مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها 6 برابر خودروها آلودگی هوا و 2 برابر آلودگی صدا تولید می‌کنند، گفت: در جهت کاهش آلودگی هوای تهران شش برنامه اجرایی از جمله ورود موتورسیکلت‌ های برقی، ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی، تعویض کاتالیست تاکسی‌ها، نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ های دیزلی، رسیدگی به اتوبوس‌های فرسوده و توسعه اتوبوس‌های برقی، تدوین شده است.
کد خبر: ۶۸۶۱۶۳
موتورسیکلت‌ها 6 برابر خودروها هوا را آلوده می‌کنند

سید وحید حسینی در جلسه‌ای که به منظور بررسی برنامه‌های اجرایی این معاونت با هدف کاهش آلودگی هوای تهران برگزار شده بود، با اشاره به این که 44 درصد روزهای سال گذشته، هوای تهران ناسالم و فقط 3 روز هوا پاک بود، گفت: وضعیت هوای تهران از حالت بحران هم عبور کرده و لازم است منابع تولید آلودگی همچون موتورسیکلت‌های بنزینی مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

وی با بیان این که موتورسیکلت‌های کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش بیش از 18 گرم آلودگی تولید می‌کنند، افزود: این در حالیست که خودروهای با استاندارد یورو 2 در هر کیلومتر پیمایش کمتر از 3 گرم تولید آلودگی می‌کنند و به عبارت دیگر آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت به طور متوسط 6 برابر یک دستگاه خودرو با استاندارد یورو 2 است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید این که مقادیر زیادی از این 18 گرم آلودگی که در برخی موتورسیکلت‌های فرسوده حتی به 27 گرم نیز می‌رسد، به دلیل بد سوزی مونوکسید کربن تولید می‌شود، گفت: بخشی از این آلودگی نیز ذرات معلق به عنوان ماده‌ای سمی است و اتفاقاً اندازه ذراتی که موتورسیکلت‌ها تولید می‌کنند، خیلی ریزتر و مخرب‌تر از ذراتی است که خودروها تولید می‌کنند و به دلیل همین ریز بودن، می‌توانند تا عمق ریه نفوذ کنند و سلامت شهروندان را با خطر جدی رو به رو کنند.

یک میلیون موتورسیکلت در مرکز تهران تردد می‌کنند

حسینی با اشاره به این که هر چند آمار درستی از تعداد موتورسیکلت‌های فعال تهران در دست نداریم ولی پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در محدوده مرکزی شهر تردد می‌کنند، افزود: عموماً تنظیم هوا در موتورسیکلت‌های کاربراتوری دقیق نیست و تنظیم آن‌ها پس از مدتی به هم می‌خورد و دچار بد سوزی می‌شوند.

وی با بیان این که علاوه بر آلودگی هوا، صدای ناهنجاری نیز از اگزوز موتورسیکلت‌های بنزینی خارج می‌شود، گفت: موتورسیکلت تقریباً دو برابر خودرو، آلودگی صوتی ایجاد می‌کند و از این رو ورود موتورسیکلت‌های برقی در راستای سیاست‌های مدیریت شهری تهران در خصوص استفاده از فناوری‌های پاک، می‌تواند در کاهش آلودگی صوتی تهران نیز مؤثر باشد.

حسینی با تأکید بر این که موتورسیکلت‌های بنزینی 10 تا 15 درصد در ذرات معلق هوا و بالغ بر 30 درصد در آلاینده‌های گازی هوای تهران نقش دارند، افزود: دلیل این موضوع عموماً کیفیت بسیار پایین موتورسیکلت‌های تولیدی، کارکرد بسیار بد موتور آن‌ها و تنظیم نبودن این وسیله نقلیه دو چرخ است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر این که تعرفه واردات وسایل نقلیه پاک اعم از برقی و هیبریدی از 30 تا 40 درصد به 4 درصد کاهش پیدا کرده، گفت: این نوید خوبی است از اهتمام جدی و برنامه‌های اجرایی دولت در این زمینه و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم نسبت به ترویج خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی اقدام کنیم. ‌

حجت الله بهروز قائم مقام معاون شهردار تهران نیز در این جلسه افزود: آلودگی هوا، معضلی است که نه تنها شهروندان تهران بلکه شهروندان بسیاری از کلانشهرهای کشور با آن درگیر هستند و همه در قبال آن مسئول هستیم و اگر همیاری کنیم، حل این مشکل طی یک برنامه 5 ساله امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به این که در پایان این برنامه باید تهران را به یک شهر قابل زندگی تبدیل کنیم، گفت: در صورت حمایت جدی دولت از طرح‌های پیش‌بینی شده با هدف بهبود کیفیت هوا در چارچوب قوانین و مقررات، مدیریت شهری می‌تواند گام‌های بلندتری بردارد.

قائم مقام معاون شهردار تهران با بیان این که اراده مدیریت شهری، ارتقای محیط زیست شهر تهران است، افزود: به این منظور با تشریک مساعی بخش خصوصی، چارچوب‌های اجرایی لازم را به منظور اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده تدوین کرده ایم و با تمام توان نسبت به تحقق اهداف پیش ‌رو گام برمی‌داریم. اجرای این برنامه‌ها از اهم اهداف و مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت شهری تهران در برنامه 5 ساله دوم توسعه شهر تهران است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها