راه حلی که آمریکا برای بحران عراق در نظر گرفته است گرچه آشکار و روشن بود،اما با گزارشی که مجله تایم در تازه‌ترین شماره خود منتشر کرده این راه حل را علنی تر کرد.
کد خبر: ۶۸۷۴۲۶
پیش بینی تایم از تجزیه عراق؛از حرف تا واقعیت

این مجله آمریکایی در این شماره از نشریه خود با چاپ عکسی بر روی جلد که نمایی از نقشه عراق را نشان می‌دهد با تیتری به استقبال پایان بحران عراق با طرحی که سال‌هاست آمریکایی‌ها در منطقه آسیای غربی(خاورمیانه) آن را پیگیری می‌کنند رفته است.

هفته نامه تایم آمریکا بر روی جلد شماره تازه خود نقشه عراق را چاپ کرده و بر روی آن به انگلیسی نوشته است«پایان عراق»

نویسنده گزارش این موضوع، مایکل کراولی از اعضای هیأت سردبیری این هفته نامه است که در گزارش خود عراق را به سه بخش شیعه نشین، سنی نشین و کرد نشین تقسیم کرده و پیش بینی کرده است که این اتفاق تا یک هفته دیگر خواهد افتاد.

تجزیه عراق به سه بخش آن هم با این اطمینانی که نویسنده تایم مطرح کرده با توجه به تحولاتی که اکنون در عراق در حال وقوع است با واقعیات فاصله دارد.

کراولی در گزارش تحلیلی خود به تحرکات و اقدامات گروه تروریستی داعش اشاره کرده و از آنها به عنوان گروهی نام برده است که زمینه تجزیه عراق را فراهم می‌سازند.

عراق پس از حملات گروه تروریستی داعش اکنون علیرغم اخبار و تبلیغات رسانه‌ای غرب و کشورهای عربی منطقه به یک انسجام ملی رسیده و همه گروه‌ها و طایفه‌ها در این وحدت ملی حضور یافته‌اند تا در مقابل گروه تروریستی داعش که در میان آنها افسران ارشد بعثی نیز حضور دارند بایستند.

فتوای علمای اهل سنت و تشیع که نشان دهنده همراهی مسلمانان عراق است باعث شده تا معادلاتی که آمریکا برای سرنگونی و تجزیه عراق به سه بخش چیده بود به هم بخورد.

یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها کمک نظامی به دولت عراق نکردند (علیرغم پیمان امنیتی که با عراق دارند)، حمایت و هدایت گروهک تروریستی داعش از سوی آنها و کشورهای عربی و غیر عربی منطقه است.

آموزش‌های ویژه نظامی چنین گروهی از سوی کشورهایی که حامی آنها هستند انجام شده است. نیروهای تروریستی داعش با اقداماتی که در عراق و همچنین در سوریه انجام داده‌اند نشان می‌دهد آموزش‌های نظامی ویژه‌ای را دیده‌اند علاوه بر این تجهیزات نظامی که در اختیار دارند همگی از نوع غربی و آمریکایی است.

اما هدف آمریکا از تجزیه عراق که یکی از آرزوهای کاخ سفید بوده، چیست؟

تقسیم عراق به سه بخش با گرایش‌های قومی و مذهبی گوناگون علاوه بر این که این کشور تأثیر گذار و بزرگ اسلامی را کوچک می‌کند و تأثیر آن را در معادلات منطقه‌ای و جهان اسلام کم اثر، باعث می‌شود تا نفوذ آمریکایی‌ها بر چنین کشورهای کوچکی بیشتر شود.

سعی آمریکا برای تجزیه عراق، استقرار دولت‌های دست نشانده و سر سپرده را در سه بخش تجزیه شده منجر می‌شود.

این اتفاق در صورت وقوع، یکی از کشورهایی که اکنون به عنوان جبهه مقاومت در منطقه در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی است تضعیف می‌کند و نگرانی‌های صهیونیست‌ها از بابت عراق بر طرف می‌شود.

هدف دیگر آمریکایی‌هایی از تجزیه عراق حذف یک همپیمان و کشوری همسو با ایران در منطقه است. همانگونه که آمریکا در سوریه سعی داشت با سرنگونی دولت قانونی اسد این کشور را از صحنه مقاومت حذف کند اکنون و پس از شکستی که در سوریه متحمل شد، جبهه جنگ خود را تغییر داده و از فضایی که در عراق به وجود آمده بود استفاده کرد تا بتواند نقشه خود را در عراق پیاده کند.

درخواست واشنگتن برای تشکیل دولت وحدت ملی و کناره گیری مالکی از نخست وزیری ابعاد این طرح و توطئه را بیشتر آشکار می‌سازد. در حالی که اگر چنین اتفاقی بیفتد ساختار فعلی عراق از هم می‌پاشد و زمینه نفوذ گروه‌های تروریستی بیشتر فراهم می‌شود.

اکنون بهترین اقدام و تنها‌ترین راه ممکن برای مردم، دولت و ارتش عراق مقاومت و ایستادگی همچون مردم، دولت و ارتش سوریه در مقابل گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا و غرب است.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار مسئولان قوه قضاییه به تحولات عراق پرداختند و در سخنان خود با هر گونه دخالت آمریکا در عراق به شدت مخالفت کردند و فرمودند که مردم، مرجعیت و دولت و ارتش عراق قادر به مقابله با آتش افروزی‌ها هستند.

مخالفت با دخالت آمریکا در عراق را باید از این منظر تحلیل کرد که در صورت مداخله نظامی آمریکا در عراق دیگر خروجی در کار نخواهد بود تا زمان تحقق تجزیه این کشور به سه بخش.

دولت و مردم عراق باید خود با بحرانی که ایجاد شده مقابله کنند و البته روی کمک‌های دوستان خود حساب باز کنند.

کراولی تحلیل کرده است «پایان عراق» اما اتفاقات و تحولات این کشور آغاز عراق است. آغازی که به شکست گروه‌های تروریستی و توطئه تجزیه این کشور رقم خواهد خورد.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
۰
۰
خوب حالا چه اصراریه كه یه عده مردمی كه ازنظر زبان و مذهب با هم متفاوت هستن و هیچ دل خوشی هم ازهمدیگه ندارن رو تو یك مملكت جمع كنیم ؟!
parviz
Germany
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
۰
۰
با سلام و احترام. جای هیچگونه شكی نیست كه این طرح و نقشه امریكا جهت پشتیانی از رژیم غاصب اسرائیل است . بعد از سقوط صدام و تشكیل دولت اسلامی عراق، بخوبی درك نمودند كه جبهه ای مقابل اسرائیل وجود دارد. بهم پیوسته . ایران و عراق و سوریه و لبنان و صاحبان اصلی مردم مسلمان سرزمین فلسطین.هیچ شك و تردیدی نیست كه در اینده ای نه چندان دور بساط رژیم صهونیستی جمع خواهد شد . به همین جهت با نقشه دولت وحدت ملی میخواهند سر سپرده خود علاوی را بگمارند و این زنجیره مقاومت را از هم جدا كنند.بدانند كه دیر شده ملت واحده اسلام بیدار است و ترفند های انها دیگر اثر ندارد
آرین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
۰
۰
مگه آیه از آسمون اومده كه نقشه جغرافیا الاوبلا باید این شكلی باشه؟! نقشه ای كه انگلیس كشیده علیرغم اینكه میدونست سه قومیت مختلف بالاخره یه روزی درگیر میشن،سه قومیتی كه هیچ وقت سر سازگاری با هم نداشتن و ندارن!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
عزیزان دشمن هدف بزرگی در سر دارد آنهم استقلال كردستان عراق بعد فكر كنید این علم استقلال خواهی به كجا ها خواهد كشید ... آن زمان باید گفت صد لعنت بر اسراییل
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها