صادرات شیرین
«جام‌جم» از صادرات و تولید عسل ایرانی و محصولات زنبور گزارش می‌دهد

صادرات شیرین

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زهر یکی از سمی‌ترین عنکبوت‌های جهان می‌تواند به نجات زنبورهای عسل در سراسر جهان کمک کند. از این زهر می‌توان به عنوان یک آفت‌کش طبیعی استفاده کرد که برای کشتن آفات سودمند است، اما به گرده‌افشان‌های بسیار باارزش طبیعت یعنی زنبورهای عسل ضرری نمی‌رساند.
کد خبر: ۶۹۱۳۵۴
نجات زنبورهای عسل به کمک زهر عنکبوت

جمعیت زنبورهای عسل چه زنبورهای عسل وحشی و چه زنبورهای عسل اهلی در جهان به دلایلی ناشناخته که دانشمندان در تلاش برای کشف و درک آنها هستند، در حال نزول است. در این میان یکی از مظنونین آفت‌کش‌های صنعتی هستند که ممکن است باعث مرگ زنبورهای عسل ‌شوند. سال گذشته دانشمندان اعلام کردند آفت‌کش‌های خاصی که برای محافظت از محصولات یا کندوهای عسل استفاده می‌شود، می‌تواند مدارهای مغزی زنبورهای عسل را دچار مشکل کرده و بر حافظه و مهارت‌های جهت‌یابی آنها که زنبور برای پیدا کردن غذا به آنها نیازمند است اثرات سوء گذاشته و کل کندوهای عسل را در معرض خطر نابودی قرار دهد.

در نتیجه این تحقیقات، اتحادیه اروپا استفاده از برخی آفت‌کش‌ها را به طور موقت ممنوع اعلام کرد. اکنون تیمی به سرپرستی متخصصان دانشگاه نیوکاسل انگلیس دریافته‌اند یک آفت‌کش زیستی مشتق شده از زهر عنکبوت قیف‌ساز (یکی از مرگبارترین عنکبوت‌های استرالیا) و پروتئینی از گیاه snowdrop سازگار با زنبورهای عسل بوده و خطری برای آنها ایجاد نمی‌کند.

دانشگاه نیوکاسل طی بیانیه‌ای اعلام کرده قرار گرفتن زنبورهای عسل در معرض دزهای بالا و مزمن این آفت‌کش زیستی و فراتر از چیزی که آنها در مزارع کشاورزی تجربه کرده‌اند هیچ اثر خاصی بر بقای زنبورهای عسل نداشته و اثرات به‌جا مانده بر یادگیری و حافظه آنها آن‌قدر کم است که قابل اندازه‌گیری نیست.

پیش از این مشخص شده بود آفت‌کش زیستی با وجود این که برای از بین بردن تعدادی از آفات کلیدی بسیار موثر است، اما برای انسان مضر نیست. زنبورهای عسل به همراه حشرات حدود 80 درصد کل گرده‌افشانی‌های جهان را انجام می‌دهند. بدون آنها بسیاری از درختان میوه قادر به ثمردهی نبوده یا کشاورزان مجبورند با دست گرده‌افشانی آنها را انجام دهند. حداقل 70 درصد محصولات غذایی اصلی و موردنیاز انسان توسط زنبورها گرده‌افشانی می‌شود. در سال 1385 ارزش اقتصادی خدمات گرده‌افشانی انجام شده توسط زنبورهای عسل 208 میلیارد دلار برآورد شده بود.

منبع: phys org

newsQrCode
برچسب ها: زنبور عسل
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها