در آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران مصرف آب تهرانی‌ها در سه ماهه اول امسال 10.5 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۹۱۱۱۰
سهم 20 درصد صرفه‌جویی مردم کجاست؟

این افزایش در حالی صورت گرفته که وزارت نیرو در اعلامیه‌هایی پی‌درپی از مردم خواسته تا 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند و این نشان می‌دهد نه فقط 20 درصد صرفه‌جویی صورت نگرفته، بلکه مردم 10 درصد نیز مصارف خود را افزایش داده‌اند.

این آمارنشان دهنده آن است که مردم هنوز به وخامت اوضاع پی نبرده‌اند، زیرا وقتی اعلام می‌شود 12 کلانشهر در تنش آبی قرار دارد، نشان از ذخیره پایین سدهاست که در این میان وضع منابع آبی تهران به دلیل بارش‌های کم و جمعیت بالا نامناسب‌تر است.

70 درصد آب تهران در حالی از چهار سد تامین می‌شود که سطح ذخیره پشت سدهای لتیان و لار 50 درصد و طالقان و کرج 30 درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش داشته است.

وضع منابع آبی آن‌قدر بحرانی است که گفته می‌شود اگر تابستان را هم بدون قطعی آب پشت سر بگذاریم، در صورت نبود بارش‌های مناسب در فصل پاییز با مشکل کم‌آبی مواجه خواهیم شد.

هدف از این گفته‌ها آن است که مردم را به لزوم رعایت سهم 20 درصدی خود در صرفه‌جویی آب توجه دهیم، سهمی که نه فقط رعایت نشده بلکه عکس آن عمل شده است.

شاید بسیاری از مردم در وهله اول صرفه‌جویی در مصرف آب را صرفا در خودداری از شستشوی حیاط و خودرو با شلنگ آب بدانند، گر چه این امر نیز بسیار تاثیرگذار است، اما استفاده از شیرآلات و فلاش‌تانک‌های قدیمی نیز مصرف آب را بالا می‌برد و بااستفاده از سرشیرها و سردوش‌های کاهنده مصرف آب در آشپزخانه و حمام و فلاش‌تانک‌های جدید می‌توان تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشت.

به گفته کارشناسان استفاده از فلاش‌تانک‌های جدید تا 80 درصد و سر شیرهای مناسب در آشپزخانه تا 50 درصد می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد، همچنین رعایت نکاتی چون جلوگیری از چکه و نشت آب از شیرها و لوله‌ها، کم‌کردن زمان استحمام، استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای برای درختان و آبیاری در شب به جای روز و... همه و همه می‌تواند در مصرف آبی که با هزینه‌های زیاد استحصال و تصفیه می‌شود، تاثیرگذار باشد. امید می‌رود شهروندان هر یک با رعایت نکات اشاره شده نقش خود را در صرفه‌جویی آب ایفا کنند.

سیما رادمنش - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها