گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

راز ریزگرد شبانه تهران

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون؛« دستورات جدید روحانی درباره بدهکاران بانکی»،«حق الارض ۱۰۰ هزار تومانی برای پارک در پیاده‌رو»،«دور ششم مذاکرات هسته ای از امروز در وین آغاز می شود»،«ولاسکو:هنوز هم به تیم ملی ایران افتخار می کنم» و «راز ریزگرد شبانه تهران» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۹۱۱۲۶
راز ریزگرد شبانه تهران

شرق:راز ریزگرد شبانه تهران

دوشنبه‌شب گذشته با غروب آفتاب، آسمان تهران را علاوه بر سیاهی شب، حجم وسیعی از گردوخاک هم دربر گرفت. این گردوخاک چون مهی غلیظ عمق دید را در شهر به میزان بسیاری کاهش داده بود. از ابتدای امسال این هشتمین باری بود که هوای تهران اینگونه گردوخاکی می‌شد. پیش از این در روزهای میانی خرداد به‌دلیل وزش بادهای شدید و وقوع توفان در تهران، اهالی این شهر چندین شب‌وروز آلوده به گردوخاک را تجربه کردند، پس از آن یک‌بار دیگر هم در شب اول تیرماه ساکنان بخش‌هایی از شهر آسمان تهران را دوباره اینگونه دیدند. حالا با اتفاقی که دوشنبه‌شب گذشته رخ داد به نظر می‌رسد ریزگردهای تهران قرار است به پدیده‌ای همیشگی برای این منطقه بدل شود. در همین رابطه از داوود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی کشور درباره دلایل و علت‌های بروز پدیده گردوخاک و چگونگی پیش‌بینی آن پرسیدیم، او در این رابطه به «شرق» گفت: «بروز پدیده گردوغبار مشابه آنچه در دوشنبه‌شب تهران به‌وقوع پیوست، به دلیل مقیاس کوچک و طول عمر کوتاهی که دارند از روزهای قبل قابل پیش‌بینی نیست، اما در زمان وقوع این پدیده، پایش و اطلاع‌رسانی شد، این پدیده ناشی از وزش باد همراه با گردوغبار بود. با این حال علت وقوع این گردوغبار بادی بود که سرعت چندانی هم نداشت و طبق محاسبات ما، سرعتی در حدود 13 متر بر ثانیه که برابر با 45 کیلومتر بر ساعت بود داشت، اما منجر به تولید گردوغبار شد.» به‌گفته رییس سازمان هواشناسی کشور، منشا تولید این گردوغبارها بیابان‌های اطراف کرج، حومه تهران و حوالی شهریار بود.
پرهیزکار همچنین چگونگی وقوع این پدیده را به این شکل توضیح داد: «یکی از دلایل اصلی که می‌تواند از منشاهای این پدیده به حساب آورد، شکل‌گیری یک توده پرفشار روی سواحل خزر است که باد را در کانال منجیل به سمت این منطقه هدایت می‌کند، در نهایت این جریان باد وقتی به بیابان‌های اطراف کرج و حومه تهران که می‌رسد منجر به تولید گردوغبار شده است، این جریان باد پیش از این هم به وقوع پیوسته است اما منجر به گردوغبار نشده بود، به اعتقاد من برای یافتن دلایل چرایی برخاستن خاک و غبار از این منطقه باید ببینیم کاربری زمین‌های این منطقه چه تغییری کرده است. ممکن است در این منطقه کارگاه‌هایی باشد که عامل تولید این غبار باشد، در هر صورت می‌توان گفت وضعیت خاک و زمین در این مناطق تغییر کرده و احتمال دارد تغییر کاربری، علت آن باشد. چراکه در حالت عادی بادی با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت نباید گردوخاک ایجاد کند.» او همچنین در پاسخ به این پرسش «شرق» که آیا در شب و روزهای آینده هم می‌توان انتظار بروز این پدیده در تهران را داشت، گفت: «وضعیت به‌صورت دایمی پایش می‌شود، طبق محاسبات ما حداقل در دو یا سه روز آینده احتمال وقوع چنین پدیده‌ای را نداریم چون شرایط ایجاد آن از بین رفته است.» علاوه بر رییس سازمان هواشناسی کشور، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز دراین‌باره به ایسنا گفت: «علت اصلی این گردوغبار معادن شن و ماسه در غرب استان تهران است که جزو کانون‌های داخلی ورود گردوخاک به تهران محسوب می‌شود.» سعید متصدی افزود: «سازمان حفاظت محیط‌زیست در عین حال که موضوع گردوغبار را در خارج مرزهای ایران پیگیری می‌کند، در داخل کشور نیز این کانون‌ها را مورد پیگیری قرار داده است این در حالی است که طی چندسال گذشته هیچ فعالیتی درخصوص کانون‌های داخلی گردوغبار صورت نگرفته است و آقایان همه تقصیرها را به گردن خارجی‌ها انداخته و گفته‌اند کانون‌های خارجی گردوغبار موجب ورود ریزگردها به کشور شده‌اند. باید کانون‌های داخلی ریزگردها را مهار کنیم که در این خصوص در مناطق جنوبی و غربی کشور برنامه تثبیت خاک در دستور کار قرار گرفته است.» گردوغباری که دوشنبه‌شب هوای تهران را در بر گرفته بود چنان غلظتی داشت که هوای تهران را در شرایط ناسالم و سپس اضطرار قرار داد. این موضوع را اطلاعات منتشرشده از سوی معاونت نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران و همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تایید می‌کند. وحید حسینی مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه به مهر گفت: «هوای پایتخت در روز سه‌شنبه با قرارگرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون روی عدد 190 در آستانه شرایط اضطرار قرار گرفت. این شاخص روز دوشنبه روی عدد 96 قرار داشت و سه‌شنبه با حدود صد واحد افزایش نسبت به روز قبل از آن روی عدد 190 قرار گرفت.» به گفته وی، در حال حاضر آلاینده‌های منواکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، ازن و دی‌اکسیدنیتروژن در شرایط سالم قرار دارد. اما ذرات معلق کمتر از 10 میکرون با قرارگرفتن روی عدد 186 در شرایط هشدار است.
همچنین در اظهارنظری دیگر محمد شاعری رییس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مدل آلودگی هوای پایتخت تغییر کرده گفت: «اخیرا پدیده جدیدی در کشور و به ویژه در پایتخت موجب آلودگی هوا می‌شود که توفان 120 متر بر ثانیه‌ای یک‌ماه پیش و همچنین سونامی گردوغبار دوشنبه‌شب گذشته در تهران گواه آن است. علت این توفان‌ها که تا شعاع صدکیلومتری پایتخت را درنوردیده و سازمان هواشناسی هم در پیش‌بینی آن ناتوان بوده مدل جدیدی از آلودگی هوا با منشا داخلی است.» وی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران با منشا ریزگردهای داخلی به مراتب خطرناک‌تر از ریزگردهای عربی است، گفت: « فاصله کانون‌های ریزگرد در حال حاضر با مراکز جمعیتی کمتر است و فاصله منشا تا مقصد ریزگردها بسیار کوتاه بوده و می‌تواند به صورت مستمر شهرهایی مانند تهران را تحت‌تاثیر قرار دهد. شاعری همچنین شکل‌گیری بیش از 80 هزار هکتار مناطق بحرانی و کانون ریزگرد در دهه‌های اخیر در اطراف شهر تهران را مهم‌ترین‌ عامل بروز ریزگردهای داخلی عنوان کرد و افزود: به علت تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی و افزایش دما در سال جاری این پدیده تشدید شده است.
در 10سال گذشته، ساکنان تهران تنها سه‌بار تجربه تنفس هوای آلوده به گردوغبار را تجربه کردند که هر سه بار ناشی از رسیدن ریزگردهای عربی به پایتخت بود، با این حال به دلیل بروز مشکلاتی از جمله خشکسالی، کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش رطوبت خاک در بیابان‌های اطراف تهران به نظر می‌رسد پایتخت به‌لحاظ تولید ریزگرد و گردوغبار به خودکفایی رسیده است.

شرق

- دستورات جدید روحانی درباره بدهکاران بانکی
-موسیقی ایران همپای سینمایش، جهانی است
- راز ریزگرد شبانه تهران
- بدعت؛ آفت مذاکره

خراسان

-حق الارض ۱۰۰ هزار تومانی برای پارک در پیاده‌رو
-روحانی: بانک‌ها از بنگاه‌داری دست بردارند
-خط و نشان کری در آستانه فینال هسته ای
-نانوفناوری چشم انتظار سرمایه گذاران

کیهان

-رجزخوانی درباره افزایش تحریم‌هاپاسخ آمریکا به خوشبینی ما!
-علی مطهری طرفدار امام با نهضت آزادی و باند مهدی هاشمی !
-دور ششم مذاکرات هسته ای از امروز در وین آغاز می شود
-ملاک ها تغییر کرده

جمهوری اسلامی

-روحانی:ایرانیان سرمایه هایشان را به داخل کشور بیاورند /سال های 84 تا 92 دیگر تکرار نمی شود
-تبانی بارزانی و اسامه نجیفی جلسه مجلس جدید عراق را بی نتیجه گذاشت
-محصول درآمد های رویایی سال های 84 تا 92 فاجعه بار بود
-بیش از 3 میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد

جام جم

-ولاسکو:هنوز هم به تیم ملی ایران افتخار می کنم
-داماد قلابی؛ سارق زنجیره ای
-تیر آخر برای ریشه کنی بی سوادی
-کی روش بماند یا برود؟

سیاست روز

-میهمانی بزرگ گرد و غبار با میزبانی کوچکترین باد
-هفت سنگ، سنگ محک تلویزیون برای تمییز سِره از ناسِره
-وحشی‌گری تروریست‌های دل‌بسته امریکا
-کارزار وین با کُری‌خوانی‌های کَری

دنیای اقتصاد

-رقابت در کنار حمایت استراتژی جدید صنعت
-رییس جمهور سابق بازداشت شد
-استراحت بورس در سرازیری
-انحصارزدایی از وام مسکن

آفرینش

-زمان ثبت نام آزمونهای فنی و حرفه ای علمی کاربردی اعلام شد
-از موشک اسکاد تا تانک‌های آمریکایی دراختیار تروریست‌ها
-فدراسیون توان پرداخت دستمزد کی‌روش را دارد
-اعلام رسمی نامزدی اردوغان برای انتخابات

آرمان

- تصمیم‌گیری سخت ایران و آمریکا برای همکاری در عراق
- احمدی‌نژاد و مشایی مثل لیلی و مجنون هستند
-رئیس‌جمهور سابق‌فرانسه بازداشت شد
-استیضاحی که بوی سیاست می‌دهد

ایران

-گزارش روحانی از مهار رکود، تورم و تحریم
-گرداب داعش عاملان و قربانیان
-گرد و غبار از تهران به شهرستان ها رفت
-فروش خطوط تاکسیرانی تا 20 میلیون تومان

وطن امروز

-سفره های افطار با ماهواره های خاموش
-هوای تهران در اضطرار
-پارازیت سرطانزاست
-آغاز خاموشی ها

نسل فردا

-روحانی:هیچ بندزنی نمیتواند کاسه شکسته تحریم را به حالت قبل برگرداند
-خداحافظی تلویزیون با عمود قناد، عمو پورنگ و عموهای فیتیله ای
-روزنامه هنوز هم مخاطب دارد
-قیمت خودرو در کما

رسالت

-بسته حمایتی برای رونق تولید و شکستن رکود، آخر تیر ماه آماده می شود
-بازار ایران بهشت تولیدکنندگان خارجی است
-درهای جهنم را به روی تل آویو باز می کنیم
-کسی قدر تئاتری ها را نمی داند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
۰
۰
در مشهد هم بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها