جام جم گزارش می دهد

قتل سریالی درختان در تهران

فقط ساخت جاده نیست که جنگل ابر را تهدید می‌کند بلکه عوامل دیگری چون ورود ملاکان به این منطقه، قطع جسته و گریخته درختان در برخی از بخش‌های جنگل و چرای بی‌رویه دام، این منطقه بکر هیرکانی را روز به روز بیشتر با خطر تخریب ونابودی مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۸۹۹۶۷
جنگل ابر حال خوشی ندارد

امروز جمعی از گروه‌های مردمی ودوستداران محیط زیست در این جنگل گردهم آمدند تا با پیمایش مسیری از این جنگل، حمایت همه‌جانبه خود در حفاظت این جنگل را به گوش مسئولان برسانند.
یکی از اعضای دیدبان طبیعت در این باره به مهر گفت: ما نه‌تنها اجازه احداث جاده در این جنگل را نمی دهیم بلکه تلاش می‌کنیم این جنگل به ثبت جهانی برسد تا از گزند هر گونه تخریب و نابودی در امان بماند.
وی از بین رفتن گونه‌های زیستی درختی و جانوری را از مهم‌ترین آثار تخریبی این جنگل معرفی و تصریح کرد: این جنگل باید برای نسل آینده حفاظت شود تا آنها هم از نعمت دیدن چنین مناظر زیبایی در یک جنگل محروم نشوند.
مدیرکل محیط زیست استان گلستان نیز که تنها مسئول حاضر در جمع دوستداران طبیعت بود با اشاره به این که این زیستگاه و منطقه بکر از جنگل‌های باستانی هیرکانی است گفت: این جنگل میان بند که بین جنگل‌های سرد کوهستانی و جنگل‌های مرطوب خزری واقع شده به لحاظ تنوع درختی، درختان همسان نامیده می‌شود.
اسماعیل مهاجر با تاکید بر این که اگر به این جنگل آسیبی برسد تجدیدپذیری آن بسیار سخت خواهد بود افزود: گونه‌های غالب این جنگل بلوط، زبان گنجشک، ممرز، آلوچه و تلکا یا گلابی وحشی است که به دلیل سردی هوا و رطوبت دریای خزر از ویژگی‌های خاصی برخورداراست.
وی با بیان این که اگر در این جنگل جاده احداث شود اتفاقات ناگواری می‌افتد ادامه داد: جاده‌سازی باعث می‌شود تمام جنگل و شیب‌های بالای 40 درجه ساختمان، ویلا و شهرک‌سازی شود.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گلستان با اشاره به این که جاده یکی از شاخص‌های توسعه کشور است ولی این کار با چه رویکردی در حال انجام است گفت: از استان گلستان و مازندران به طرف شاهرود بیش از ده جاده وجود دارد که چهار یا پنج مورد آن در استان گلستان است، مگر ما به چقدر جاده نیاز داریم که هر روز به جان یک قسمت سلسله جبال البرز بیفتیم و یک قطعه از مرز اکولوژیک را بشکافیم و جاده بسازیم.
وی تامین آب شرب مردم منطقه را وابسته به جنگل دانست و خاطرنشان کرد: طرح‌های جنگلداری، هجوم مردم برای خانه‌سازی، ویلاسازی، دامداری و نواحی صنعتی، توسعه، بازسازی و بهسازی همه بهانه‌های ما برای تخریب جنگل است در حالی که به آینده خود و فرزندانمان نمی‌اندیشیم.
مهاجر با تاکید بر این که جنگل ابر نیز مثل پارک ملی گلستان و ناهارخوران گرگان یک سرمایه ملی است اذعان داشت: ما اطلاعات زیادی داریم ولی برای بهتر شدن زندگیمان اقدام به پردازش اطلاعات درست نمی‌کنیم در حالی که باید خود را به علوم روز مجهز کرده و از آن بهره کافی ببریم.

جنگل ابر تنها رویشگاه درخت سرخدار

مسئول برنامه‌های این پیمایش و عضو جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود نیز در حاشیه این مراسم گفت: هدف از این پیمایش اعلام حمایت از مواضع اخیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره توقف کامل احداث جاده جنگل ابر، ممنوعیت صدور مجوز شکار برای مدت پنج سال در سراسر کشور و متوقف کردن احداث جاده منطقه کوه بافت (یکی از زیستگاه‌های آخرین گروه پلنگ‌هایی که در ایران زیست می‌کنند) است.
وی افزود: از دیگر دغدغه‌های ما بحث زمین‌خواری و تصرف زمین‌های جنگلی و توسعه و تبدیل زمین‌های جنگلی به احداث ویلا و... است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
مسئول برنامه‌های پیمایش جنگل ابر با اشاره به این که جنگل ابر تنها رویشگاه کشوری درخت سرخدار است گفت: یکسری افراد سودجو این درخت را به دلیل ارزش بسیار بالای چوب آن قطع می‌کنند لذا از مسئولان می‌خواهیم این منطقه به عنوان ذخیره گاه ژنتیک کشور یا حداقل جزو یکی از مناطق حفاظت شده اعلام شود که بتوانیم از آن بهتر حفاظت کنیم.
دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت و دبیر ستاد حفاظت از طبیعت شاهرود نیز با اشاره به این که معضلات زیست محیطی ما ریشه در فرهنگ دارد ابراز داشت: جنگل ابر فراتر از قیمتی که برای یک شهرستان دارد یک میراث باستانی گرانقدر برای جهانیان است که متاسفانه از زمان باز شدن پای انسان به این جنگل تخریب‌های زیادی در آن صورت گرفته است.
امیرحسین ولیان با تاکید بر این که امروز بر سر یک دوراهی پرخطر ایستاده‌ایم افزود: یا مسئولان قدر جنگل را می‌دانند و به کمک آن می‌شتابند یا راه دوم و بازگشت به دوره قبل که جاده بزنیم و کلا جنگل تمام شود.
سعید آقایان سرپرست موسسه شاهوار زیست شاهرود نیز با تاکید بر این که 20 درصد گیاهان ایران از گونه‌های کویری، خزری، تپه ماهوری و میان وند در جنگل ابر وجود دارد گفت: ثبت این جنگل به‌عنوان اثر ملی یا بانک ذخیره گاه ژنتیک کشور تنها راه نجات گونه‌های ژنی این منطقه است.
جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهر از طرف شمال به جنگل‌های استان گلستان، از طرف شرق به منطقه اولنگ، از طرف جنوب به کوه قاسم و کوه ابر و قطری و از طرف غرب محدود به کوه یخام و تکیانو محدود است.
این جنگل در بیشتر فصول سال پوشیده از ابر است و وجه تسمیه آن وجود همین ابرهاست که در کرانه‌های خزر توسط جریان باد به ارتفاعات کوهستان هدایت می‌شود. غلظت ابر در اغلب فصول سال در این جنگل باعث پوشش گیاهی جالب و متنوع شده به طوری که وجود ابر در قسمت‌های پایین دست در آبخیز شمالی، زیبایی این جنگل را دوچندان کرده است.
در قسمت شرقی و غربی این منطقه ارتفاعات باعث شده تا ابرهایی که به وسیله باد به سمت ارتفاعات رانده می‌شوند، در قسمت میانی فشرده شده و از این کریدور اصلی و چند کانال فرعی به سمت جنوب رشته کوه البرز هدایت شده و ضمن ایجاد جنگلهای پراکنده با تنوع گونه‌های درختی و درختچه‌ها، آب و هوای شاهرود را نیز به نحو مطلوبی پاکیزه، پر اکسیژن و مرطوب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها