معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح :

با داعش و حامیان آن برخورد جدی می کنیم

معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به قرار داشتن اتاق فرماندهی جنگ‌های نیابتی منطقه در کاخ سفید، و نقش برخی مجریان منطقه‌ای آن از جمله عربستان، گفت که در صورت اقدام تروریستها از دور یا نزدیک برای تهدید کشورمان، قطعا با گروه‌های تروریستی و حتی حامیان آنها برخورد جدی خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۹۴۵۰
با داعش و حامیان آن برخورد جدی می کنیم

سردار مسعود جزایری روز شنبه در مصاحبه با شبکه العالم درباره اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق گفت: بخشی از سر ریز تعدادی از گروه‌های تروریستی که از سالهای قبل در منطقه و به خصوص طی دو سه سال اخیر در سوریه سازماندهی شده بودند، امروزه به نوعی شاهد هستیم که در عراق حضور یافته اند.

وی افزود: حضور تروریستها در عراق را بایستی مبتنی بر برنامه جامعی دانست که توسط قدرتهای مطرح جهانی و وابستگان به آنها طراحی شده است، و در رأس این قدرتها آمریکا قرار دارد.

سردار جزایری ادامه داد: مسأله تروریسم با هیأت حاکمه آمریکا ارتباط مستقیمی دارد، و در چارچوب سیاستها و منویات درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت رژیم صهیونیستی است.

وی تأکید کرد: در این زمینه متأسفانه بعضی از کشورهای اروپایی و اذناب آمریکا در منطقه هرکدام به شکلی ایفای نقش می کنند، و هریک مأموریتهای جداگانه ای دارند، که طی این سالها در منطقه شاهد آن بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سوریه بارها ایفای این نقش مشاهده شد، و متأسفانه امروز یکی از کشورهای مهم و دارای تمدن قدیمی، و دارای یک پیشینه ارزشی به نام عراق، دستخوش این اتفاقات ناگوار شده است.

آمریکا در رأس تروریسم منطقه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ادعاهای آمریکا مبنی حمایت از دولت عراق در مقابله با داعش، اظهار داشت: همه اسناد و مدارک و شواهد حاکی از حضور آمریکایی‌ها در رأس تروریسم منطقه است؛ این حضور را ما در لبنان دیدیم، در قضایای مربوط به غزه هم کاملا واضح بود، هم اکنون نیز در افغانستان این حضور به خوبی دیده می شود؛ در سوریه هم بدون تردید باید جنگ تروریستی در این کشور را جنگی نیابتی توسط آمریکا دانست، و در عراق هم همینطور است.

اطلاعات میدانی ما حاکی از آن است که بعد از پیشرفت اولیه اقدامات ضد تروریستی دولت عراق به مرور جواب داده است، و پیشرفت هایی به مرور از سوی دولت، ارتش و مردم عراق در حال انجام است و پیش بینی می کنیم طی روزهای آینده پیشروی ارتش عراق چشمگیر باشد

سردار جزایری در خصوص اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به عراق در مقابله با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران در درجه اول وضعیت منطقه را رصد می‌کند، و این رصد در سوریه و سایر مناطقی که اتفاقات بدی در آنجا روی داد، انجام شد .

وی ادامه داد: با توجه به رصد و اشراف اطلاعاتی که بر اوضاع و احوال داریم، نکات استراتژیک خودمان را با مسؤولین این مناطق و کشورها در میان می گذاریم.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حضور دولت و مردم عراق در صحنه با توجه به فراخوان‌ها و حضور علمای شیعه و اهل سنت، گفت: مردم عراق حضور یافتند و آمادگی دارند که از کشور و شهرهای خودشان دفاع و بیگانه را بیرون کنند؛ خوشبختانه این اهتمام نزد مردم عراق وجود دارد و آنان روی دشمن شناخت دارند؛ مردم عراق می‌دانند آبشخور کسانیکه به بعضی استانها حمله می کنند و تحت اشغال در می‌آورند، کجا است.

وی ادامه داد: این مقاومت (مردم عراق) سبب می شود که تروریستها راهی جز گریز نداشته باشند.

سردار جزایری در خصوص نیاز عراق به کمکهای خارجی به ویژه کمکهای ایران، خاطرنشان کرد: بین دولت عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا امروز مراودات قابل توجهی برقرار بوده است؛ و این مراودات در جنبه های مختلف بوده و ادامه خواهد داشت.

اجازه حاکم شدن تروریسم بر سوریه و عراق را نمی‌دهیم

سردار جزایری در خصوص خطوط قرمز ایران درباره تحرکات تروریستی در منطقه تأکید کرد: ما در مورد سوریه هم اعلام کردیم که اجازه نمی دهیم کشورهای خارجی و بیگانه ها و تروریستهای وابسته به سرویسهای خارجی بر سوریه حاکم شوند، و اجازه نمی دهیم برخلاف میل مردم دیگران بیایند برای دولت و مردم سوریه تعیین تکلیف کنند؛ قطعا در مورد عراق هم همین رویه را خواهیم داشت.

وی افزود: اینگونه نیست که کشورهای خارجی و بیگانه و کسانی که به این منطقه چشم طمع دارند و به دنبال برپایی نقشه ای جدید برای منطقه هستند بتوانند هر اتفاقی را که بخواهند رقم بزنند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران قاطعانه اعلام می کند که مخالف هرگونه اقدامات تروریستی است و موافق برقرار حکومت مردم بر مردم و دموکراسی است.

تجزیه عراق به نفع هیچ کس نیست

سردار جزایری تأکید کرد: تجزیه عراق به نفع هیچ کس نیست، و این امر حتی به نفع کشورهایی که حامی تروریستها هستند، نیست.

اگر نیازی باشد، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی و در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد دریغ نخواهد کرد؛ در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد، حتی هواپیماهای بدون سرنشین.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مطمئنا تروریستهایی که به عراق و سوریه صادر کردند، و تروریستهایی که جان و مال و ناموس مردم را مورد تعرض قرار دارند، برگشت خواهند داشت، و این برگشت دولتهای حامی خودشان را حتما تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی درباره پیشنهاد آمریکا به ایران برای همکاری در مقابله با تحرکات گروه داعش گفت: این پیشنهاد برای ما خیلی مبهم است. علت ابهام این است که سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد عراق کاملا مشخص است. ما مقابله و مبارزه با تروریسم را یک اصل می دانیم. عدم دخالت بیگانه در کشور عراق را هم یک اصل می دانیم.

وی افزود: ما تجاوزی را که اخیرا صورت گرفته، و دفع آن را خواستاریم.

سردار جزایری تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال چه چیزی در منطقه هستند؟ براساس کدهایی که از مقامات آمریکایی در همین قضایای اخیر داریم؛ این برداشت حاصل می شود که آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت مجدد به صحنه تصمیم سازی و تصمیم گیری برای عراق هستند.

پیش بینی آینده عراق

سردار جزایری در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از مدت زمان لازم برای رهایی عراق از تروریست های داعش گفت: من فکر می کنم با توجه به حمایت های خارجی که از این جنگ نیابتی تروریستی صورت می گیرد؛ نمی توانیم یک زمان کوتاه را برای دفع این بحران پیش بینی کنیم؛ لذا فکر می‌کنم که دولت و ملت عراق بایستی این آمادگی را درخودشان فراهم بیاورند که با این دشمن وابسته به بیگانه، به خوبی مبارزه کنند. تصور دیگر من این است که اگر عراق بتواند این بحران و چالش را پشت سر بگذارد؛ با یک تجربه گران سنگ از این جنگ نیابتی و این اتفاقات سوء که به عنوان مقدمه این جنگ برایش پیش آمده؛ می تواند روزهای آینده و سالهای آتی را با سرعت بهتر و با هوشیاری و هوشمندی بهتری انشاء الله طی کند.

تجزیه عراق به نفع هیچ کس نیست، و این امر حتی به نفع کشورهایی که حامی تروریستها هستند، نیست

معاون ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند به عراق در زمینه چگونگی بسیج داوطلبانه مردمی برای مقابله با داعش مشورت دهد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در مراوداتی که با مسؤولان عراقی داشته و دارد، اعلام کرده که آماده است تا همه تجریبات موفق خودش را در زمینه دفاع در برابر تهاجمات گوناگون که علیه ما صورت گرفته است؛ در اختیار دولت و ملت عراق قرار دهد.

دولت عراق بر اوضاع مسلط شده است

سردار جزایری ادامه داد: شواهد نظامی حاکی از آن است که خوشبختانه دولت عراق بعد از این غفلت اولیه، بر اوضاع مسلط شده است.

وی گفت: امیدواریم که دولت عراق با کمک مردم، مانع هرگونه پیشروی بیشتر توسط تروریست‌ها شود.

سردار جزایری اظهار داشت: اطلاعات میدانی ما حاکی از آن است که بعد از پیشرفت اولیه اقدامات ضد تروریستی دولت عراق به مرور جواب داده است، و پیشرفت هایی به مرور از سوی دولت، ارتش و مردم عراق در حال انجام است و پیش بینی می کنیم طی روزهای آینده پیشروی ارتش عراق چشمگیر باشد.

سردار جزایری ادامه داد: به مرور ارتش عراق خودش را به سمت شمال سوق خواهد داد و از آن طریق تروریستها را وادار به خروج خواهد کرد.

سردار جزایری درباره نحوه کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: برداشت عمومی ما این است که خود عراق خود قادر به دفع تجاوز است، اما در عین حال ما برادر مردم عراق هستیم و منتظریم در صورت اعلام نیاز از سوی مقامات عراقی به آنها کمک کنیم، و قطعا از کمک کردن به مردم عراق دریغ نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعنوان یک حرکت راهبردی، معتقدیم که مردم عراق بایستی اداره این وضعیت و بحران را با کمک دولت و ارتش عراق برعهده بگیرند، و در عین حال اگر نیازی باشد، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی و در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد دریغ نخواهد کرد؛ در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد، حتی هواپیماهای بدون سرنشین.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها