سؤالات شرعی مخاطبان درباره احکام پوشش و آرایش

ریش پروفسوری چه حکمی دارد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتقادهای گروه موسوم به «دلواپسان»، ضرورت اصلاح فضای فرهنگی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: نگرانیهای ما عمیق تر از آنها است. آنها نگران هستند که چرا حجاب اینگونه است و برخی از زنان ساپورت می پوشند، اما در مقابل، ما موافق اصلاح فضای فرهنگی جامعه هستیم و نگرانی های ما عمیق تر از این حرف ها است.
کد خبر: ۶۹۱۸۲۰
وزیر ارشاد: مشکل ما ساپورت نیست

به گزارش ایرنا، «علی جنتی» عصر پنجشنبه در همایش «ما دل آرامیم» حزب مردم سالاری با اشاره به اجتماع چندی پیش برخی افراد در قم و تهران تحت عنوان همایش «دلواپسین» اظهار داشت: «من پس از همایش دلواپسان، مقاله ای در روزنامه ایران نوشتم و تاکید کردم که ما هم نگرانیم، اما نگرانی ها متفاوت است.»

وی افزود: «آنها نگران هستند که چرا حجاب اینگونه است و برخی از زنان ساپورت می پوشند، اما در مقابل، ما موافق اصلاح فضای فرهنگی جامعه هستیم و نگرانی های ما عمیق تر از این حرف ها است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما نگران آینده وضع اقتصادی و جوانان بیکار و ناتوان در امر ازدواج هستیم و معتقدیم همین مسائل، فساد اصلی است چون اگر فساد در جامعه زیاد شود، سن روسپی گری پایین می آید که آن هم به سبب فقر است.

جنتی گفت: «ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که پس از 35 سال به عنوان حکومت دینی و با داشتن 50 شبکه ملی و استانی در رادیو و تلویزیون و دهها نشریه مدعی ارزش های اخلاقی، جامعه دچار دروغ پردازی است؛ اینها مایه نگرانی است.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی باید از این آقایان بپرسد شما در 35 سال گذشته چه کار کرده اید که امروز وضعیت اینگونه است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما نگران فروپاشی خانواده ها هستیم و می دانیم در برخی از مناطق تهران از هر سه ازدواج، یکی منجر به طلاق می شود و در کل کشور این آمار به 25 درصد می رسد.

جنتی با بیان اینکه مشکلات را باید ریشه یابی کرد، گفت: باید بررسی کنیم چرا بنیان خانواده در جامعه ما متزلزل شده است؟!.

وی با بیان اینکه ما نسبت به آینده خوش بین هستیم، افزود: با این حال، دولت باید چندین سال کار کند که وضعیت جامعه از زیر صفر، به صفر برسد.

گوش دولت برای شنیدن صداهای مخالف باز است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گوش دولت برای شنیدن صداهای مخالف باز است، گفت: افراد در نوشتن یا بیان مطالب آزادند و این مردم هستند که باید در باره همه مسائل قضاوت کنند، همانگونه که در انتخابات سال 92، آن را به اثبات رساندند.

وی با بیان اینکه انتخابات 24 خرداد 92، فصل نوینی در تاریخ سیاسی کشور پدید آورد، افزود: دولت در شرایطی روی کار آمد که کشور در حوزه های مختلفی همچون اقتصاد، سیاست و فرهنگ دچار مشکلات فراوانی بود.

جنتی یادآور شد: کشور از نظر اقتصادی در سال 91، رشد منفی 6.8 درصدی داشت و از نظر سیاست خارجی با بسیاری از کشورها دچار سردی روابط شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر تحریم های ظالمانه از سوی قدرت های جهانی، تحریم های خودساخته ای هم در داخل کشور ایجاد شده بود.

وی خاطرنشان کرد: فضای انقباضی در کشور به حدی بود که بسیاری از فرهیختگان و هنرمندان ناامید از ابراز اندیشه خود بوده و با دستگاه های فرهنگی قهر کرده بودند.

جنتی یادآور شد: رابطه نخبگان کشور هم اینگونه بود و بسیاری از آنها حتی طی هشت سال گذشته، یک بار هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیامده بودند.

وی اظهار داشت: اما، امروز با افرادی مواجه هستیم که در هر قدمی که دولت بر می دارد، چه در سیاست خارجی یا گشایش اقتصادی در کشور یا بازکردن فضای فرهنگی، اظهار نگرانی و دلواپسی می کنند، حال آنکه اینها در طول هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم، اظهار نگرانی نمی کردند.

برخی فرار به جلو می کنند

جنتی گفت: افرادی که در هشت سال گذشته مرتبا سیاست های دولت را توجیه می کردند، امروز از سیاست های خارجی و فرهنگی کشور ابراز نگرانی کرده و فرار به جلو می کنند و به عنوان مدعی خودشان را نشان می دهند.

وی افزود: بسیاری از فیلم هایی که این افراد به آن اعتراض می کنند، در گذشته ساخته شده است چرا که ساخت یک فیلم چندین سال طول می کشد، اما آنان حالا نگران انحطاط سینمای کشور هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: کتاب هایی که در گذشته مجوز گرفته، امروز مورد اعتراض قرار می گیرد، به گونه ای که 12 کتاب «صادق هدایت» در دولت نهم مجوز گرفته و دراین دولت نیز تجدید چاپ نشده است؛ اما فریاد برخی بلند است که چرا دولت اجازه می دهد کتاب های این نویسنده چاپ شود.

جنتی گفت: توهین های زیادی به مقدسات در دولت های نهم و دهم می شد، اما هیچ کس حرفی نمی زد ولی اکنون برخی با این ادعا که اسلام در حال از بین رفتن است، تمام فریادها را بر سر این دولت می کشند.

تلاش کردیم کرامت و منزلت انسان ها را حفظ کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش در همایش ˈ ما دل آرامیمˈ گفت: دولت در این دوره تلاش کرده است کرامت و منزلت انسان ها را حفظ کند و به اساتید، هنرمندان، نخبگان و فرهیختگان جامعه احترام بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر صاحب فکر و اندیشه هستید، می توانید بیان کنید و بنویسید. این فضایی است که دولت ایجاد کرده است تا همه سلایق در آن حضور داشته باشند.

جنتی با بیان اینکه در گذشته در بسیاری از جشنواره ها، معمولا از یک سلیقه خاص حمایت می شد، تصریح کرد: در دولت یازدهم، رویه برخلاف این امر بوده و از تمامی سلایق استقبال شده است.

وی افزود: همه کسانی که به نظام، انقلاب و قانون اساسی معتقدند باید صحنه فعالیت برایشان باز باشد تا بتوانند مطالبشان را بیان کنند.

جامعه به آینده امیدوار شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حداقل کاری که طی 10 ماه گذشته انجام شده، ایجاد امید در دل فرهیختگان و اصحاب فکر و اندیشه بوده است تا تمامی حرف های خود را بزنند و خلاقیت هایشان را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: امسال در نمایشگاه کتاب به غیر از دو ناشر که آنها هم ممنوعیت از جانب دستگاه قضایی داشتند، تمامی ناشران بودند، این در حالی بود که در سال گذشته 50 ناشر نمی توانستند در نمایشگاه شرکت کنند.

جنتی اظهار داشت: گاهی به دلایل واهی جلوی انتشار کتاب را می گرفتند، اما هم اکنون تلاش شده است با همفکری اهل نظر، از خرده گیری های نابجا جلوگیری شود.

مدت زمان تاسیس موسسه فرهنگی به دو ماه رسیده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در گذشته برای تاسیس موسسات فرهنگی گاهی دو سال زمان لازم بود اما هم اکنون ظرف دو ماه این کار انجام می شود که مدت زمان مورد اشاره نیز به دلیل پروسه استعلام است.

وی خاطرنشان کرد: سعی کرده ایم موانع و رویه های نادرستی که در گذشته بود را کنار بگذاریم و بر مبنای قانون مداری و ضابطه مندی کارها را انجام دهیم.

جنتی ادامه داد: در حوزه های فرهنگی کارهای بسیاری شده است تا این دغدغه ها به تدریج برطرف شود.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت گفت: بازسازی برخی نهادها و ساختارها کاری بسیاری دشوار و زمانبر است اما باید جامعه را قانع کرد که صبر کنند تا دولت گام هایش را بردارد.

حاشیه سازی، مشکل کنونی دولت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی، حاشیه سازی علیه دولت است، گفت: متاسفانه در حوزه فرهنگ، همه اظهار نظر می کنند.

وی افزود: لیلا حاتمی با ظاهری پوشیده و مناسب در خارج از کشور غافلگیر می شود و با یک فرد 86 ساله روبوسی می کند. با این حال، در داخل از من می پرسند که چرا این اتفاق افتاده است در حالی که نه من او را اعزام کرده ام و نه اینکه او کارمند دولت است.

جنتی خاطرنشان کرد: به جای اینکه افتخار کنند یک هنرمند ایرانی در یک جشنواره بین المللی به عنوان داور حضور دارد، بلافاصله تا یک خطایی می شود دنبال آن هستند که حواشی زیادی ایجاد کنند.

دولت عمل به سیاست های ابلاغی رهبری را راه نجات کشور می داند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش اظهار داشت: سیاست های کلان اقتصادی که رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی بیان کرده اند، پایه و اساس مناسبی برای حرکت است و دولت تمامی موارد مطرح شده را قبول دارد و معتقد است راه نجات کشور عمل به این سیاست ها است.

جنتی در مورد اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی هم گفت : در گذشته فقط پنج درصد واگذاری کارخانجات و شرکتها واقعی بود و بیشتر واگذاری ها به بخش های شبه دولتی صورت گرفته است.

وی افزود: در گذشته همچنین نیروهای ناکارآمد زیادی در بدنه دولت استخدام شدند و هم اکنون این امر یکی از معضلات دولت یازدهم شده است.

وزیر ارشاد با اشاره به اقدام دولت نهم برای انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: آن دولت ارگانی که بسیار مهم بود را از بین برد و هم اکنون جای خالی سازمانی که نگاه کلان به مسائل کشور داشته باشد، خالی است.

به دنبال شفاف سازی و پاسخگویی هستیم

جنتی خاطرنشان کرد: شفافیت و پاسخگویی از اقداماتی است که دولت یازدهم به آن پایبند است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی در گسترش آن دارد.

وی در این زمینه به وضعیت پرداخت یارانه به مطبوعات اشاره کرد و اظهارداشت: تلاش شده است این امر با شفافیت انجام گیرد و بر همین اساس نیز وضعیت یارانه های پرداختی روی سایت قرار می گیرد.

جنتی افزود: در سایر بخش ها همچون کتاب و فیلم های سینمایی نیز این اقدامات را در آینده نزدیک انجام می دهیم تا تمامی فعالیت ها به صورت شفاف باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در همین راستا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را رییس جمهوری طی چند روز گذشته ابلاغ کرده است تا مطبوعات قانونا دسترسی به اطلاعات داشته باشند و دستگاه های قضایی نتوانند مانع این کار شوند.

تبلیغات ساماندهی می شود

جنتی تصریح کرد: در زمینه تبلیغات هم گاهی سلامت جامعه تهدید می شود و بسیاری از آگهی ها را به روزنامه ها می دهند که خوشبختانه لایحه قانون تبلیغات تهیه شده و به مجلس می رود تا این حوزه نیز ساماندهی شود.

وی با تاکید بر لزوم استقرار عدالت فرهنگی گفت: شرایطی را فراهم کرده ایم که اهالی مطبوعات از فرصت های برابر بهره مند شوند.

وزیر ارشاد افزود: علاوه بر این، توزیع امکانات فرهنگی را در کشور متعادل کرده ایم و هم اکنون بیشتر امکانات را به مناطق محروم می دهیم تا توازن برقرار شود.

وی در باره حوزه مطبوعات گفت: خوشبختانه هیات نظارت بر مطبوعات به طور مرتب تشکیل جلسه می دهد و در خصوص صدور مجوزها، مثبت عمل می کند.

جنتی گفت: هم اکنون بیش از شش هزار نشریه در کشور وجود دارد که مطلب منتشر می کنند.

وی در خصوص حوزه کتاب هم گفت: در این بخش هم رونق داشته ایم اما مشکل عمده در این بخش کمبود کتاب خوان است که البته شاید دلیل اصلی آن به قیمت کتاب های کاغذی باز می گردد و دولت در تلاش است این مشکل را با انتشار کتاب به صورت الکترونیکی برطرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
۰
۰
همچین می فرمایند 35 سال گذشته كه انگار این سال ها مملكت دست افراد دیگری بوده.
8 سال كه دست هاشمی بوده 8 سال هم دست خاتمی8 سال اول هم كه جنگ بوده .
پس وضعیت فرهنگی امروز اگر ناشی از عملكرد بد افراد بوده بخش عمده و اصلی آن برعهده خودتان است.
آقای فضلی این فرار رو به جلو است نه چیزی كه شما می گویید.
خداوند عاقبت همه مارا به خیر كند
ن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
۰
۰
بنام خدا
وزیر فرهنگ محترم بخدا ما تا این حد نگران ساپورت پوشان نیستیم كه در تبریز علاوه بر ساپورتی كه ایرانیها میپوشند اتباع كشورهای همسایه بخصوص ... كه برای معالجه (توریسم درمانی كذایی) به تبریز مراجعه میكنند با دامن های كوتاه و گاها نیز علاوه بر آن كاملا بدون حجاب و لباس توری در جامعه ظاهر می شوند بطوریكه دیگر حتی ساپورت پوشان نیز به چشم نمی آیند.
قابل ذكر است طی تماسهای تلفنی مكرر به پلیس 110 و همچنین پلیس امنیت 113 نیز اطلاع داده شده ولی متاسفانه گویا سیاستها در قبال اینها منفعل است.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
آقای وزیر فرهنگ!! شما كه دم از اصلاح می زنید آیا یكی از اصلاحات این نیست كه جلوی عرضه ی این گونه لباس ها را در كشور بگیرید؟!! آیا عرضه ی این لباسها در تمام نقاط كشور یك سیاست نیست؟!! چرا وقتی یك چیزی كه مناسب فرهنگ ما نیست بلافاصله در كل كشور منتشر می شود؟!! آیا هیچ غرضی پشت این كار نیست؟!! اتفاقی است؟!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها