الشرق الاوسط تحلیل می کند:

سه هفته حساس و سرنوشت ساز برای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مسأله عراق موضوع مذاکرات ایران و 1+5 در وین نخواهد بود.
کد خبر: ۶۹۱۱۵۷
عراق موضوع مذاکرات ایران و 1+5 در وین نخواهد بود

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوالی در مورد گزارشات منتشر شده اخیر مرتبط با ارسال سلاح از ایران به عراق، گفت: من تاکنون چنین چیزی را از سوی مقامات ایرانی نشنیده‌ام. اما تاکید ما برای کمک به بحران عراق این است که هر کشوری از جمله ایران اگر می‌خواهد از آن‌ها حمایت کند باید به ارتش عراق و نیروهای امنیتی دولت این کشور کمک کند نه شبه‌نظامیان و یا دیگر گروه‌های مسلح.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین در مورد دور ششم مذاکرات ایران و گروه 1+5 که از امروز در وین پایتخت اتریش آغاز می‌شود، اظهار کرد: ما تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای رسیدن به نتیجه تلاش می‌کنیم. همان‌طور که وزیر امور خارجه در مقاله خود در واشنگتن پست گفته است، در این دوره از مذاکرات دیدارهای دوجانبه‌ای را با ایرانی‌ها و شرکایمان در 1+5 برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدارهای دوجانبه با مقامات ایرانی درباره مسأله عراق و سوریه گفت‌وگویی انجام خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: دیدارهای دوجانبه در مورد مذاکرات هسته‌ای خواهد بود. همان گونه که تاکنون بوده است این مذاکرات بر روی مسائل هسته‌ای تمرکز داشته است.

هارف تاکید کرد: موضوع عراق جزء موارد موردبحث مذاکرات هفته جاری در وین نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از طریق دیگری با مقامات ایرانی در خصوص مسأله عراق به‌عنوان مثال در جریان سفر کری به این کشور گفت‌وگو کرده است یا نه، گفت: تا آنجایی که من می‌دانم خیر. ما پیش از این گفته‌ایم که برای مذاکره با ایرانی‌ها آماده‌ایم اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مقاله روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود توافق هسته‌ای با ایران هنوز ممکن است، بیان کرد: دلیل این حرف این بوده است که زمان ما رو به پایان است. جان کری در این مقاله گفته بود که اختلافات زیادی هنوز وجود دارد و ما نمی‌دانیم که ایرانی‌ها چه انتخابی خواهند داشت.

هارف در سخنان خود با اشاره به سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت که توافق هسته‌ای مکمن است اما زمان ما تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه رو به پایان است.

وی تاکید کرد: تمرکز ما برای رسیدن به توافق نهایی 20 ژوئیه است. ما مصمم به انجام این کار تا 20 ژوئیه هستیم. اما همان‌طور که وزیر امور خارجه گفته است تمدید توافق اولیه ژنو تنها در صورت موافقت تمام طرف‌های مذاکره‌کننده ممکن خواهد بود.

هارف در پایان در مورد محورهای گفت‌وگوی تلفنی جان کری و وزیر امور خارجه روسیه گفت: من اطمینان دارم که موضوعات زیادی مورد بحث خواهد بود و به طور قطع اوکراین از موضوعات ا‌صلی است. شاید موضوع ایران، عراق و سوریه نیز در این گفت‌وگو مطرح شود. من باید این مسأله را بررسی کنم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها