پس از انتصاب​های متوالی زنان در سمت​های بخشدار، فرماندار، شهردار و معاون استاندار در سیستان و بلوچستان و همچنین گیلان و چهارمحال و بختیاری، این​بار یکی از پست​های دولتی در استان کرمانشاه به نام یک زن کلید خورد.
کد خبر: ۶۹۰۹۲۹
گفت و گو با اولین بخشدار زن در کرمانشاه

زهره رستمی که پیش از این به عنوان کارشناس دفتر برنامه​ریزی و بودجه استانداری کرمانشاه فعالیت می​کرده است،​ روز یکشنبه از سوی استاندار کرمانشاه به عنوان بخشدار منطقه بیلوار این استان منصوب شد و از امروز با معارفه رسمی، فعالیت خود را در این بخش آغاز خواهد کرد.

وی که متولد سال 1353، متاهل و دارای دو فرزند است، به عنوان اولین بخشدار زن کرمانشاه در این سمت فعالیت خواهد کرد و امیدوار است انتخاب وی و همچنین موفقیتش در انجام این مسئولیت، راهی باشد برای ورود و حضور بیشتر سایر بانوان این استان در عرصه​های اجتماعی و سیاسی.

فکر میکنید انتخاب شما برچه اساسی صورت گرفته است؟

نه، هیچ ارتباط و معارفه خاصی در کار نبوده است و فکر می​کنم این انتخاب فقط براساس سابقه​ای که در زمینه فعالیت​های "توسعه روستایی" داشتم، انجام گرفته است.

مگر چه سوابقی در این زمینه داشتهاید و اصلا پیش از این انتخاب در چه سمتهایی مشغول فعالیت بودید؟

من در سازمان مدیریت و برنامه​ریزی استان، کارشناس برنامه​ریزی و بودجه بودم و زمانی که این سازمان با استانداری ادغام شد، همچنان در سمت کارشناس امور زیربنایی در این بخش به فعالیت خود ادامه دادم. در تمام این مدت نیز به عنوان کارشناس امور زیربنایی در زمینه توسعه روستایی کار می​کردم و مطالعات و پژوهش​هایی در این​ خصوص انجام داده و ارائه کرده​ام. در مجموع من 14 سال در این سازمان سابقه فعالیت دارم و فکر می​کنم این سوابق کاری نیز در انتخابم بی​تاثیر نبوده است.

چه احساسی از این انتخاب دارید؟

احساس خیلی خاصی ندارم. هرچند به دلیل جدا شدن از مجموعه و دوستانم کمی ناراحتم. ضمن اینکه سنگینی بار مسئولیت را از هم​اکنون روی شانه​های خود احساس می​کنم. به هر حال من با این انتخاب، به نوعی هم نماینده دولت و هم نماینده زنان شده​ام و باید توانایی مضاعفی را از خود نشان دهم تا علاوه بر اینکه توانایی یک زن را برای انجام چنین مسئولیت​های خطیری به آقایان نشان می​دهم، بتوانم با موفقیتم، راهی برای حضور خانم​های دیگر در این عرصه باز کنم.

واکنشها تاکنون به انتخاب شما چگونه بوده است؟ ( بویژه از سوی آقایان و همسرتان)

البته من تازه به این سمت منصوب شده​ام و هنوز در محل خدمتم مستقر نشده و فعالیتم را شروع نکرده​ام، ​اما تا همین لحظه، همه همکارانم بویژه خانم​ها از این انتخاب بسیار استقبال کرده​اند، زیرا می​تواند آغازی باشد برای حضور سایر بانوان در مشاغل حساس مدیریتی و دولتی. همسرم نیز از این انتخاب استقبال کرد و حتی در روز معارفه در کنارم بود و از این پس نیز یاری​ام خواهد کرد.

فکر نمیکنید با این سمت جدید و احتمالا پرمشغله و زمانبر، از وظیفه تربیت فرزندان و همسرداری غافل شوید؟

فکر نمی​کنم در شرایط زندگی من تغییرات زیادی پیش بیاید،​ زیرا پیش از این نیز کار من سنگین و زمانبر بود و گاهی حتی مجبور بودم تا ساعت 2 بامداد در محل کار حاضر باشم، زیرا کار بخش بودجه سنگین​تر از سایر قسمت​های اداری است و با این وجود در بحث تربیت فرزندانم، خانه داری و همسرداری از هیچ تلاشی فروگذار نبودم و از این پس هم نخواهم بود. هرچند خانواده و بویژه مادرم در این زمینه کمک زیادی به من می​کنند.

منطقهای که قرار است در آن خدمت کنید را میشناسید؟ از کمبودها و مشکلات آن اطلاع کامل دارید؟

بله، بیلوار را تا حدی می​شناسم، هرچند شناخت بیشتر با حضور در منطقه ایجاد خواهد شد. بیلوار در 50 کیلومتری کرمانشاه واقع و از دو دهستان "رازآور" و "پشت دربند" و 76 روستا تشکیل شده است. در واقع کرمانشاه پنج بخش دارد که بیلوار تنها بخشی است که جمعیت شهری ندارد و تماما از روستا تشکیل شده است.

مشکلات آن هم مربوط می​شود به نبود آب شرب و راه روستایی مناسب و اجرای نیمه تمام طرح​های هادی که در تلاشم تا حد امکان این مشکلات رفع شده و با برنامه​ریزی در جهت توسعه روستایی و کشاورزی و همچنین آموزش زنان روستایی در راستای فقرزدایی و بالابردن درآمد سرانه خانوارهای روستایی به مردم منطقه کمک کنم. همچنین طرح بین​المللی یکپارچه​سازی منابع طبیعی نیز با هدف تامین معیشت مردم اکنون و به صورت آزمایشی در منطقه در حال انجام است که امیدواریم در اجرای کامل آن نیز تلاش کرده و موفق شویم.

و درنهایت الگوی مدیریتی که شما از وی در پیشبرد کارتان کمک خواهید گرفت؟

مدیران ارشد بسیار خوبی در نظام داریم، اما من بخش زیادی از آنچه فراگرفتم را مدیون آقای عبدالمجید واحدی، معاون سابق بودجه سازمان مدیریت و برنامه​ریزی استان هستم که اکنون بازنشسته شده​اند، اما همواره در ذهن من به عنوان یک الگوی مدیریتی باقی خواهند ماند و همچنین از خانم الهه موذن، رئیس گروه تلفیق برنامه و بودجه نیز تاثیر زیادی گرفته​ام.

فاطمه مرادزاده/ گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هاشم قره ویسی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
۰
۰
خانم رستمی سال94میخواهیددرمحل بخش داری خودتان رابه بخاری نفتی مجهز كنید ؟
تو راه خدا حدا قل به روستایی محل كارت توجه بیشتری كن ، هفته ای یك روز آب داریم و هزاران اما و اگرایی دیگر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها