دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن تاکید بر توجه جدی به سینمای کودک و نوجوان، از تدوین توافق‌نامه‌ای با مشارکت آموزش و پرورش برای احیای ژانر سینمای کودک و نوجوان خبر داد
کد خبر: ۶۹۰۴۰۰
سینمای کودک جان می​گیرد

به گزارش جام‌جم، در نخستین نشست رسانه‌ای بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که با حضور مدیران این رویداد فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه صبح روز گذشته در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، مهدی مسعودشاهی ضمن معرفی بخش‌های مختلف و تشریح اهداف جشنواره، به پرسش‌های مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در ابتدای صحبت‌هایش هدف بنیاد سینمایی فارابی را - که مسئولیت برگزاری این رویداد سینمایی را به عهده دارد- احیای ژانر کودک و نوجوان دانست و گفت: اختتامیه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال به معنی پایان فعالیت‌های ما نخواهد بود و پس از تشکیل کارگروه‌هایی تخصصی، نشست‌های هم‌اندیشی مدیریت سینمای کودک و نوجوان با حضور سینماگران، کارشناسان، نظریه‌پردازان و دستگاه‌های مرتبط برگزار خواهد شد و جشنواره سال بعد متاثر از نتایج مثبت این گردهمایی‌ها خواهد بود.

مسعود شاهی در ارتباط با اهداف جشنواره هم توضیح داد: ارزیابی و معرفی آثار برتر سینمای کودک و تشویق سینماگران برتر این ژانر، ترغیب فیلمسازان به توجه بر مبانی و ارزش‌های بومی و تعلیم و تربیت دینی در حوزه فرم و محتوا، بسترسازی برای کشف استعدادها، کمک به ارتقای سطح دانش و مهارت‌های سینمایی کودک و نوجوان و تلاش در جهت رشد و رونق اقتصاد سینمای کودک و نوجوان از مهم‌ترین اهدافی هستند که ما با برگزاری این جشنواره به دنبال آن هستیم.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن تاکید جدی بر مقوله‌های تولید و اکران که در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد، ابزار فعلی کودکان ایران را چندان متناسب با فرهنگ کشور ندانست و افزود: این عرصه به بازنگری اساسی نیاز دارد و ما باید ابزارهای موجود را به خدمت بگیریم و آنها را از طریق سینما به کودکان آموزش دهیم. بنابراین اولویت ما در زمینه تولید این است که با تکیه بر عنصر جذابیت، فیلم‌های خوبی برای کودکان بسازیم.

مسعود شاهی وضع سالن‌های سینما را برای کودکان نامناسب توصیف کرد و گفت: جذابیت‌های سالن‌های سینما برای کودکان ما خیلی کم است و امیدوارم با همکاری نهادهای مختلف در درازمدت سالن‌هایی مخصوص کودکان ساخته شود و وزارت آموزش و پرورش نیز با ظرفیت چند میلیونی مخاطب در این زمینه به کمک سینما بیاید. ما قصد داریم در این خصوص و با توجه به ظرفیت‌های متقابل و مشترک با آموزش و پرورش و تعامل درباره مراحل فیلمنامه تا اکران، به توافق‌نامه و شیوه نامه‌ای واحد برسیم.

دبیر جشنواره کودک و نوجوان در ادامه نشست از کاهش روزهای این رویداد نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: امسال به دلیل همپوشانی یک جشنواره بین‌المللی دیگر که تقریبا همزمان با جشنواره کودک در اصفهان برگزار می‌شود، مجبور شدیم روزهای برگزاری این جشنواره را از یک هفته به چهار روز کاهش دهیم، اما سعی می‌کنیم از سال بعد این اتفاق نیفتد.

مسعود شاهی درباره بودجه جشنواره امسال فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم شفاف‌سازی کرد و گفت: وضع بودجه جشنواره امسال اصلا خوشایند نیست و فقط مبلغ دو میلیارد تومان در تهران برای این منظور تصویب شده است. بنابراین از اهالی رسانه خواهش می‌کنم در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا ما بتوانیم حامیان مالی جذب کنیم. هرچند بخشی از امیدواری ما به مدیران جشنواره در اصفهان است، چون آنها سال گذشته نیز حدود 5/2 میلیارد تومان علاوه بر بودجه مصوب تهران برای جشنواره هزینه کرده بودند.

مقررات عمومی جشنواره

جشنواره امسال فیلم‌های کودکان و نوجوانان شامل بخش‌های مسابقه سینمای ایران، سینمای بین‌الملل، فیلمنامه‌نویسی، مسابقه مواد تبلیغی (عکس، پوستر، آنونس و تیزر)، نمایش‌های ویژه، بزرگداشت و نکوداشت و همچون سال‌های قبل تعدادی بخش جنبی است.

فیلمسازان علاقه‌مند و متقاضی می‌توانند برگ درخواست شرکت در جشنواره را پس از تکمیل حداکثر تا بیست و نهم مرداد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. در ضمن مهلت تحویل کپی فیلم‌های پذیرفته شده بخش‌های مختلف جشنواره نیز حداکثر تا بیستم شهریور تعیین شده است.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از یازدهم تا چهاردهم مهر امسال در اصفهان برگزار می‌شود.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها