جام‌جم بررسی می‌کند:

ریشه‌های فساد اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نیاز به تغییر در ساختار مبارزه با فساد داریم گفت:از درون نشست های ستاد مبارزه با فساد اقتصادی معلوم نیست معجزه ای در مبارزه با فساد بیرون بیاید. باید در این زمینه سازمانی به وجود آید که به قوه قضائیه متصل باشد.
کد خبر: ۶۸۶۵۴۸
معلوم نیست از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معجزه‌ای بیرون بیاید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایشی که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، شهید بهشتی را پایه گذار قوه قضائیه خواند و گفت: نقش ایشان در پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی نیز بسیار برجسته و مؤثر بود. همان طور که در تدوین قانون اساسی نیز همگان نقش ایشان را درک کردند.

وی با اشاره به احساس مسئولیت جدی شهید بهشتی در مشکلات مهم جمهوری اسلامی گفت: در اوایل انقلاب که ما دچار رئیس جمهور بدخیمی مثل بنی صدر شده بودیم ایشان مانع از رفتار بنی صدر در ایجاد دیکتاتوری شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید بهشتی زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت جلساتی را به صورت هفتگی تشکیل می داد که بنده نیز به خاطر مسئولیتی که در سازمان صدا و سیما داشتم در آن جلسه شرکت می کردم، در این جلسات در خصوص بحرانهایی که بنی صدر ایجاد می کرد بحث و گفتگو و چاره اندیشی می شد.

وی با تاکید این که تراز ما در مدیریت جهادی شهید بهشتی است، گفت: ایشان اهل مجاهدت و علم بودند و حتی نسبت به مسایلی که به صورت مستقیم به ایشان ربطی نداشت احساس مسئولیت می کردند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود یکی از ارکان مهم عدالت در کشور را قوه قضائیه خواند و گفت: برای تحقق عدالت چاره ای جز استقلال قوه قضائیه نیست چونه در یک طرف پروند ها افراد قدرتمندی هستند که اگر قدرت نباشد نمی توان عدالت را ایجاد کرد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای امنیت اجتماعی در کشور گفت: مردم با مشکلات امنیت اجتماعی روبرو هستند. یکی از رسانه ها چندی پیش با تیم های قلدر مصاحبه ای کرده بود که در این مصاحبه نشان می داد که آنها پاتوق دارند و پول دارند و زورگویی می کنند، باید با این افراد به صورت قاطع و صریح برخورد کرد رسانه ها هم باید این برخوردها را منعکس کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که حتی زورگویی با سلاح سرد نیز محاربه است گفت: یک موردی اشرار در تهران این کار را کردند که رئیس قوه قضائیه و نیروی انتظامی برخورد کردند و پس از آن من گزارش هایی از اطلاعات تهران داشتم که اشرار گفته بودند شرایط در تهران قرمز شده و باید از تهران برویم. ما باید شرایط را برای زندگی مردم سبز کنیم.

وی ادامه داد: چه بلایی بر سر فردی که نهی از منکر می کرد آوردند. اگر قانون نیاز است تشدید شود لایحه بیاورید تا تشدید شود. اگر این ساز و کار کفایت می کند قوه قضائیه باید ساز و کارهای درست را اجرایی کند و با اشرار با سرعت برخورد کند، رسانه ها نیز خوب منعکس کنند تا باعث بازدارندگی شود.

لاریجانی با تاکید بر این که امنیت اجتماعی باید جزو اولویت های ما باشد گفت: نیروی انتظامی نیز باید در این راستا کمکهای لازم را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود با تاکید بر لزوم مبارزه با فساد گفت: در شرایط فعلی ستاد مبارزه با فساد اقتصادی مرتب تر از گذشته تشکیل جلسه می دهد اما ما نیاز به تغییر ساختار داریم. در این زمینه از درون این نشست ها معلوم نیست معجزه ای در مبارزه با فساد بیرون آید. من ناامید نیستم اما روند گذشته این گونه بوده است.

وی اظهار داشت: برخی کشورها برای مبارزه با فساد اقتصادی سازمانهایی را تشکیل داده اند و در این زمینه باید سازمانی به وجود آید که به قوه قضائیه متصل باشد.

نگاه ریب آمیز برخی دستگاه به قوه قضائیه

وی ادامه داد: گاهی برخی دستگاه ها به خاطر مسئولیت هایی که دارند نگاه ریب آمیز به قوه قضائیه دارند که مشکلاتی ایجاد می کند و ما باید مانع از آن شویم.

تعامل قوا بیشتر از گذشته شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تضادهای بلاوجه که در گذشته میان قوا وجود داشت، گفت: این مشکلات رفع شده و تعامل قوا بیشتر شده است. باید از این فرصت استفاده کرد و اقدامات اساسی برای دفاع از حقوق ملت سامان یابد.

وی با اعلام تشکر از کمیسیون قضائی به خاطر همکاری با قوه قضائیه گفت: به دلیل نگاه مجلس در تعامل با قوه قضائیه قوانین مهمی مثل قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون حمایت از خانواده، قانون اختیارات ریاست قوه قضائیه، قانون سازمان بازرسی و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

افزایش 700 میلیارد تومانی بودجه قوه قضائیه در سال 93

لاریجانی اظهار داشت: بودجه قوه قضائیه در سال 93 بیش از 700 میلیارد تومان افزایش یافت که این امر نمایانگر همکاری قوا است.

وی ادامه داد: شرایط کشور از نظر توسعه اقتضا می کند قوا با روحیه همکاری تلاش کنند. شرایط اقتصادی موجود، شرایط رکود و تورم است و نرخ بیکاری نیز بالا است.

در ماههای اخیر تکان جدی به رکود داده نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در ماه های اخیر تکان جدی به رکود داده نشده است گفت: ما هنوز در شرایط رکود به سر می بریم و بخش های کشاورزی و صنعتی ما دچار رکود جدی هستند. امنیت اقتصادی در شرایط رکودی بیشتر مورد نیاز است تا موتور تولید راه نیافتد مشکلات حل نمی شود.

وی با بیان اینکه سرمایه سرگردان در کشور ما کم نیست، گفت: اگر امنیت اقتصادی محقق شد سرمایه ها به سمت تولید می آیند در غیر این صورت سرمایه ها به سمت دلالی هدایت خواهند شد.

نقش قوه قضائیه در امنیت اقتصادی برجسته است

لاریجانی نقش قوه قضائیه در ایجاد امنیت اقتصادی را برجسته خواند و گفت: یکی از مشکلات تولید کنندگان، مشکلات بانکی است. بانکها همکاری لازم را برای رونق تولید ندارند.

وی ادامه داد: بانک ها به دلیل این که بعضی از تولیدکنندگان معوقات دارند به آنها وام نمی دهند، در حالی که 800 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی به دلیل استفاده نادرست از بانکها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی بانکها سرمایه کافی ندارند گفت: متاسفانه بانکها با همین سرمایه موجود نیز نگران هستند به سمت تولید بروند. برخی پرونده ها این نگرانی را ایجاد کرده.

وی ادامه داد: بانکها برای خودشان شرکتهای اقماری ایجاد کرده و سرمایه ها را به سمت این شرکتها می برند و به همین دلیل به سختی به کشاورزان و صنعتگران وام می دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی معوقات بانکی را به دو بخش تقسیم کرد گفت: گروهی از معوقات بانکی مربوط به کسانی است که برای تولید و کشاورزی وام گرفتند اما وامهای خود را به بخشهای دیگر بردند که باید با آنها برخورد کرد.

وی ادامه داد: اما بخشی از معوقات بانکی مربوط به صنعتگران و دامدارانی است که به خاطر تغییر شرایط کشور و به دلیل مشکلات مدیریتی و تحریمی دچار خسارت شده اند و نمی توانند اقساط وامهای خود را بپردازند. از طرفی نیازمند سرمایه در گردش برای ادامه حیات هستند.

پیشنهاد تشکیل شورا در استان ها برای بررسی پرونده معوقات بانکی

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در گذشته بانکها برای باز کردن ال سی 10 درصد پیش پرداخت می کردند که در سال 91 و 92 پیش پرداخت به 130 درصد افزایش یافت. البته دولت فعلی این رقم را به 30 درصد کاهش داده اگر اجرا شود.

وی با بیان این که دولت برای حل مشکل تولید کنندگان باید معوقات را تقسیط کرده و زمان تنفس قائل شود، گفت: باید ساز و کاری برای بررسی بدهی های بانکی و تقسیم باندی آنها به این دو گروه اندیشه بشود. باید قوه قضائیه وارد شده و در استانها، استاندار، دادگستری و دادستانی پرونده های معوقات بانکی را بررسی کنند و به تولید کنندگان کمک کرده و سودجویان را محاکمه کنند.

افزایش تعداد قضات و زندانها علامت خوبی نیست/ تخلفات از قوانین اقتصادی 30 درصد افزایش یافته است

لاریجانی در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به تصویب قانون پیشگیری از جرم در مجلس هشتم گفت: گزارشاتی که امروز از تعداد زندانیان و پرونده ها داده شد نشان می دهد که مبارزه با جرم خیزی باید محور فعالیت های قوه قضائیه باشد. این که ما تعداد قضات و زندانها را زیاد کنیم علامت خوبی نیست.

وی ادامه داد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر و وضعیت اقتصادی نامتوازن متاسفانه آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد تخلفات از قوانین اقتصادی 30 درصد افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود تغییر کاربری اراضی و تخریب جنگلها را یکی از تخلفات مهم در استانها خواند و گفت: دادستان کل کشور در سفری که به استان مازندران داشتند این موضوع را بررسی کردند. متاسفانه زمین های کشاورزی برای کشت برنج به ویلا تبدیل می شود اما امکان جایگزینی آنها وجود ندارد.

وی نیاز سالانه کشور برای برنج را 3 میلیون تن خواند و گفت: ویلاهایی که در زمین های کشاورزی ساخته می شود مخالف قانون است، این ویلاها هرساله گسترش می یابند. شاید فرمانداری ها و استانداری ها مقصر باشند اما دادگستری است که نباید اجازه این کار خلاف قانون را بدهد.

لاریجانی با اشاره به این که سالانه حدود 100 هزار هکتار از جنگل های کشور از بین می رود گفت: این رقم قابل جایگزینی نیست. قوه قضائیه باید با این افراد برخورد شدید کند و مانع شود.

وی با تاکید بر اینکه ویلاهایی که در زمین های کشاورزی ساخته می شوند باید تخریب گردند گفت: ویلاها باید به قاعده ساخته شده و در زمین های کوهپایه ساخته شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین نقش سازمان ثبت اسناد را در این زمینه مهم خواند و گفت: مقام معظم رهبری بر این امر حساسیت جدی داشتند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی كاشی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
۰
۰
اقای دكتر عزیز اعلام چند تا اسم ناقابل یك عده مفت خور رانت بگیر كه معجزه نمیخواهد...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها