رئیس سازمان ملی استاندارد از تدوین ضوابط جدید استاندارد خودرو خبر داد و همچنین در خصوص کیفیت بنزین نیز گفت: تا پایان تیرماه آزمایشگاه مجهزی در بندرعباس راه اندازی خواهد شد که در آن، سازمان ملی استاندارد تست کیفیت بنزین را انجام خواهد داد.
کد خبر: ۶۸۶۹۰۶

نیره پیروز بخت در نشست خبری امروز خود از راه اندازی آزمایشگاه مجهزی در بندرعباس به منظور تست کیفیت بنزین تا پایان تیرماه خبر داد و گفت: سازمان ملی استاندارد آمادگی دارد تا چنانچه دولت تشخیص دهد به جهت حفظ سلامت مردم کنترل کیفیت بنزین را انجام دهد و در این رابطه با وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: بنزین در سال 83 مشمول استاندارد اجباری شد و این استاندارد در سال 87 تجدیدنظر و نتیجه آن تدوین استاندارد یورو 4 برای بنزین بود ضمن اینکه از آذر سال 84 تفاهمی میان موسسه استاندارد و وزارت نفت صورت گرفت تا کنترل کیفیت بنزین از سوی وزارت نفت صورت گیرد و سازمان ملی استاندارد بر آن نظارت داشته باشد که تا سال 90 نیز این رویه ادامه یافت.

پیروزبخت تصریح کرد: در این سالها نتایج آزمایشات وزارت نفت از سوی سازمان ملی استاندارد کنترل می شد یا خود این سازمان نیز به صورت رندوم چک هایی را صورت می داد اما در قانون بودجه سال 91 کار کنترل کیفیت بنزین و نظارت بر رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده های نفتی تولید داخل از سوی بخش خصوصی و دولتی به وزارت نفت سپرده شد که متاسفانه سازمان ملی استاندارد از گردونه نظارت حذف شد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر در سال 88 و 89 مصوبه ای از سوی دولت در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار گرفت تا بتواند با پشتیبانی وزارت نفت آزمایشگاه کنترل کیفیت بنزین را در استان هرمزگان راه اندازی کند در حالیکه علی رغم واردات دستگاههای مجهز برای این کار اما وزارت نفت آن دستگاهها را در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار نداد و به همین دلیل در ابتدای سال 92 اعتراض شدیدی از سوی سازمان ملی استاندارد به مسئولان وقت وزارت نفت صورت گرفت که این آزمایشگاه راه اندازی شده و دستگاهها به این سازمان ارائه شود.

به گفته پیروزبخت، هم اکنون با رفع نواقص این دستگاهها در حال تجهیز آزمایشگاه هستیم و تا پایان تیرماه آمادگی داریم تا تست کنترل کیفیت بنزین را صورت دهیم ضمن اینکه اگر دولت مصوب کند کار کنترل کیفیت بنزین به سازمان ملی استاندارد سپرده شود و در شورای عالی استاندارد نیز این پیشنهاد را ارائه خواهیم داد.

وی در پاسخ به این انتقاد که وزارت نفت توانایی تست بنزین یورو 4 را ندارد، تاکید کرد: تست بنزین کار سختی نیست و استانداردهای یورو 2 و یورو4 نیز قابلیت تست دارند ضمن اینکه این امکان وجود دارد که بتوانیم در کشورهایی که آزمایشگاههایی با استاندارد 17025دارند می توانیم استاندارد بنزین را بسنجیم و بنزین مورد مناقشه را به این کشورها ارسال و نتایج آن را با گزارشات خود تطبیق دهیم.

پیروزبخت در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر نقش سازمان ملی استاندارد در سنجش کیفیت فرمول جدید قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت گفت: در مقررات قبلی شورای رقابت بنا بر این بود که کیفیت خودرو با استعلام از سازمان ملی استاندارد و محیط زیست در فرمول قیمت گذاری لحاظ شود اما متاسفانه در تصمیم اخیر شورای رقابت و تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو استعلام از شرکت بازرسی کیفیت خودرو صورت گرفته است در حالی که این شرکت یکی از شرکت های مورد تایید سازمان ملی استاندارد برای کنترل کیفیت خودرو است و بنابراین در حال پیگیری هستیم تا استعلام برای قیمت گذاری خودرو و لحاظ کردن شاخص کیفیت در قیمت گذاری از سوی سازمان ملی استاندارد صورت گیرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر بازنگری در استانداردهای خودرو نیز خاطرنشان کرد: در گذشته انتقاداتی از سوی رئیس قبلی سازمان ملی استاندارد صورت گرفته بود مبنی بر اینکه خودروسازان با رایزنی با دولت برخی استانداردهای اجباری و درخواست های سازمان ملی استاندارد را دور می زنند که این اعتراض کاملا به جا بود چرا که مواردی همچون ایربگ که از استانداردهای اساسی و مورد نیاز برای ایمنی مردم است نباید مصوبه دولت داشته باشد و خودروسازان باید به صورت داوطلبانه این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: رویکرد نوین سازمان ملی استاندارد این است که کیفیت کالاها در واحدهای تولیدی به گونه ای رعایت شود که از برخوردهای انفعالی تولیدکنندگان خودداری شود ضمن اینکه از ظرفیت های قانون حمایت از مصرف کننده نیز استفاده کافی صورت گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه اظهار داشت: بازنگری در استانداردهای خودرو در حال انجام است و در حال حاضر تعامل مناسبی با وزارت صنعت معدن و تجارت صورت گرفته است و در ستاد سیاست گذاری خودرو مشکلات دو بار در ماه بررسی می شود و در عین حال رویکرد وزارت صنعت نیز ارتقای کیفیت خودرو است.

وی اظهار داشت: در مورد خودرو دو کار در حال انجام است که اصلاح و بازنگری استانداردهای مرتبط با خودرو و اصلاح و بازنگری فرآیندهای تایید نوع خودرو نیز در حال انجام است.

پیروزبخت ادامه داد: تا پایان امسال آزمایشگاههایی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد هستند باید نواقص خود را تکمیل کنند.

وی در پاسخ به سئوال مهر ادامه داد: استانداردهای مرتبط با خودرو در 4 حوزه در حال تجدیدنظر است به نحوی که زمانی که بحث اتوبوس ها و مشکلات مرتبط با آنها پیش آمد سازمان ملی استاندارد تصمیم گرفت تا در استانداردهای اتوبوس را از منظر استحکام سقف و ستون تجدید نظر کند که این استاندارد جدید از ابتدای خردادماه اجباری است و امیدواریم خودروسازان با درخواست های خود آن را عقب نیندازند.

پیروزبخت اظهار داشت: بازنگری بعدی در تعداد و محل چکش های اضطراری در خودروها است ضمن اینکه استاندارد محل استقرار باتری و نیز استقرار باک سوخت خودروها نیز بازنگری شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تا شرکت های بازرسی باتجربه را تایید صلاحیت کرده تا اتوبوس ها را چک کنند و چنانچه نقایصی وجود دارد به پایانه ها اجازه ورود اتوبوس ها به جاده ها را ندهند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شده تا در رابطه با چند کالای مهم که مردم در ماه رمضان نیاز دارند کنترل های لازم صورت گیرد که نمونه آنها پنیر، شیر، شکر، جعبه های مقوایی زولبیا و بامیه و خرما است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها