست.

مرتضی حسینی‌پور با اشاره به وجود برخی مشکلات و موانع برای ایجاد تاسیسات دفع بهداشتی فاضلاب در روستاهای گیلان، افزود: بی‌شک فاضلاب روستاهایی که در همجواری تالاب انزلی قرار دارد، می‌تواند موقعیت زیست‌محیطی این تالاب را با خطرات بیشتری مواجه کند.

تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران، در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها